כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ישראל תקפה את המשלוחים

איראן טמנה נשק בסיוע ההומניטרי שנועד לפגוע באמריקאים

פעילים איראנים ושותפיהם בעיראק פעלו במהירות כדי לנצל את אסון הרעידה בפברואר האחרון בסוריה. איראן החביאה כלי נשק בתוך הסיוע ההומניטרי לרעידות אדמה כדי לפגוע בחיילים אמריקאים, כך טוען המודיעין האמריקני

איראן טמנה נשק בסיוע ההומניטרי שנועד לפגוע באמריקאים
תקיפה ישראלית בסוריה

איראן ושלוחותיה איפשרו התקפות על חיילי צבא ארה"ב בסוריה באמצעות משלוחי נשק חשאיים שהיו חבויים בתוך סיוע הומניטרי שזרם לאזור לאחר רעידת אדמה קטסטרופלית שגרמה למותם של עשרות אלפים מוקדם יותר השנה, כך על פי מידע מודיעין אמריקאי מסווג וגורם צבאי ישראלי הבקיא בפרטים.

הממצאים המתוארים בהדלפות שהופצו בפלטפורמת ההודעות של 'דיסקורד' והגיעו לידי ה'וושינגטון פוסט', מעלים שאלות קשות לגבי יכולתן של ארה"ב ובעלות בריתה ליירט נשק ממקור איראני המשמש באופן שגרתי נגד מטרות אמריקאיות. המסמך הסודי ביותר, שלא נחשף בעבר, מחזק דיווחים קודמים על מאמציה לכאורה של איראן להסתיר ציוד צבאי הגנתי בתוך משלוחי הסיוע לסוריה לאחר שהאסון בפברואר הרס חלקים מסוריה וחלק מטורקיה השכנה.

פקיד הגנה אמריקאי, שדיבר בעילום שם כדי לדון בגילויים הרגישים, סירב להתייחס לאותנטיות של המסמך, אך אמר כי הפעילות שהוא מתאר עולה בקנה אחד עם מאמצי העבר של חיל משמרות המהפכה של איראן "להשתמש בסיוע הומניטרי הנכנס לעיראק ולסוריה. כדרך להשיג נשק לקבוצות המזוהות עם משמרות המהפכה".

בחודש שעבר, גורמים איראנים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הדיווח שלה, המפרט את השימוש של טהראן במטוסי מטען להברחת מערכות הגנה אוויריות לסוריה במסווה של סיוע ברעידת אדמה, אינו נכון. רויטרס ייחסה את הדיווח שלה לתשעה מקורות, בסוריה, איראן, ישראל והמערב.

ההברחה של איראן כללה נשק קל, תחמושת ומל"טים, כך על פי הערכת המודיעין האמריקני. המסמך אומר שהמשלוחים הללו בוצעו באמצעות שיירות רכב מעיראק שתואמו באמצעות קבוצות מיליטנטיות ידידותיות שם וכוח קודס, הפקיד הצבאי הישראלי, שכמו אחרים שהתראיינו דיבר בעילום שם כדי לדון במידע רגיש, אישר שכוח קודס היה מעורב בפעילות כזו.

לאחר רעידת האדמה, איראן ושלוחותיה פעלו במהירות לנצל את הכאוס, נטען במסמך המודיעיני שהודלף. ב-7 בפברואר, יום לאחר האסון, קבוצת מיליציה שבסיסה בעיראק "תיזמנה העברת רובים, תחמושת ו-30 מל"טים שהוסתרו בשיירות סיוע כדי לתמוך בהתקפות עתידיות על כוחות ארה"ב בסוריה", נכתב.

ב-13 בפברואר, קצין בכוח קודס הנחה קבוצת מיליציה עיראקית "להטמיע נשק בתוך סיוע לגיטימי לרעידת אדמה", כך עולה מהמסמך האמריקני שהודלף, וציין כי קצין נוסף בכוח קודס ניהל רשימה של "מאות" כלי רכב וסחורות שנכנסו לסוריה מעיראק לאחר רעידת האדמה.

ישראל תקפה שיירות החשודות בהובלת נשק לסוריה וללבנון, כך נכתב במסמכי המודיעין שהודלפו, אך הסיכון לפגיעה במשלוחים הומניטריים בתום לב הציב אתגרים. "סביר מאוד שהישראלים ימשיכו במאמצי התקיפה שלהם, אבל הם דורשים "אישור מודיעיני קפדני יותר לפני פגיעה במשלוחי סיוע לכאורה", נכתב במסמך.

גבול סוריה עיראק איראן רעידת אדמה בסוריה רעידת אדמה בטורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד