כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מהו משבר השבבים ואיך הוא קשור לרכב הבא שלכם?

מהו משבר השבבים העולמי, שמטלטל כבר שלוש שנים את תעשיית הרכב, איך הוא משפיע על זמני ההמתנה למכוניות חדשות ולמה הוא שולח קונים לחפש מציאות בשוק המכוניות המשומשות?

מהו משבר השבבים ואיך הוא קשור לרכב הבא שלכם?
עולם הרכב צילום: פיקסביי

אין דרך לומר זאת בעדינות. משבר השבבים העולמי נפל על תעשיית הרכב כמו מטר מטאורים. יותר משלוש שנים לאחר פרוץ מגפת הקורונה והשפעתה ההרסנית על שרשרות האספקה הגלובליות, יצרני רכב בכל העולם נאלצו ועדיין נאלצים להפחית מכסות ייצור בגלל מחסור עולמי בשבבים, שאחראים על כמה מהחלקים החשובים ביותר בכל רכב. 

איך משבר השבבים יכול להשפיע גם עליכם? • קרדיט: פיקסביי

משבר השבבים העולמי והקשר שלו לתעשיית הרכב

הדור החדש של המכוניות, בעיקר המכוניות החשמליות, מושתת על רכיבים אלקטרוניים הכוללים שבבים. השבבים משולבים בכמויות גדולות במערכות קריטיות וחשובות ברכב, כמו מערכות מסייעות בנהיגה (ADAS), מערכת ניהול המנוע, מערכות ניווט, מערכות מולטימדיה ועוד.

הקורונה, שוב היא, שלחה את אוכלוסיית העולם להסתגר בבתים ולעבוד מרחוק - והגדילה בכך מאוד את הביקוש לסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים אישיים עמוסים בשבבים. 

במקביל, נמשך כאמור המעבר המואץ של תעשיית הרכב לרכבים חשמליים, שהשימוש בשבבים בהם גדול באופן ניכר מהשימוש במכוניות הנוסעות על דלק. התוצאה: קשיים באספקת מכוניות חשמליות והתארכות זמני ההמתנה למכוניות חשמליות חדשות. בישראל עומד כיום זמן ההמתנה לרכב חשמלי חדש על כחצי שנה לאחר ביצוע הרכישה, למעט אולי החשמליות הסיניות. 

במונחים עולמיים, מדובר באובדן ייצור של 10.5 מיליון מכוניות ב-2021 ו-4.3 מיליון ב-2022. לפי ההערכות, צפוי אובדן ייצור של 2-3 מיליון מכוניות גם ב-2023 עקב מחסור בשבבים. בשנת 2021 לבדה איבדה תעשיית הרכב יותר מ-200 מיליארד דולר הכנסות עקב משבר השבבים.
ניקח כדוגמא את אחת היצרניות המובילות בעולם, טויוטה. לפי סקר שפרסם אתר מכירות הרכב Price My Car, נכון לתחילת אפריל 2023 עמד זמן ההמתנה הממוצע לקבלת טויוטה ראב 4 חדשה על 218 ימים (יותר משבעה חודשים), מה ששולח קונים לחפש פתרונות מהירים וזולים יותר בשוק המכוניות יד 2. כך למשל מודל 2023 של הראב 4 יעלה לכם כ-250 אלף שקל בעוד שטויוטה ראב 4 יד 2, ניתנת לרכישה בסביבות 150 אלף שקל. 

האם מחירי הרכבים ישתנו? • קרדיט: פיקסביי

האם המשבר קרוב לסופו?

עם זאת, יש גם לא מעט הערכות כי משבר השבבים העולמי קרוב לסיומו, אולי אפילו עד סיום השנה הנוכחית, מה שיוביל כנראה לקיצור הדרגתי בזמני האספקה של המכוניות החדשות. 
חשוב להדגיש: היציאה מהקורונה והחזרה העולמית ההדרגתית לשגרה, שחררה לרמות שיא את הביקוש לדגמי רכב פופולריים, גם על רקע המשך הקרטוע בזירת ההיצע. במילים פשוטות: משבר השבבים גרם לכך שיותר אנשים בעולם התחרו על פחות מכוניות חדשות. אחת התוצאות הישירות של המציאות החדשה הזו הייתה התייקרות חדה במחירי המכוניות המשומשות, בעיקר במהלך 2021-2022. רמות המחירים הגבוהות צפויות להישאר איתנו עד שיחול שינוי מגמה במחסור העולמי בשבבים. 

למרות ההתפתחות הזו, חשוב להדגיש כי בנקודת הזמן הנוכחית דווקא יש בהחלט גם מקום לאופטימיות. לפי סקר שערכה בתחילת השנה חברת ראיית החשבון KPMG, רוב בכירי תעשיית השבבים מאמינים שנרגיש בקרוב מאוד בשיפור באספקת השבבים. 65% מבין 151 בכירי תעשיית השבבים שהשתתפו בסקר העריכו כי יחול שיפור בייצור ובאספקת השבבים העולמית במהלך 2023. 15% העריכו כי תעשיית השבבים כבר הגיעה לאיזון בין היצע לביקוש, בעוד ש-20% העריכו כי המשבר יימשך גם מעבר לשנה הנוכחית. 

מעניין לציין כי המשבר העולמי בייצור ובאספקת שבבים השפיע גם על איכות המוצרים הסופיים של תעשיית הרכב, כלומר: על המכוניות החדשות עצמן. לפי דו"ח שפרסמה חברת המחקר הצרכני J.D. Power, נרשמה עלייה מדאיגה של 11% בבעיות טכניות בדגמי רכב שנת ייצור 2022. זה קרה בין השאר מאחר שמכוניות חדשות רבות סופקו ללקוחות ללא מאפיינים מסוימים, שלא יכלו להיכלל במפרט עקב מחסור בשבבים. במקרים רבים, הלקוחות אף נאלצו לחזור לגורם שמכר להם את המכונית החדשה לאחר כמה חודשים ולבצע "עדכון" לרכב שלהם, בדומה לנעשה בתעשיית הסמארטפונים, לאחר שהשבבים החסרים הגיעו למלאי. 

כמובן, אף ספק רכב לא העלה בדעתו למכור מכוניות חדשות בלי שבבים במערכות קריטיות כמו בלמים, ניווט או נהיגה. עם זאת, גם הוויתור על שבבים במערכות משניות היה חסר תקדים מבחינת תעשיית הרכב. מגפת הקורונה, אנחנו רואים ולומדים שוב ושוב, טלטלה לא רק תחום הבריאות העולמי, אלא את כל הרבדים של חיינו, כולל אולמות התצוגה לרכב, אתרי המכירות אונליין וכמובן - הכבישים. 

לסיכום

בראייה הוליסטית, הקשר בין משבר השבבים לרכב הבא שלכם הולך ומתבהר. האם כדאי לקנות עכשיו מכונית חדשה – או שעדיף לבחון הזדמנויות מעולות בשוק היד שניה? והאם מחירי שוק היד שנייה בדרך לירידה? אין תשובות מוחלטות לשאלות החשובות האלו, רק מגמות והערכות. עם זאת, עכשיו, כשאתם כבר יודעים מהו משבר השבבים ולאן הוא עשוי להתפתח, אולי יהיה לכם קל יותר לקבל החלטת קנייה מושכלת. בהצלחה. 

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש על ידי הלקוח. מספר רישיון 54414.

שבבים ייצור שבבים רכב חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד