י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שורדת השואה מקרית אתא

מרת קראסיל פריד ע"ה נפטרה בגיל 103

בשיבה טובה הלכה לעולמה האישה החשובה מרת קראסיל פריד ע"ה אלמנת הרה"ח ר' גבריאל חיים ז"ל מקרית אתא. נפטרה במעיני הישועה בגיל 103. הלווייתה תתקיים אחר הצהריים בקרית אתא שם תיטמן

מרת קראסיל פריד ע"ה נפטרה בגיל 103
אילוסטרציה צילום: unsplash

ברוך דיין האמת: מבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק מגיעה הבוקר הידיעה על פטירתה בשיבה טובה של האישה החשובה מרת קראסיל פריד ע"ה מקרית אתא והיא בת 103 בפטירתה. 

המנוחה ע"ה גדלה בבית הוריה למשפחת מנדל, אביה ר' משה ז"ל היה בעל חסד גדול. ביתם בהונגריה היה ליד תחנת הרכבת, שם ידעו כל התושבים באזור כי מי שרעב או רוצה לשתות משהו יכול להיכנס בחופשיות; ביתם היה בית הכנסת אורחים בצורה מיוחדת במינה. בנוסף, כל מי שהזדקק להלוואה ידע כי ביתם הוא הכתובת. אביה עבד בניקור החלב האסור מהבהמות, תפקיד שדרש בקיאות רבה בהלכה.

אחרי המלחמה הקימה את ביתה עם בעלה הרה"ח ר' גבריאל חיים פריד ז"ל. החתונה נערכה בשנת תש"ה בנירבאטור שבהונגריה - הייתה זו החופה הראשונה שנערכה אחרי המלחמה, שם נולדו להם שתי בנות.

לאחר מכן, כשראו שאין באפשרותם לחנך את ילדיהם, נסעו לוינה ומשם באונייה עלו לארץ ישראל, עגנו חיפה והתמקמו בקרית אתא בשכונת סיגעט.

לפרנסתם פתחו נגריה, והיו ידועים כבעלי חסד עצומים. בעלה ר' גבריאל חיים ז"ל היה מגיד שיעור בבית הכנסת קרעטשניף סיגעט אצל הרבי ר' הרשל'ה זצ"ל שיום היארצייט שלו חל היום. 

סיפור בלתי נשכח שהיה לפני המלחמה: ר' גבריאל חיים הטמין בבור עמוק את כל הרכוש הרב שהיה להם. לאחר המלחמה חזר לקחת את הממון אבל נתפס על ידי שוטרים מקומיים וכמעט נענש בעונש מוות על זה שניסה להבריח את הרכוש, אבל מרוב הכסף שהיה שם, השוטרים התחילו לרקוד ושחררו אותם. ברבות השנים סיפר לנכדים "את הכסף הם לקחו אבל את החיים והאושר העיקרי הם לא לקחו". 

ר' גבריאל חיים ז"ל נפטר לפני 20 שנה ונטמן בבית החיים בקרית אתא, אז עברה המנוחה ע"ה להתגורר באשדוד לצד ילדיה זכתה להיות צלולה בדעתה כמעט עד סוף ימיה. זכתה לראות בני נינים ואפילו למדה איתם וסיפרה להם סיפורים. 

בימים האחרונים סבלה מדלקת ריאות, אושפזה ב'מעייני הישועה' והיום השיבה את נשמתה לבוראה שמסביב מיטתה ילדיה נכדיה וניניה. 

בחיי חיותה שיכלה את בנה, הרב הגאון רבי אהרן ישעיה פריד זצ"ל, מגיד שיעור בישיבת סערט ויז'ניץ, שנפטר לבית עולמו בשנת תשע"ז בגיל 54.

הלוויה ייצא בשעה 17:00 משכונת קרעטשניף סיגעט בקרית אתא שם גרה לעבר בית החיים קרית אתא שם תיטמן לצד בעלה.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים. 

קרית אתא קרעטשניף סיגעט הרב אהרן ישעיה פריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד