ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מאיימים בגירוש

אנשים לא רוצים להפוך לאזרחים רוסים

כוחות רוסיה שכבשו ערים במזרח המדינה מכריחים אוקראינים לשנות אזרחות. אוקראינים החיים במזרח הכבוש נאלצים לקחת אזרחות רוסית - אחרת הם עומדים בפני גירוש. אישה אוימה על ידי חיילים רוסים ש"שמו לה שקית על ראשה" בגלל שסירבה להחליף אזרחות

אנשים לא רוצים להפוך לאזרחים רוסים
טנק אוקראיני בכניסה לחרסון צילום: משרד ההגנה האוקראיני

רוסיה מאיימת בגירוש של כל מי שלא יקח אזרחות רוסית בשטחים הכבושים. "הם דורשים באופן קיצוני שאנשים יוותרו על הדרכון האוקראיני שלהם לטובת דרכון רוסי, או שרכושם יוחרם מיד והם ייושבו מחדש", כך על הודאת הצבא האוקראיני.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו לפיו אזרחי אוקראינה המתגוררים בחלקים הכבושים הרוסים של חרסון, זפוריז'יה, לוהנסק ודונייצק, המעוניינים לשמור על אזרחותם האוקראינית יכולים לשהות שם רק עד 1 ביולי 2024. לאחר מכן, ניתן לגרש אותם מהאזורים הכבושים.

תאגיד השידור הגרמני DW שוחח עם אנשים מהחלקים הכבושים של אזור חרסון וזפוריז'יה שאישרו כי האוקראינים נאלצים לקחת דרכונים רוסיים. מסיבות ביטחוניות, אף אחד מהאנשים לא רוצה להזדהות בשמו.

"חיילים רוסים ערכו חיפוש בכל מה שהיה בבית שלנו. כשהראיתי את הדרכון האוקראיני שלי, הם צעקו שאני צריך להחליף אותו לרוסי, ואם לא, הם יחרימו לי את המכונית שלי ואני אגורש", סיפר גבר מאזור חרסון.

אישה מאזור זפוריז'יה בכתה כשסיפרה כיצד כובשים רוסים איימו לגרש את ילדיה הקטנים לרוסיה אם לא תבקש מיד דרכון רוסי.

אישה אחרת אוימה על ידי חיילים רוסים ש"שמו לה שקית על ראשה" בגלל שסירבה להחליף אזרחות. "החזקנו מעמד עד הסוף, לא רצינו לקבל דרכון רוסי. אבל זה פשוט בלתי נסבל ומפחיד", אמרה ל-DW האישה מאזור אחר.

סגן יו"ר המועצה האזורית חרסון, יורי סובולבסקי, אמר שהלחץ על האנשים החיים בשטחים הכבושים גדל לאחרונה באופן משמעותי. "הגישה לטיפול רפואי וחופש התנועה בין ערים יוגבלו למי שיסרבו לקבל דרכונים רוסיים", אמר. הוא חושב שהרוסים נוקטים כעת בטרור כי הרבה אנשים בשטחים האלה לא רוצים להפוך לאזרחים רוסים כפי שמוסקבה קיוותה.

אבל אנשים מפחדים להגיע למאגרי מידע רוסיים, אמר ל-DW צעיר מאזור לוהנסק. אזור שנכבש מאז 2014, רבים לא יודעים מה לעשות. "יותר ויותר מעסיקים דורשים דרכון רוסי", הסביר הצעיר. "אבל כל מי שמבקש אישור שהייה רוסי, מוסר את עצמו לידי כוחות הכיבוש. אז יש גם סיכון להתגייס למלחמה".

האם צריך לכפות עליהם דרכון רוסי או לא? יש דעות סותרות בנושא זה בקרב פוליטיקאים אוקראינים. דמיטרו לובינץ, נציב זכויות האדם בפרלמנט האוקראיני, אמר בטלוויזיה כי על האוקראינים בשטחים הכבושים לקבל דרכונים רוסיים אם הם חוששים לחייהם. הוא הדגיש כי אוקראינה אינה מכירה בדרכונים אלה וכי אין זה אומר שהם מאבדים את אזרחותם האוקראינית.

עם זאת, השר לשילוב מחדש של השטחים הכבושים זמנית, מיצ'אילו פודוליאק, אמר כי האוקראינים אינם צריכים לקבל דרכונים רוסיים. "לא לשתף פעולה עם הכובשים, לא לקבל דרכונים רוסיים, לברוח אם אפשר או לחכות לצבא שלנו".

"אני מתביישת ומפחדת לקבל דרכון רוסי, אבל אני גם מפחדת שיגרשו אותי", אמרה אישה מיואשת מהחלק הכבוש של חרסון. "אנחנו לא יכולים לעזוב, כפי שהרשויות האוקראיניות מייעצות לנו, כי יש לנו אמא זקנה וחולה".

יועץ ללשכת הנשיאות של אוקראינה, מיכאילו פודוליאק, אמר שהעצות של השניים אינן סותרות. הוא צייץ בטוויטר את העצה הזו לאוקראינים בשטחים הכבושים: "אם אפשר לא לקחת דרכון רוסי, אז נסו לא לקחת. אבל אם צריך לקחת דרכון רוסי כדי להימנע מדיכוי ועינויים, אז קחו אחד".

פודוליאק הדגיש כי אוקראינה לא תרדוף אזרחים ש"הוכרחו לקבל אזרחות רוסית".

 

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין דרכון חרסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד