כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"חשדנית באופן מטורף"

מלחמת אוקראינה: רוסיה מצמצמת את חגיגות יום הניצחון

רוסיה מצמצמת את חגיגות יום הניצחון על גרמניה הנאצית שיחול בעוד כשבוע | החשש: אזרחים יהפכו מצעדים חגיגיים ביום זה להפגנות נגד שלטונו של פוטין והפלישה הרוסית לאוקראינה

מלחמת אוקראינה: רוסיה מצמצמת את חגיגות יום הניצחון
הכיכר האדומה במוסקבה צילום: שגרירות ישראל במוסקבה

כמה ערים ברוסיה הודיעו על צמצום משמעותי של חגיגות יום הניצחון המסורתיות בשל "סיבות ביטחוניות והתקפות של כוחות פרו-אוקראינים". לצד ההסבר הרשמי יש הטוענים כי האירועים המצומצמים מעידים כי הקרמלין מודאג מהחגיגות שיהפכו לגילויי התנגדות נגד פלישתו של הצבא הרוסי לאוקראינה.

מצעדים מופעי עוצמה צבאיים הם האירועים הרגילים של יום הניצחון, המציין את ניצחונה של ברית המועצות על גרמניה הנאצית ב-9 במאי 1945. אחד האירועים המוכרים ביותר של היום הוא תהלוכת הגדוד האלמותי, במהלכה אנשים ברחבי רוסיה צועדים כשהם אוחזים בתמונות של קרוביהם שלחמו במלחמת העולם השנייה. רק בשנה שעברה, הנשיא ולדימיר פוטין הוביל את התהלוכה מעבר לכיכר האדומה במוסקבה כשהוא אוחז בתצלום של אביו במדים.

אולם השנה, מצעד הגדוד האלמותי "יתקיים בפורמטים אחרים מסיבות ביטחוניות", אמרה המחוקקת והמארגנת ילנה צונייבה לעיתונאים, בחודש שעבר. על פי הודעה לעיתונות באתר האינטרנט של הגדוד האלמותי של רוסיה, צונייבה הציעה למי שרוצה להנציח את קרובי משפחתם במקום זאת להציב תמונות של ותיקי מלחמה בחלונות המכוניות, להעביר את תמונתם לפריטי לבוש או לשנות את התמונות שלהם ברשתות החברתיות.

כמה פרשנים אמרו כי התהלוכה חגיגית של הגדוד האלמותי עשויה להדגיש את מספר אבדות שספגו הרוסים באוקראינה. דמיטרי קולזב, עיתונאי ועורך אתר חדשות ליברלי, החי כיום בגלות, אמר כי אלמלא בוטלה התהלוכה, אנשים היו "כמעט ודאי מגיעים לתהלוכת גדוד האלמותי עם דיוקנאות של המתים באוקראינה, והמספרים עשויים להתברר כגדולים להחריד". קולזב אמר גם כי הרשויות עלולות להיות מודאגות מכך שאוסף גדול של אנשים הנמצאים יחד עלול להוביל למפגן של התנגדות. "ההיסטוריה מעידה על דוגמאות רבות שאירועים תמימים הפכו להפגנות", אמר.

ויקטור מוצ'ניק, העורך הראשי לשעבר של רשת הטלוויזיה הסיבירית, שגם הוא עזב את המדינה, אמר כי המדינה הרוסית "חשדנית באופן מטורף" והיא מודאגת פחות מ"פיגוע טרור היפותטי" מאשר מהפגיעה בה. לדעתו הקרמלין עלול לחשוש שהתהלוכה תציג "יותר מדי דיוקנאות של אלה שמתו- לא לפני 80 שנה, אלא במהלך השנה האחרונה. זה ייתן מושג על היקף הנסתר של האסון", אמר בראיון.

בינתיים, המצעד המפורסם בעולם של ציוד צבאי בכיכר האדומה במוסקבה, אותו צופה באופן מסורתי על ידי הנשיא פוטין, ייסגר לציבור. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי שירותי הביטחון של רוסיה פועלים להבטיח את שלומו של המצעד מפני "התקפות טרור".

"אנחנו כמובן מודעים לכך שהמשטר בקייב, שעומד מאחורי מספר התקפות כאלה, פעולות טרור, מתכנן להמשיך במערכה שלו. כל השירותים המיוחדים שלנו עושים הכול כדי להבטיח את הביטחון", אמר.

ברקע, פיצוצים ושריפות אירעו ברוסיה בשבועות האחרונים. שתי שריפות נפרדות במתקני אחסון דלק פרצו בימים האחרונים בדרום רוסיה וכן בחצי האי קרים שנמצא תחת הכיבוש הרוסי, כולל אחת ביום רביעי בבוקר באזור קרסנודאר ליד גשר המוביל לחצי האי הכבוש. רק השבוע, שני פיצוצים נפרדים באזור הגבול הרוסי של בריאנסק הורידו רכבות משא, בעוד קווי מתח נהרסו על ידי מטען חבלה באזור לנינגרד.

למרות שאף אחת מהתקיפות הללו לא נטענה על ידי אוקראינה, צבא קייב אמר כי ערעור המערך הלוגיסטי של רוסיה מהווה חלק מההכנות למתקפה הנגדית הצפויה שלה.

מלחמת אוקראינה רוסיה מצעד צבאי הקרמלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד