י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ממשלת ימין?

הדיונים החשאיים בממשלה על שדה הגז מול רצועת עזה

דיונים חשאיים מתקיימים בניסיון לקדם את פרויקט פיתוח מאגר הגז "מרין", שממוקם כ-30 קילומטרים מחופי עזה. נתניהו וגלנט נתנו את האישור לפתוח בסדרת הדיונים. מי שמוביל אותם הם ראש המל"ל צחי הנגבי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן

הדיונים החשאיים בממשלה על שדה הגז מול רצועת עזה
נתניהו וגלנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבועות האחרונים, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הקים את ממשלתו, החלו דיונים חשאיים באשר לפיתוח מאגר גז לפלסטינים שנקרא "מרין", וממוקם כ-30 קילומטרים מחופי עזה. כך דווח ב'חדשות 13'.

חידוש הדיונים הללו הם חלק מהתהליכים המדיניים והביטחוניים המתקיימים בין ישראל לרשות הפלסטינית באחרונה, בין היתר גם במפגשים ביניהן, בעקבה ובשארם א-שייח. מאחורי המהלך עומדת  ההבנה שהמהלך ייטיב כלכלית משמעותית עם הפלסטינים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט נתנו את האישור לפתוח בסדרת הדיונים. מי שמוביל אותם הם ראש המל"ל צחי הנגבי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן. עם זאת, יובהר כי הדבר לא דומה להסכם הגז עם לבנון, אך יש להדגיש שלכל מהלך שכזה יש השלכות ביטחוניות ומדיניות מרחיקות לכת, והוא כפוף לאישור ישראלי.

במהלך הדיונים הסגורים עלו כמה מורכבויות מהצד הישראלי: כיוון שמבחינה משפטית רק למדינות יש יכולת לפתח מאגרי גז - הרשות הפלסטינית אינה יכולה לעשות זאת בעצמה. לדבר הזה נמצא פיתרון ולפיו מצרים תפרוס על הפרויקט הזה חסות. ישראל כבר החלה בשיחות עם המצרים, ואף נערכו פגישות בנושא בין בכירים ישראלים למצרים בתקופה האחרונה.

נקודה נוספת היא הנושא הביטחוני: ההערכה היא שחמאס לא יעמוד מנגד, ולכן עולה השאלה איך ניתן לאפשר את הפיתוח.

בכיר ישראלי מעלה אתגר נוסף והוא שכל מהלך שכזה עשוי לעורר ביקורת ציבורית גדולה בנושא השבויים והנעדרים - זאת על אף שכאמור הוא יתבצע מול הרשות הפלסטינית עצמה ולא מול עזה.

אחרי שהדיונים במטה לביטחון לאומי יסתיימו, הנושא צפוי לעלות בקבינט. בינתיים, הפלסטינים, האמריקנים והמצרים עודכנו על חידוש הדיונים הישראליים בנושא בכמה צינורות. בין היתר בפסגת שארם לפני כמה שבועות. לפי גורם מדיני בכיר, האמריקנים והמצרים תמכו במהלך הפלסטינים הביעו בעיקר סקפטיות מהאמירות הישראליות - פשוט כי כבר התקיימו לא מעט דיונים כאלה בעבר שהסתיימו בלי הכרעה ישראלית.

יצוין בנוסף כי שדה הגז, שאינו גדול במיוחד, אותר כבר לפני כ-20 שנה, ובמהלך השנים האלה התקיימו - גם תחת ממשלות נתניהו - כמה ניסיונות להוביל לפיתוחו, אך הם נבלמו מסיבות שונות, הן מדיניות והן ביטחוניות.

בכיר בממשלת בנט-לפיד ציין כי לקראת סוף כהונת הממשלה הקודמת, הופעל לחץ מצד המצרים לקדם את הסוגיה – אבל אז הוחלט שלא לקדם את הסוגיה.

מלשכת רה"מ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ולשכת גלנט – לא נמסרה תגובה. גורמים פלסטינים מסרו כי הם "ישמחו בפיתוח המאגר, אך כבר שמענו את ההבטחות הללו מישראל בעבר - והן לא מומשו".

יואב גלנט פלסטינים גז ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד