כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פעל מתחת לרדאר

הבכיר האיראני שהדליף סודות כמוסים לישראל ועלה לגרדום

עלי רזא אכברי, בכיר במשטר האיראני שהפך למרגל, עלה לגרדום באיראן לאחר שנתפס מדליף את סודות הגרעין של הרפובליקה האסלאמית למערב. ה'ניו יורק טיימס' מפרסם ראיונות עם גורמי מודיעין וביטחון לאומי מערביים, כולל ישראלים שמספרים בעילום שם על דמותו של המרגל

הבכיר האיראני שהדליף סודות כמוסים לישראל ועלה לגרדום
זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה צילום: בלוג המודיעין אינטלי טיימס

ה"ניו יורק טיימס" מפרסם פרטים מרתקים על עלי רזא אכברי, אזרח איראני-בריטי שהתברג לצמרת השלטון האיראני, שימש מספר שנים כסגן שר ההגנה, וגויס לעבוד בשירות המודיעין הבריטי. הוא נעצר באשמת ריגול, ולבסוף הוצא להורג בתחילת השנה.

אכברי חי זמן רב חיים כפולים. כלפי חוץ הוא היה קנאי דתי ונץ פוליטי, מפקד צבאי בכיר של משמרות המהפכה וסגן שר ביטחון שעבר ללונדון ונכנס למגזר הפרטי, אך מעולם לא איבד את אמון מנהיגי איראן. אך בשנת 2004, לפי גורמים רשמיים, הוא החל לחלוק את סודות הגרעין של איראן עם המודיעין הבריטי שהעבירו בתורם את הסודות לישראל.

כפי שדיווחנו, ב-2019 גילתה איראן בסיוע גורמי מודיעין רוסים, כי הוא חשף את קיומה של התוכנית הגרעינית של איראן שהיתה במקום חשאי בעומק טהראן, כך לפי שני מקורות איראנים. הוא חשף את זהותם ופעילותם של למעלה מ-100 פקידים, ובעיקר מוחסן פחריזאדה, מדען הגרעין הראשי שישראל התנקשה בחייו במבצע יוצא דופן בשנת 2020.

אכברי, שהיה בן 62 כשהוצא להורג בתחילת השנה, הפגין נאמנות קנאית לאידיאלים של הרפובליקה האסלאמית ותמיכה בלתי מעורערת במנהיגיה, כך על פי ראיונות עם אחיו מהדי אכברי ואנשים שהכירו אותו.

התכונה הגופנית המובהקת ביותר שלו הייתה שקע במצחו - סימן לדבקותו באמונה השיעית באסלאם, שמקורה בהצמדת מצחו אל המוהר, אבן חרס המשמשת בתפילות יומיומיות. הוא החזיק בדעות פוליטיות קיצוניות, שבאו לידי ביטוי בפוסטים לוהטים, נאומים וראיונות, ולפי דיפלומט איראני בכיר ויועץ לממשלה, בפגישות רשמיות, הוא טען שעל איראן לרכוש נשק גרעיני.

עלי רזא אכברי

"אחי היה דתי עמוק ומהפכני מאוד, יותר מכל אחד במשפחה שלנו", אמר מהדי אכברי. אכברי, שנולד למשפחה שמרנית ממעמד הביניים בעיר שיראז, היה נער כשהמהפכה האיראנית ב-1979 הפילה את המלוכה ובעקבותיה המלחמה עם עיראק, אמר אחיו. "לוהט בתשוקה מהפכנית, הוא ואח גדול התגייסו, וכשעזב את קווי החזית כמעט שש שנים לאחר מכן, היה מפקד מעוטר של משמרות המהפכה" סיפר אחיו.

בשובו לחיים האזרחיים, הפך לסגן שר הביטחון ושימש בתפקידי ייעוץ במועצה העליונה לביטחון לאומי ובגופים ממשלתיים אחרים. הוא יצר קשרים קרובים עם שני גברים חזקים: מר פחריזאדה, מדען הגרעין שחוסל ב-2020 ככל הנראה על ידי ישראל, ועלי שמחאני, ראש המועצה, שאותו שימש כסגן ויועץ.

"הוא היה אמביציוזי ביותר, אנליסט מצוין עם כישורי כתיבה ודיבור מעולים ואנשים בטחו בו", אמר פוד איזדי, מנתח מדיניות באיראן המקורב לממשלה ולמשמרות המהפכה. "היתה לו גישה להרבה מידע רגיש וסודי על תוכניות גרעין וצבאיות".

בשנת 2004, על רקע החשדות הגוברים בישראל ובמערב שאיראן פועלת לבנות גרעין בחשאי, אכברי היה אחראי לשכנע את השגרירויות המרכזיות בטהרן שלא. הוא נפגש בקביעות עם שגרירי בריטניה, סין, צרפת, גרמניה. ורוסיה.

בשמונה סרטונים קצרים ששידרה הטלוויזיה הממלכתית האיראנית לאחר הוצאתו להורג, פירט אכברי, את פעילות הריגול שלו ואת גיוסו על ידי בריטניה בשגרירות בריטניה בטהרן. אבל מאוחר יותר, בהודעת שמע ששודרה על ידי BBC בשפה הפרסית ההודאות נכפו עליו.

המניע למעשיו של אכברי נותר לא ברור. הוא אמר בסרטון שהוא מונע מ"חמדנות וכוח", אם כי גם הכחיש שהיו לו בעיות כלכליות. איראן אמרה שאכברי בגד במדינה וסחר בסודות מדינה תמורת כסף. משפחתו מכחישה שהוא היה מרגל ואומרת כי טענות רבות בסרטונים נרקמו על ידי ממשלת איראן. אבל, הם אומרים, רבים מהתאריכים והאירועים בסרטונים היו נכונים.

בסרטונים, אכברי אמר שהוא גויס ב-2004 ונאמר לו ולמשפחתו שיינתנו להם ויזות לבריטניה. בשנה שלאחר מכן, הוא נסע לבריטניה ונפגש עם סוכן MI6, לדבריו במהלך השנים הבאות, אכברי הקים חברות קש באוסטריה, ספרד ובריטניה כדי לספק כיסוי לפגישות עם הסוכנים שלו. איראן אמרה כי הביון הבריטי MI6 שילמה לאכברי כ-2.4 מיליון דולר.

אכברי פרש מתפקידיו הרשמיים ב-2008, אמר אחיו, אך המשיך לשמש כיועץ לשמחאני ולבכירים נוספים. מאוחר יותר באותה שנה, אכברי נעצר והוחזק במשך ארבעה חודשים במעצר בהאשמות שהוא ריגל למען בריטניה, לדברי אחיו ושני חברי משפחה. החקירות לא הניבו הודאות, ורבים מחבריו החזקים של אכברי טענו לחפותו, הוא שוחרר בערבות, והתיק נסגר והוא הורשה לנסוע בחופשיות מחוץ לאיראן.

באפריל 2008, בריטניה שיתפה עם ישראל וסוכנויות מערביות את המודיעין על פורדו, מתקן להעשרת אורניום עמוק בתוך מתחם צבאי תת-קרקעי, שהיה חלק מהמאמצים של איראן לבנות פצצה גרעינית. התגלית של פורדו שינתה את הבנת העולם על תוכנית הגרעין של איראן ושיחזרה מחדש את תקיפות הסייבר של המערב למלחמה בה.

"המידע על פורדו זעזע אותנו", אמר יוני קורן, בראיון בשנת 2019. סא"ל במיל׳ יוני קורן-קלוזנר, שימש במשך שנים רבות כראש המטה של אהוד ברק בתפקידיו השונים, הלך לעולמו בגיל 62 בינואר האחרון.

"התרומה הגדולה של הבריטים למאמצים המשולבים של המערב לאסוף נתונים מתוך פרויקט הגרעין האיראני הייתה תמיד במודיעין האנושי", אמר. "הייתה להם רגל על הקרקע במקומות שבהם לא לנו ולא לאמריקאים הייתה נוכחות".

המודיעין ששיתפה בריטניה עם ישראל ב-2008 הועבר עד מהרה לסוכנויות הביון המערביות, כך לדברי אדם שמילא אז תפקיד בכיר במודיעין הגרמני. בספטמבר 2009, הנשיא ברק אובמה, יחד עם מנהיגי בריטניה וצרפת, חשפו כי פורדו הוא מפעל העשרה גרעיני.

סוכנויות המודיעין המערביות היו מודעות מזמן באמצעות צילומי לוויין שאיראן בונה מתקן עמוק בתוך ההרים בפורדו. אבל הם חשבו שהאתר הוא מתקן אחסון צבאי ולא ידעו על הפיכתו לאתר סודי להעשרה גרעינית.

"הגילוי של פורדו שינה באופן קיצוני את יחס הקהילה הבינלאומית לאיראן", אמר נורמן רול, לשעבר מנהל המודיעין הלאומי של איראן ב-CIA. לדבריו זה הניע את הדחיפה לסנקציות נוספות.

אכברי בזמן הזה נסע בקביעות ללונדון. ב-2010 הוא לקה שם בהתקף לב ונשאר שם. עד מהרה הצטרפו אליו אשתו ושתי בנותיו, ובסופו של דבר קיבל אזרחות בריטית. הוא חי מהשקעות ונסע לאיראן כדי לנהל קשרים עם בכירים.

בשנת 2019, אכברי טס לאיראן בפעם האחרונה לאחר ששמחאני, ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי, שאכברי שימש כסגנו במשרד ההגנה, אמר לו שהמדינה זקוקה לו בעניין גרעיני ונושאי הגנה דחופים, כך אמר אחיו.

בשלב מסוים, איראן גילתה כי אכברי הוא המקור להדלפת המתקן בפורדו, כך לפי שני האיראנים בעלי קשרים למשמרות המהפכה, מידע שאושר על ידי המודיעין הרוסי. לא ברור כיצד רוסיה, בעלת ברית קרובה של איראן, גילתה את המידע.

בשנת 2020, שנה לאחר מעצרו של אכברי, התנקשה ישראל בפחריזאדה, מדען הגרעין, באמצעות רובוט שהופעל בשלט רחוק בזמן שנסע לביתו בכפר הררי ליד טהראן. אכברי נעצר על ידי משרד המודיעין והוחזק בבידוד במשך חודשים במעצר תת קרקעי ולאחר מכן בכלא אווין הידוע לשמצה של טהראן, אמר אחיו. למשפחה נאמר לשמור את המעצר בסתר. פקידים איראנים אמרו בתקשורת הממלכתית לאחר הוצאתו להורג כי הם ביקשו ממנו להיכנס באופן קבוע למחשב שסופק על ידי הבריטים ולתקשר עם הסוכנים שלו כדי להטעות אותם.

בינואר, קצת יותר משלוש שנים לאחר מעצרו של אכברי, בזמן שאיראן היתה מלאה בהפגנות נגד הממשל, עם סבב חדש של סנקציות בינלאומיות, הודיעו הרשויות האיראניות כי הוא מרגל. ימים ספורים לאחר שמעצרו פורסם, ליוו אותו סוהרים עם הזריחה למרחב חיצוני מוקף חומה, כך לפי מקורות ודיפלומטים איראניים. חבל הונח סביב צווארו ותוך דקות, גופו חסר החיים השתלשל מגרדום.

אכברי נקבר בבית קברות בפאתי טהראן ללא ידיעת קרוביו או נוכחותם. משפחתו אמרה שהשלטונות הראו להם רק סרטון של גופתו נקברת לפי טקסים איסלאמיים.

משפחתו של אכברי הורשתה לקיים טקס אזכרה בטהרן 40 יום לאחר מותו. הם שכרו אולם במסגד, סידרו סלסלות פרחים לבנות והגישו חלבה מתוק שבאופן מסורתי מוגש בלוויות. הם ישבו על כיסאות מוכנים לקבל את פני חבריו, עמיתיו ומקורביו מתפקידיו השונים המשרתים את הרפובליקה האסלאמית במשך 40 שנה.

אבל אף אחד לא בא, אמרו. רק משפחתו השתתפה.

גרעין איראני מרגל איראני איראן בריטניה מוחסן פחריזאדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד