כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"מי שתייה ותו לא"

אירופה ניצבת בפני קטסטרופת ענק בקיץ

אירופה צועדת למשבר מים שטרם ידעה | בצרפת ובספרד איזורים שלמים לא יוכלו לשתות מים מהברז | הבצורת הקשה הביאה בצרפת לאיסור על מילוי בריכות שחייה ביתיות

אירופה ניצבת בפני קטסטרופת ענק בקיץ
אדמה סדוקה צילום: freepik

"יש לאסור מכירה של בריכות שחייה לגינה בחלק מדרום צרפת בגלל המחסור במים המחמיר". כך הורה השר האקולוגי הצרפתי, כריסטוף בצ'ו, ואמר כי באזור מזרח- פירנה, הגובל בקטלוניה הספרדית, יוכרז רשמית ברמת 'משבר בצורת' החל מה-10 במאי. בין היתר יחולקו קנסות על שטיפת מכוניות, השקיית גינה ומילוי בריכה.

"אנחנו צריכים לצאת מתרבות השפע שלנו" קרא לציבור. בהסבירו מדוע החליטו הרשויות לנקוט בצעד כה חריג עד כדי איסור מכירת בריכות ביתיות אמר: "זה כדי למנוע מאנשים להתפתות לעשות את מה שבעצם אסור להם לעשות בכל מקרה - כלומר למלא אותן".

בכל אזור מזרח הפירנאים לא ירד גשם במשך יום שלם כבר יותר משנה, דבר הנחשב חריג בהחלט. "כשאתה במשבר כזה, זה באמת די פשוט: זה מי שתייה ותו לא. שינוי האקלים הוא כאן ועכשיו. אנחנו צריכים לצאת מתרבות השפע שלנו. אנחנו צריכים להראות הרבה יותר איפוק באופן שבו אנחנו משתמשים במשאבים שיש לנו". אמר השר.

נורות האזהרה מהבהבות בצרפת לאחר שחורף יבש החמיר את מצב מאגרי המים המדולדלים עוד מ-2022.

הפירנאים-מזרחיים יהפכו למחוז הרביעי בו הבצורת נמצאת באופן רשמי ברמת "משבר". יותר מ-40 מחוזות אחרים - בהיקף של כמעט מחצית מהמדינה - כבר נמצאים ברמות "כוננות" או "ערנות", מה שמבשר על מחסור חמור עוד יותר מאשר בשנה שעברה.

בחלקים של המחוז, רמות האקוויפר נמוכות כל כך עד שמומחים חוששים מחדירת מלח מהים, מה שיהפוך את מי הברז לבלתי ראויים לשתייה. בנוסף,  רמות נמוכות של אקוויפר אומרות גם ריכוז גבוה יותר של מזהמים, מה שעלול לפגוע קשות באיכות המים.

הנשיא עמנואל מקרון הכריז בחודש שעבר על תוכנית מים כלל ארצית, עם הבטחות להשקעה לבלימת דליפות מים והגברת המיחזור. הוא גם התווה "תעריף מים מתקדם" לפיו צריכה מעל כמות מסוימת - למשל מילוי של בריכות שחייה - תחויב בתעריפים גבוהים יותר.

כ-2,000 כפרים ועיירות נמצאים בסיכון לאבד את אספקת המים שלהם השנה, לפי בצ'ו. בשנה שעברה, 1,000 רשויות היו בבעיות חמורות, מתוכן כ-400 נאלצו לספק בקבוקים או בורות ניידים. "המלחמה על המים שנגרמה כתוצאה מנפילת הפלס היא איום אמיתי על הלכידות הלאומית שלנו", אמר השר.

צרפת בצורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד