כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
לראשונה מאז הקמת המדינה

הממשלה תפעל להנצחת יהודי התפוצות אשר נרצחו בפעולות איבה

הממשלה אישרה את הצעת שר התפוצות להכיר בחובתה של מדינת ישראל להנציח באופן ממלכתי את יהודי התפוצות שאינם אזרחי ישראל, אשר נרצחו בשל יהדותם בפעולות איבה. שיקלי: "פעולות איבה פוקדות את עמנו לעיתים תכופות גם בארצנו וגם מעבר לים"

הממשלה תפעל להנצחת יהודי התפוצות אשר נרצחו בפעולות איבה
תהילים צילום: מנדי הכטמן / פלאש 90

לראשונה מאז הקמת המדינה: הממשלה אישרה היום (ראשון), את הצעת שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי להכיר בחובתה של מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי ולהנציח באופן ממלכתי את יהודי התפוצות שאינם אזרחי ישראל, אשר נרצחו בשל יהדותם בפעולות איבה על רקע אנטישמי בתפוצות.

"מתווה רודרמן" של קרן משפחת רודרמן פרס את קווי המתאר לקידום צעד היסטורי זה.

בהתאם להחלטה, תוקם ועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות אשר תבחן את אופן הנצחתם של הנרצחים.

ההצעה באה להעניק הכרה למשפחות רבות בתפוצות שאיבדו את יקיריהן בפעולות איבה אנטישמיות, ולהעמיק את החיבור והערבות ההדדית שבין מדינת ישראל והאזרחים בה עם יהודי התפוצות החולקים גורל משותף.

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי אמר: "פעולות איבה פוקדות את עמנו לעיתים תכופות גם בארצנו וגם מעבר לים. לאחרונה נרצחו לוסי די ושתי בנותיה רינה ומאיה הי״ד בבקעת הירדן רק מסיבה אחת: הן היו יהודיות, חלק מעם ישראל".

לדבריו, "זו גם הסיבה היחידה שבגינה נרצחה באכזריות מזעזעת שרה חלימי בפריז ואחד עשר מתפללים בבית הכנסת בפיטסבורג פנסילבניה. הכרה בקורבנות האלימות האנטישמית כחלק מנפגעי פעולות האיבה היא צעד חשוב ומתבקש, צעד המממש את התחייבות המדינה בחוק הלאום הקובע כי 'המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ושל אזרחיה הנתונים בצרה ובשביה בשל יהדותם או בשל אזרחותם'".

מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, שירה רודרמן אמרה: "זהו יום היסטורי לעם היהודי ולמדינת ישראל, אנו מברכים על החלטת הממשלה לפעול למען הנצחת יהודי התפוצות שנרצחו בשל יהדותם".

במסגרת ההחלטה תוקם ועדה מיוחדת, המשותפת לממשלת ישראל ולמוסדות הלאומיים, שייעודה לגבש המלצות לפעילות ההנצחה הממלכתית של יהודים שאינם אזרחי ישראל, אשר נרצחו בפעולות איבה על רקע אנטישמי בתפוצות. הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, אבי כהן סקלי, תגיש את מסקנותיה לשר התפוצות והמאבק באנטישמיות לא יאוחר מיום ה-1 בספטמבר, 2023.

באחריות הוועדה יהיה לבחון, בין היתר, קביעת קריטריונים ואמות מידה להנצחת הנופלים בתפוצות, לרבות הגדרת פעולת איבה על רקע אנטישמי בתפוצות. כמו כן תבחן הוועדה התייחסות לנרצחים באירועים על רקע אנטישמי, שאינם יהודים.

עמיחי שיקלי פעולות איבה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד