כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
לא מנעו את הפלישה

ביל קלינטון: ב-2011 ידענו שפוטין יתקוף את אוקראינה

נשיא ארה"ב לשעבר אמר כי ארה"ב ידעה על תקיפה רוסית מתוכננת. השאלה היא האם ארה"ב ובעלות בריתה האירופיות היו צריכות להיות מוכנות יותר למתקפה הרוסית ב-2014, כאשר רוסיה סיפחה את קרים ותקפה את חבל הדונבאס  

פיצוץ גשר באי קרים על ידי אוקראינה
פיצוץ גשר באי קרים על ידי אוקראינה צילום: מתוך טוויטר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר לביל קלינטון שלוש שנים לפני המתקפה שלו על אוקראינה ב-2014 כי הוא אינו מחויב למזכר בודפשט המבטיח את שלמותה הטריטוריאלית של המדינה, כך על פי נשיא ארה"ב לשעבר.

החשיפה מעלה שאלות לגבי האם ארה"ב ובעלות בריתה האירופיות היו צריכות להיות מוכנות יותר למתקפה ב-2014, כאשר רוסיה סיפחה את קרים ותקפה את חבל הדונבאס.

קלינטון אמר כי שוחח עם נשיא רוסיה בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ב-2011, שם העלה פוטין את סוגיית המזכר, לפיו הסכימו אוקראינה, בלארוס וקזחסטן ב-1994 לוותר על הארסנל הגרעיני שהן ירשו בשטחן מברית המועצות, בתמורה להבטחות שריבונותה תכובד "בגבולות הקיימים".

הוא נחתם על ידי הנשיא לשעבר בוריס ילצין בשם רוסיה, קלינטון חתם עבור ארה"ב, וג'ון מייג'ור בשם בריטניה.

"פוטין אמר לי ב-2011, שלוש שנים לפני שכבש את קרים, שהוא לא מסכים עם ההסכם שעשיתי עם בוריס ילצין, שהם יכבדו את שטחה של אוקראינה אם יוותרו על הנשק הגרעיני שלהם", כך אמר קלינטון ביום חמישי האחרון בדיון במרכז תרבות וקהילה יהודי בניו יורק.

"פוטין אמר לי, 'אני יודע שבוריס הסכים ללכת איתך ועם ג'ון מייג'ור ונאט"ו', אבל הוא מעולם לא קיבל את זה דרך הפרלמנט הרוסי. 'יש לנו גם הלאומנים הקיצוניים שלנו, אני לא מסכים עם זה ואני לא תומך בזה ואני לא מחויב לזה'. ידעתי מאותו יום ואילך, זה היה רק ​​עניין של זמן עד שיפלוש", אמר הנשיא לשעבר על המתקפה ב-2014.

לאחר כיבוש חצי האי קרים ב-2014, טען פוטין שרוסיה אינה מחויבת למזכר בודפשט, משום שחילופי השלטון בקייב מוקדם יותר באותה שנה הביאו לכך שאוקראינה הפכה למדינה אחרת. "בהתייחס למדינה הזו, לא חתמנו ​​על שום מסמכים מחייבים", אמר. עם זאת, משיחתו עם קלינטון עולה כי פוטין החליט שלא לכבד את ההסכם בלי קשר לחילופי השלטון, כך על פי ה'גארדיאן'.

דניאל פריד, עוזר מזכיר המדינה לשעבר לענייני אירופה ואירו-אסיה, אמר כי דבריו של פוטין לקלינטון לא נודעו ברבים בקרב חברי ממשל אובמה, אך הוסיף כי הוא מניח שהנשיא לשעבר כנראה סיפר לאשתו, הילרי, שהייתה מזכירה. של מדינה.

"ממשלת ארה"ב הופתעה מהמבצע באי קרים, אבל לא הייתה צריכה להיות מופתעת, לאור האזהרות", אמר פריד.

 

ביל קלינטון מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין האי קרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד