י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הקרב על ההגמוניה

המאבק מול סין: ארה"ב נלחמת על שליטה באוקיינוס השקט

ארצות הברית בדרך לפתוח כבר החודש שגרירות חדשה במדינת טונגה שבדרום האוקיינוס השקט | המהלך מצטרף לשגרירויות שנפתחות באיי שלמה, איי מרשל, פלאו והמדינות הפדרציות של מיקרונזיה ונוספות

המאבק מול סין: ארה"ב נלחמת על שליטה באוקיינוס השקט
דגלי ארצות הברית צילום: unsplash

ארצות הברית בדרך לפתוח שגרירות חדשה בטונגה כבר החודש, כך נמסר לתקשורת האמריקאית. כל זה קורה במקביל לכך שהיא מגבירה את הנוכחות הדיפלומטית שלה באזור האוקיינוס ​​השקט וזאת במטרה להתמודד עם סין.

דניאל קריטנברינק, שגריר ארצות הברית לווייטנאם, אמר לוועדת המשנה של ועדת החוץ של הסנאט כי בנוסף, ארה"ב ממשיכה בקשר עם מדינות ונואטו וקיריבטי לגבי הצעתה לפתוח שגרירויות בכל אחת מאותן מדינות.

מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה בחודש מרץ כי היא מתכננת לפתוח שגרירות בוונואטו. לארה"ב יש יחסים דיפלומטיים עם מדינת האיים בדרום האוקיינוס ​​השקט, אשר מטופלים כיום על ידי דיפלומטים אמריקאים שבסיסם במדינת פפואה גינאה החדשה.

רק לאחרונה, ארה"ב פתחה מחדש את שגרירותה באיי שלמה בפברואר לאחר היעדרות של 30 שנה. וושינגטון הודיעה על כוונתה לפתוח מחדש את הנציגות הדיפלומטית לאחר שהתברר באפריל 2022 כי איי שלמה הסכימו להסכם ביטחון סודי עם סין. ב-2019, איי שלמה העבירו את הקשרים הדיפלומטיים לבייג'ינג מטייוואן, שסין טוענת שהיא שייכת לה, מהלך שאחריו במהירות באה מדינת קיריבטי.

וושינגטון גם פעלה לחידוש הסכמים עם איי מרשל, פלאו והמדינות הפדרציות של מיקרונזיה, לפיהם היא שומרת על האחריות להגנת האיים ומקבלת גישה בלעדית לחלקים ענקיים של האוקיינוס ​​השקט.

בספטמבר האחרון, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזמין את מנהיגי מדינות האוקיינוס ​​השקט לבית הלבן לפסגה אזורית ראשונה מסוגה עם נשיא ארה"ב. בתום הפסגה, שנמשכה יומיים, חתמו 14 מדינות האיים באוקיינוס ​​השקט על ההצהרה על שותפות ארה"ב-השקט, והבטיחו לעבוד יחד כדי להבטיח אזור שליו שבו "מותר לדמוקרטיה לפרוח" ולהפיכת שינויי האקלים ל"עדיפות עליונה".

ממשל ביידן ביקש לאחרונה מהקונגרס 7.1 מיליארד דולר שינתנו במהלך 20 השנים הבאות עבור סיוע כלכלי לשלוש המדינות, כספים הנתפסים כמפתח להרחקתן מהשפעה סינית גוברת באזור. ארה"ב גם מתכננת ביקור אפשרי של הנשיא ביידן בפפואה גינאה החדשה ב-22 במאי כחלק ממעורבות מוגברת עם איי האוקיינוס ​​השקט.

ארה"ב אוקיינוס השקט סין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד