כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

כפל ביטוחי הבריאות נידון בכנסת | הוצגו דעות בעד ונגד

דיון ראשון התקיים בוועדת הבריאות על רפורמת כפל ביטוחי-הבריאות | יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו: "נקשיב, נשקול את הטיעונים והדעות, נבחן את הדברים, ולבסוף נקבל את ההחלטה הנכונה ביותר לטובת בריאותם של אזרחי ישראל. הם, ורק הם עומדים לנגד עינינו בבואנו להחליט"

כפל ביטוחי הבריאות נידון בכנסת | הוצגו דעות בעד ונגד
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הבריאות התכנסה כדי לדון בהצעת משרדי האוצר והבריאות לשינוי בכפל ביטוחי הבריאות. יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו הדגיש בפתח הדיון כי "הועדה תהיה חייבת להיות משוכנעת שהרפורמה הזו עוזרת לאזרח שיש לו רק את הביטוח הבסיסי. ללא העמידה בתנאים האלה יהיה קשה לנו להשלים עם כל הרפורמה. תפקידינו לשמור על האזרח שישלם פחות ויקבל יותר. נקשיב, נשקול את הטיעונים והדעות, נבחן את הדברים, ולבסוף נקבל את ההחלטה הנכונה ביותר לטובת בריאותם של אזרחי ישראל. הם, ורק הם עומדים לנגד עינינו בבואנו להחליט".

בוסו קרא לאוצר להבהיר מה יהיה מעמדו ורמת השיפורים שיקבל מי שיש לו ביטוח בריאות ממלכתי בלבד – ללא שב"ן. הוא ציין כי הצעת החוק מבקשת לתת מענה לכשלי-השוק תוך חיזוק מערכת השב"ן, כך שתיווצר הקצאה יעילה יותר של המשאבים במערכת הבריאות. הצעת החוק מבקשת למנוע הוצאה מיותרת של מאות אלפי אזרחים בישראל על כפל-ביטוח בתחום הניתוחים.

בוסו הסביר כי עיקרי הצעד כוללים הטלת חובת תשלום על חברות הביטוח והעברת המשקל העיקרי של השוק לפוליסות שיש בהן כפל ביטוחי מופחת באופן משמעותי.

אוריאל בוסו בראשות הוועדה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

"חברי ועדת הבריאות מודעים היטב למרכזיות הצעת חוק ולחשיבותה בקידום וחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, ולצד זאת אנו מודעים ומכירים את החששות הכבדים של שירותי הרפואה הפרטיים ושל חברות הביטוח מההשלכות הקשות שעלולות להיות לחוק זה". דיון המשך ייערך כבר בימים הקרובים.

בבסיס הצעת החוק הוגדר הצורך לטפל במספר כשלי שוק הקיימים במערכת הבריאות הפרטית והציבורית בישראל ובהם תשלום כפול על ביטוחים הכוללים רכיבים דומים וההשפעות השליליות של מערכת הבריאות הפרטית על הציבורית. כמו למשל התחרות על משאבים – רופאים, המביאה להעלאת המחיר והקטנת ההיצע ושעות הפעילות שלהם במערכת הציבורית. הצעת החוק מבקשת לתת מענה לכשלי שוק אלו תוך חיזוק מערכת השב"ן, כך שתיווצר הקצאה יעילה יותר של המשאבים במערכת הבריאות. בין היתר מוצע כי במקרה בו ביצע מבוטח בפוליסת ביטוח ניתוחים מהשקל הראשון ניתוח פרטי בישראל בדרך של מימוש זכאותו בתוכנית השב"ן, ואותו ניתוח מכוסה גם בפוליסת הביטוח של המבוטח, חברת הביטוח המסחרית תעביר לקופת החולים תשלום בעבור הניתוח שעבר המבוטח.

נועה היימן, נציגת האוצר הדגישה כי המטרה היא צמצום הכפל בין כיסוי הניתוחים בחברות הביטוח לבין הכיסוי בשב"ן, חברות הביטוח יהיו מחויבות לממש את מחויבותן כלפי המבוטחים בפוליסות "שקל ראשון", יועברו ניתוחים מחברות הביטוח לשב"ן – צמצום ההשפעות החיצוניות השליליות על מערכת הבריאות הציבורית, תוך הנגשת השירות. חברות הביטוח וקופות החולים יתחשבנו ביניהם, בלא צורך בבירוקרטיה של האזרח, הציבור ישלם פחות, אך כמובן מי יודיע על רצונו להישאר במצב הקיים – יישאר בו. ההצעה תביא חיסכון משמעותי למבוטחים, תוספת של מאות מיליוני ₪ למערכת הבריאות והקצאת תורים רבים לניתוחים.

רן רידניק ראש חטיבת רגולציה במשרד הבריאות, מטרתינו שהאזרח יקבל את השירות הטוב, המהיר והיעיל ביותר דרך המערכת הציבורית. יש לוודא שגופי הבריאות כקופות ובתי החולים ידעו לתת את המענה הטוב ביותר. פרופ' נחמן אש, יו"ר ועדה שעסקה בנושא, הדגיש את המחסור בכוח האדם במערכת הבריאות, וזמינות השירותים הירודה של המערכת הציבורית, והצורך לטפל בה. המערכת הפרטית מתחזקת בגלל חולשת זו הציבורית – ויש למצוא איזון ביניהן.

לדברי אימאן חט'יב יאסין (רע"מ) חוק בריאות ממלכתי חייב להעניק שירות לכלל האזרחים, אך כיום כבר 80% מהציבור משלם ביטוח משלים (שב"ן) וכסף זה לא מגיע למערכת הציבורית, ניסים ואטורי (הליכוד) ציין כי הזרמת התקציבים למערכת הציבורית במהלך השנים לא הגדילו והיטיבו את השירות.

לטענת פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, תקציבי מערכת הבריאות שהוסכמו בהסכמים הקואליציוניים לא הועברו – והרפורמה הנוכחית תביא לייקור של פוליסות הביטוח המסחריות. ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, הזהיר כי הרפורמה תביא לצמצום השירות לאזרח, וקרא לדחות את ההחלטה כי מדובר בדיון עומק משמעותי וגם ד"ר אייל שפירא, יו"ר הארגון הרופאים העצמאיים, הביע חשש שהשינוי יגרום לפגיעה במטופלים וברופאים. בפרט, זכויות ששולם בעבורם במשך שנים – ישללו מהאזרחים. ד"ר גיא רוטקופף, מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, הזהיר כי לא מדובר בכפל ביטוח אלא בביטוחים שונים, ומדובר בחיזוק המערכת הציבורית תוך החלשת המערכת הפרטית. "איש מהרופאים הפרטיים לא יחזרו לעשות תורנויות בבתי החולים", אמר.

לדברי מוריס דורפמן, המשנה למנכ"לית 'מכבי', "החקיקה המוצעת היא צעד נכון לטובת חיזוק קופות החולים והשירות הרפואי הציבורי בישראל. כמעט 90% ממבוטחנו מחזיקים בביטוח משלים של הקופה, וחיזוקה יאפשר לנו לשפר את השירות למבוטחים בכל הארץ".

ביום שני אמורה היתה להיכנס לתוקף רפורמה נוספת בפוליסות הבריאות שמורכבת ממספר מרכיבים ובהם קביעת פוליסה בסיסית סטנדרטית ואחידה שתכלול כיסוי ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בחו"ל, השתלות, תרופות מחוץ לסל וטיפולים מיוחדים בחו"ל ואיסור על מכירת כפל ביטוחים בפוליסת פרט בביטוחים המסחריים. ייתכן וגם לתוצאות רפורמה זו יהיו השפעות על הנושאים העומדים בבסיס השינוי המוצע בכפל הביטוחים.​

אוריאל בוסו ביטוח בריאות ועדת הבריאות רפורמה במערכת הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד