כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
יסייע למאבק באנטישמיות

הממשלה אימצה את הגדרת הברית הבינ"ל לשימור זכר השואה

משרד החוץ ומשרד התפוצות נלחמים באנטישמיות ובהכחשת השואה. ביוזמת שר החוץ ושר התפוצות, ממשלת ישראל אימצה את הגדרת הברית הבינ"ל לשימור זכר השואה, העוסקת ב"עיוות והכחשת שואה" ואת ההגדרה ל"אפליה כנגד הצוענים/בני הרומה"

הממשלה אימצה את הגדרת הברית הבינ"ל לשימור זכר השואה
ריסוס גרפיטי: אילוסטרציה צילום: unsplash

ממשלת ישראל אימצה היום ביוזמת שר החוץ אלי כהן ושר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי, שתי הגדרות נוספות המתווספות להגדרת עבודה לאנטישמיות של הברית הבינ"ל לשימור זיכרון השואה (IHRA) שאומצה על ידי הממשלה בשנת 2017.

הגדרות הנוספות שהתקבלו נוגעות להחלטת הברית בנושא "עיוות והכחשת שואה", כפי שהתקבלה על ידי IHRA בשנת 2013 ובהגדרת עבודה ל"אפליה כנגד הצוענים/בני הרומה" שהתקבלה באוקטובר 2020. אימוץ ההגדרות בהחלטת ממשלה ייתן בידי כלל הגורמים העוסקים במאבק באנטישמיות כלים חשובים על מנת לעורר מודעות לנושאים אלה בקרב קהלים וארגונים כמו גם בקרב קובעי מדיניות.

שר החוץ אלי כהן הגיב על כך: "ההחלטה שאומצה היום על ידי ממשלת ישראל תחזק את עמידתה של ישראל בזירה הבין-לאומית ותסייע במלחמה באנטישמיות ובמאבק נגד עיוות והכחשת השואה. בתקופה בה העולם כולו מתמודד עם האנטישמיות המרימה את ראשה המכוער, ממשלת ישראל מעבירה מסר חד משמעי כי יש להילחם בעיוות ובהכחשת השואה בכל הכלים העומדים לרשותנו. משרד החוץ, ונציגויות ישראל בעולם מחויבים למאבק היומיומי באנטישמיות ולשימור זיכרון השואה. זהו צו מוסרי של כל אחד מנציגי ישראל בעולם".

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי הגיב על כך:"הגדרת IHRA היא כיום אחד הכלים הכי חיוניים ואסטרטגיים למאבק באנטישמיות, בדגש על האנטישמיות החדשה החותרת לשלילת הלגיטימציה של מדינת ישראל להתקיים. ההחלטה תסייע לישראל במאמציה להביא לכך שארגונים ומדינות יסוגו מהכרתם בהחלטות תנועת ה-BDS הנוגעות בין היתר להכחשת השואה. בנוסף, ההחלטה להוסיף התייחסות להכחשת ועיוות השואה היא חשובה מאוד, במיוחד בכל הנוגע לתופעת ייחוס תכונות "חיוביות" לשואה, דוגמת מצג השווא כביכול מדינת ישראל הוקמה בזכות השואה - אמירה שרה"מ דוד בן גוריון נלחם בה כבר בשנותיה הראשונות של המדינה. אני מבקש לברך את שר החוץ ואנשי משרדו על ההחלטה המשותפת הזו".

הברית הבין-לאומית לזיכרון השואה, IHRA, הוקמה בשנת 2000 ביוזמת ראש ממשלת שבדיה דאז כ"כוח משימה בין-לאומי לקידום ושימור זיכרון השואה". בברית חברות 35 מדינות ועוד 10 מדינות וארגונים במעמד משקיפים ושותפים. ישראל חברה בארגון מיום היווסדו.

במסגרת עבודת המומחים בארגון נוסחו ואומצו מספר הגדרות יסוד להתמודדות עם תופעות וסוגיות המציבות אתגרים ברמה הבין-לאומית לשימור זיכרון השואה ופשעי הנאצים ולמאבק באנטישמיות.

הגדרת IHRA לאנטישמיות אומצה על ידי ממשלת ישראל בהחלטה מספר מיום 22.01.2017, ומשמשת מאז כלי חשוב בעבודת המשרדים ונציגויות ישראל בעולם במאבק הבין-לאומי כנגד האנטישמיות והמאמץ לקידום זיכרון השואה.

הגדרת IHRA לעיוות והכחשת שואה, שהתקבלה בשנת 2013, נועדה לצייד מדינות וגופים בכלים להתמודדות עם תופעת הכחשת השואה. ההגדרה הינה ביטוי להכרת מדינות וארגונים בצורך בהוקעת עיוות והכחשת שואה ברמה הלאומית והבין-לאומית.

הגדרת IHRA לאפליה כנגד הצוענים/בני הרומה שהתקבלה בשנת 2020 נועדה לסייע בהתמודדות עם שנאה נפוצה שבאה לביטוי גם במלחמת העולם ה-2, במהלכה גרמניה הנאצית סימנה גם קבוצה זו לרדיפה ולרצח המוני.

שר התפוצות אנטישמיות אלי כהן שר החוץ עמיחי שיקלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד