כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
מבוכה מלכותית

רגע לפני ההכתרה: קריאה להשיב את יהלומי המלך הגזולים

היהלום הגדול בעולם, שהתגלה בדרום אפריקה ב-1905, ניתן למלוכה הבריטית שנתיים לאחר מכן ומאז נמצא ברשותו

רגע לפני ההכתרה: קריאה להשיב את יהלומי המלך הגזולים
חגיגות ההכתרה של המלך צילום: The Royal Family

תושבים מדרום אפריקה קוראים לבריטניה להחזיר את היהלום הגדול בעולם, המכונה 'כוכב אפריקה', שמשובץ בשרביט המלכותי אותו יחזיק המלך צ'ארלס בהכתרתו, שתיערך בשבת הקרובה.

היהלום, ששוקל 530 קראט, התגלה בדרום אפריקה בשנת 1905 והוצג למלוכה הבריטית שנתיים לאחר מכן על ידי הממשלה במדינה, שהייתה אז תחת שלטון בריטי.

כעת, ברקע מגמה עולמית להחזרת יצירות אמנות וחפצי אמנות שנבזזו בתקופות הקולוניאליות, גם הדרום אפריקאים קוראים להחזיר את היהלום הגנוב.

"היהלום צריך להגיע לדרום אפריקה. זה צריך להיות סימן לגאווה שלנו, למורשת שלנו ולתרבות שלנו", אמר מוטוסי קמנגה, עורך דין ופעיל ביוהנסבורג שקידם עצומה, שאספה כבר למעלה מ-8,000 חתימות, להחזרת היהלום.

"אני חושב שבאופן כללי העם האפריקני מתחיל להבין ש'דה-קולוניזציה' היא לא רק לתת לאנשים לקבל חירויות מסוימות, אלא זה גם לקחת בחזרה את מה שהופקע מאיתנו", הוסיף.

היהלום בשרביט, הידוע באופן רשמי בשם 'Cullinan I', נחתך מיהלום 'Cullinan', אבן במשקל 3,100 קראט שנכרה ליד העיר פרטוריה.

יהלום קטן יותר בחיתוך מאותה אבן, המכונה 'Cullinan II', משובץ בכתר המלוכה בריטניה אותו עונדים מלכים בריטים בהזדמנויות טקסיות. יחד עם השרביט, גם הוא נשמר, עם שאר תכשיטי הכתר, במצודת לונדון.

העתק של כל היהלום של קולינאן, שגודלו כגודל אגרוף של אדם בוגר, מוצג במוזיאון היהלומים של קייפטאון.

"אני מאמין שצריך להחזיר אותו הביתה כי בסופו של יום הם לקחו אותו מאיתנו בזמן שהם דיכאו אותנו", אמר תושב יוהנסבורג, מוחמד עבדאללהי. אחרים אמרו שהם לא מרגישים כל תחושה בקשר להחזרת היהלום.

יהלום בריטניה מלך אנגליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד