כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

בדיקת עמותת אור ירוק: נסיעה באוטובוס איטית יותר מפי 2 מהרכב הפרטי

מנכ"ל אור ירוק: "במשך שנים המדינה הזניחה את התחבורה הציבורית וכעת שיפור מערך הסעת ההמונים צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של משרד התחבורה. זה משתלם כלכלית, חברתית , וגם יהפוך את הכבישים לבטוחים יותר"

בדיקת עמותת אור ירוק: נסיעה באוטובוס איטית יותר מפי 2 מהרכב הפרטי
פלאש

בשבוע שעבר ציינו ברחבי העולם את יום התחבורה הציבורית הבין לאומי, וגם בישראל הצטרפו לחגיגה העולמית. אבל מבדיקה מקיפה של עמותת "אור ירוק" עולה כי אין כל כך מקום לחגוג. מבדיקה השוואתית בכ-40 ערים וישובים ברחבי הארץ, נמדדו זמני הגעה כפולים ואף יותר של האוטובוסים בתחבורה הציבורית,לעומת הגעה בכלי הרכב הפרטי.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הציבור הישראלי יעשה שימוש בתחבורה הציבורית כשזו תהיה זמינה ונוחה, מצב שרחוק מאוד מהמציאות העכשווית. במשך שנים המדינה הזניחה את התחבורה הציבורית וכעת שיפור מערך הסעת ההמונים צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של משרד התחבורה, במטרה לצמצם את הפערים העצומים של ישראל בהשוואה למדינות העולם המתקדמות. זה משתלם כלכלית, חברתית , בריאותית וגם יהפוך את הכבישים לבטוחים יותר".

תארו לכם כי לרגל האירוע יוותרו שרי הממשלה הבכירים על הרכב המפנק והנהג האדיב, ויעשו את דרכם לישיבת הממשלה בתחבורה הציבורית, כפי שעושים מאות אלפי ישראלים.

האם לדעתכם עליהם להקדים את היציאה או לצאת על פי לוח הזמנים הרגיל?

מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי שרי הממשלה הבכירים יאלצו לבזבז זמן רב עד שיגיעו לישיבת המשלה ולא תמיד יחסכו גם כסף.

• ראש המשלה בנימין נתניהו, עושה את הדרך מביתו ברחוב עזה בירושלים אל כנסת ישראל ברחוב קפלן 2 בעיר ברכב הפרטי, מרחק של שלושה קילומטרים וחצי ב-11 דקות נסיעה (עלות של 2.55 שקלים). כשראש הממשלה יחליט לנסוע באוטובוס, הנסיעה תיקח לו כ-23 דקות - יותר מכפול (עלות של 6.90 שקלים).

• שר האוצר יאיר לפיד, ייצא מביתו שבל אביב ויעשה 70 הקילומטרים שמתל אביב לכנסת ברכב הפרטי, ב-70 דקות (עלות של כ-50 שקלים). אותה דרך תיקח לשר האוצר כ-103 דקות אם יחליט להשתמש באוטובוס הציבורי (כ-26 שקלים).

• שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, עושה את הדרך מביתו שבישוב מכבים-רעות בירושלים, אל כנסת ישראל ברחוב קפלן 2 בעיר ברכב הפרטי, מרחק של 33 קילומטרים ב-41 דקות נסיעה (עלות של כ-25 שקלים). כששר הביטחון יחליט לנסוע באוטובוס, הנסיעה תיקח לו כ-100 דקות ארוכות (עלות של 23.70 שקלים).

• שר התחבורה ישראל כץ, עושה את הדרך מביתו שבמושב כפר אחים, אל כנסת ישראל ברחוב קפלן 2 בעיר ברכב הפרטי, מרחק של כ-53 קילומטרים ב-52 דקות נסיעה (עלות של כ-37 שקלים). כששר התחבורה יחליט לנסוע באוטובוס, הנסיעה תיקח לו כ-119 דקות (עלות של 25.90 שקלים).

• שר החוץ אביגדור ליברמן, עושה את הדרך מביתו שבנוקדים אל כנסת ישראל ברחוב קפלן 2 בעיר ברכב הפרטי, מרחק של כ-21.5 קילומטרים ב-33 דקות נסיעה (עלות של כ-16 שקלים). כששר החוץ יחליט לנסוע באוטובוס, הנסיעה תיקח לו כ-104 דקות (עלות של 15.30 שקלים).

• שרת הבריאות יעל גרמן, עושה את הדרך מביתה שבהרצלייה אל כנסת ישראל ברחוב קפלן 2 בעיר ברכב הפרטי, מרחק של כ-78 קילומטרים ב-67 דקות נסיעה (עלות של כ-57 שקלים). כשהשרה תיסע באוטובוס, הנסיעה תיקח לה 127 דקות (עלות של 31.90 שקלים).
מבדיקה מדגמית של כ-40 ישובים ברחבי הארץ, עולה כי בכל המקרים התחבורה הציבורית תפגר באופן משמעותי בזמני ההגעה ביחס לכלי הרכב הפרטי. הבדיקה כללה גם את מרכזי הערים וגם נסיעות בפריפריה. כמעט בכל הבדיקות נרשמו זמני הגעה כפולים ואף יותר של התחבורה הציבורית לעומת כלי הרכב הפרטי.

ברוב המקרים התחבורה הציבורית הייתה זולה יותר מאשר שימוש ברכב הפרטי אך לא מדובר בחסכון כלכלי משמעותי, אלא לעיתים במספר שקלים בודדים.

• הבדיקה נעשתה באמצעות אתרי האינטרנט Googleו-Moovit, בחישוב כלכלי על פי האתרים והמחירים שמופיעים באתרי המידע של חברות הנסיעה. החישוב הכלכלי בנסיעה פרטית מחושב על פי 10 קילומטרים לליטר דלק במחיר של 7.3 שקלים לליטר ו-7.39. בנוסף ישנו חישוב כלכלי על פי מחיר ממוצע של החזר נסיעות של 3.1 לקילומטר ברכב בנפח מנוע 1,600 על פי מחירון נציבות שירות המדינה.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד