י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"מדינות לא ידידותיות"

אוליגרך לשעבר מזהיר: "צאו מרוסיה כל עוד אתם יכולים"

לפני כמעט שני עשורים, אימפריית הנפט והגז של מיכאיל חודורקובסקי הוחרמה על ידי הקרמלין. כעת חברות אירופיות יכולות להיות הבאות. האוליגרך מזהיר: "צאו מרוסיה כל עוד אתם יכולים"  

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Israel Sellem/POOL

חוק חדש המאפשר לרוסיה להשתלט על נכסי אנרגיה בבעלות זרה צריך להיות אזהרה אחרונה לחברות מערביות ברוסיה ולעזוב את השוק הרוסי סופית, כך הזהיר אחד מאנשי העסקים הגולים הבולטים במדינה.

"אין ערובות לבטיחות ההשקעות בשום מקום, אבל משטרו של ולדימיר פוטין בנה בהפגנתיות מדינה לא לגיטימית וחסרת חוק", אמר איל הנפט והגז לשעבר מיכאיל חודורקובסקי ל'פוליטיקו'. "משיכת הנכסים הייתה צריכה להתחיל מזמן, אפילו לפני המלחמה. וב-24 בפברואר 2022, ההחלטה בהחלט הייתה צריכה להתקבל", אמר.

ביום שלישי שעבר חתם פוטין על צו המאפשר לממשלה להשתלט על נכסים שבבעלות חברות זרות ואנשים פרטיים מ"מדינות לא ידידותיות" - רשימה ארוכה של ממשלות עוינות לכאורה הכוללת את ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי ומדינות החברות ב-G7.

מיזמים שבבעלות יוניפר הגרמנית וחברות האנרגיה של פינלנד היו הראשונים לספוג הפסדים. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב טען שמוסקבה לוקחת על עצמה רק שליטה "זמנית" בניהול השוטף שלהן, הוא טען שזה יעזור ליצור מאגר נכסים שמוסקבה תוכל להפקיע כנקמה על רכוש רוסי שהופקע על ידי ממשלות באירופה.

חודורקובסקי, שנמלט מהמדינה לפני עשור, אמר שחברות אירופאיות עשויות למצוא כעת "קושי פסיכולוגי" להשלים עם הפסדים על השקעותיהן בפרויקטים גדולים של דלק, הוא מאמין שככל שיעבור הזמן "נכסים זרים ברוסיה יימשכו לרדת במחיר והסיכון להחרמתם יגדל".

כמייסד קונצרן הנפט והגז הסיבירי יוקוס, חודורקובסקי נחשב בעבר לאדם העשיר ביותר ברוסיה, לאחר שהשתלט על חברות אנרגיה לאחר נפילת ברית המועצות. עם זאת, לאחר שהתגלתה כיריב פוליטי מרכזי לפוטין, החברה של חודורקובסקי ספגה שורה של אישומי הונאה, נכסיה הופקעו והוא נכלא כמעט שמונה שנים.

"העובדה שהקרמלין לא נענש על כך אפשרה לפוטין להסיק שמדובר בנוהג מקובל", הוסיף חודורקובסקי, "ושהמערב חלש ומוכן לקבל כל הפקרות אם פוטין חזק מספיק" הוא אמר כי הוא ממליץ לחברות לצאת מרוסיה "צאו מרוסיה כל עוד אתם יכולים".

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין גז דלק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד