א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

פרויקט מיוחד: כך עברו ימי הדין בחצרות הקודש

בגור קיבלו האלפים את ההוראה ועברו ל'שלום נעמען' בערב החג, בבעלזא התחדשו בבעל מקריא חדש ובויז'ניץ הוסיפו 300 מקומות חדשים • בסאדיגורה הרבי חילק רימונים לילדים ובמודז'יץ הרבי הלחין 10 ניגונים חדשים • באיזו חסידות דיבר הרבי על דאע"ש קודם התקיעות? • כמה עברו אצל הגר"ח קנייבסקי? • ואיפה התפלל הגאב"ד?

חסידות בעלזא. צילום: אנשיל בעק
חסידות בעלזא. צילום: אנשיל בעק

בחצר חסידות גור: סיימו את התפילה בשני הימים של ראש השנה בשעה 13:00 בצהריים, השנה ניתנה הוראה לחסידים לבחור או 'שלום נעמען' או 'לשנה טובה', לאחר שבכל שנה עברו אלפי החסידים פעמיים - פעם אחת בערב החג לומר 'שלום עליכם' ופעם אחת בליל ראש השנה לאמירת 'לשנה טובה' שנמשכה זמן רב - השנה הודיעו שיש לבחור או בערב החג או בליל החג, ורוב הציבור בחר לעבור בערב החג ונענה להוראה. בכך התקצרה אמירת לשנה טובה בליל החג למשך כחצי שעה. במוצאי החג הוכרז כי אלו הבאים ליום כיפור לא יעברו במעמד הפרידה, ואלו שלא חוזרים עברו לפני אדמו"ר מבלי ללחוץ את ידו בכדי לקצר את הזמן.

בחצר חסידות בעלזא: ביום הראשון סיימו בשעה 17:50 וביום השני בשעה 17:30. בעקבות השעה המאוחרת לא נערך מעמד ה'תשליך' והוא יתקיים בעשרת ימי תשובה. בלילה השני לאחר תפילת מעריב נכנסו עסקני מוסדות התשובה של בעלזא – 'צהר' ו'תורה ואמונה' - וקיבלו מהאדמו"ר דבש כהוקרה על פעילותם, כבעל מקריא שימש הגאון רבי יעקב גרינוולד חבר בד"ץ מחזיקי הדת של החסידות ורב בית המדרש של בעלזא ברחוב קהילות יעקב בבני ברק, לאחר שהבעל מקריא הקודם הדיין הגאון רבי חיים יחיאל רויטמן זצ"ל נפטר במהלך השנה שחלפה.

בחצר חסידות ויז'ניץ: ניתנה הוראה גורפת בסיום נעילת החג על ידי האדמו"ר במעמד אלפי החסידים, "אני רוצה לבקש ולהורות לכל הנמצאים כאן שביום האחרון של סליחות בי"ג מידות אני לא מרשה לנסוע לכותל, לקבר רחל ולמערת המכפלה, בעקבות התערובת שיש במקום. תחפשו מקום אחר לנסוע". השנה נוספו לראשונה עוד 300 מקומות חדשים לבית המדרש הגדול, ובנוסף חודש כותל המזרח של בית המדרש עם וילונות מפוארים, תאורה תואמת, וכן מערכת המיזוג עברה שדרוג בכדי שתתאים לקליטת אלפי החסידים. הוספת 300 המקומות נדרשה לאחר סיום מכירת המקומות, אז התברר כי חסרים בבית המדרש מאות מקומות. ל'בחדרי חרדים' נודע כי בעזרת מתכנני פנים עברו על כל בית המדרש ובדקו היכן ניתן להוסיף. בויז'ניץ מציינים כי מדובר בעשיית 'יש מאין', אך בסופו של יום הצליחו להסתדר. בנוסף, בויז'ניץ שמו דגש גם על דאגה לציבור הנכים והמבוגרים, ולראשונה הוקצו מקומות ייעודיים בביהמ"ד לנכים עם גישה גם לכסאות גלגלים.

‏בחצר חסידות צאנז: אלפים שהו במשך החג בצלו של האדמו"ר מצאנז, ביום הראשון סיימו את התפילה עם מנחה בשעה 6:30 בערב וביום שני הקדימו להתפלל לכבוד שבת וסיימו בשעה 3:00. במהלך החג - שעבר בהתרוממות רבה - זכו החסידים לשמוע דברי תורה מהאדמו"ר וכן את דרשת שבת שובה, אותה נושא הרבי בעצמו במשך כשעתיים, זאת מאחר שבצאנז האדמו"רים כיהנו גם כרבנים. במהלך הדרשה עורר הרבי את הקהל לתשובה בהגברת לימוד התורה ובחרטה על העבר. כאן ביקש הרבי מהקהל, כי כל אחד, גברים ונשים בכל הגילאים, יקחו על עצמם קבלה טובה בימי עשרת ימי תשובה למשך השנה הקרובה ובזה יחישו את הגאולה. לאחר הדרשה נטל האדמו"ר ידיו לסעודה שלישית בה אמר "תוירה" כרגיל במשך שעה.

הרבי מסאדיגורה חילק רימונים. צילום: שוקי לרר צילום: הרבי מסאדיגורה חילק רימונים. צילום: שוקי לרר
הרבי מסאדיגורה חילק רימונים. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות ויז'ניץ: במשך שעות עברו לאחל לאדמו"ר בלילה הראשון 'לשנה טובה', שנמשך עד השעה 11:00. ביום הראשון סיימו מוסף בשעה 6:00 וביום השני בשעה 4:00. בטיש נעילת החג דיבר האדמו"ר על המצב הקשה והאנטשימיות ברחבי העולם. "עם מי אנחנו מתעסקים כאן? עם עם הדומה לחמור! הם עמדו עכשיו שלשה ימים והמליכו את הקב"ה?" זעק האדמו"ר מנהמת ליבו.

בחצר חסידות סערט ויז'ניץ: האדמו"ר למרות חולשתו ניגש לתפילה כש"ץ במעריב בשני הימים, וכן ביום הראשון ניגש ל'המלך' ולמוסף, החסידים התרגשו מאוד כששמעו את קולו של האדמו"ר כבימים עברו. בחסידות סיימו את התפילה ביום א' בשעה 3.15 וביום ב' בשעה 4.45 (התחילו בשעה 8:00). בלילה השני, בליל שבת ובסעודה שלישית ערך האדמו"ר טיש. בקריאת התורה בין גברא לגברא עברו מאות החסידים לפני האדמו"ר להריח מקופסת הטבק של בעל ה'צמח צדק' מויז'ניץ זיע"א.

בחצר חסידות סלונים: במרכז החסידות ברחוב סלנט בירושלים הייתה קריסה בחלק מהחג במערכות החשמל בכל בניין המוסדות. ביום הראשון סיימו בסלונים בשעה 3:15, וביום השני בשעה 3:45.

בחצר חסידות ערלוי: סיימו בשני הימים ב-13:45. השנה הופעלה בימים שקודם ראש השנה מערכת ממוחשבת לחלוקת המקומות בבית המדרש באמצעות מערכת הטלפון הממוחשבת לרישום למקומות תפילה בביהמ"ד הגדול ולהכנסת אורחים, אשר מזהה כל אברך המתקשר אליה על ידי מספר הטלפון האישי שלו, במערכת יש את כל האפשרויות של חודש תשרי, מקומות בבית המדרש הגדול ובעזרת נשים ובארגון מפי עוללים, הכנסת אורחים לימי ראש השנה יום הכיפורים ושמחת תורה, לינה וסעודות החג. ואף יש אפשרות להזמין דירות באמצעותה.

בחצר חסידות סאדיגורה: בליל שני של ראש השנה ערך האדמו"ר קידוש אחרי התפילה וחילק רימונים לקהל החסידים שייברכו שהחיינו, ביום הראשון של ראש השנה אחרי מנחה כינסו את הילדים, וגם להם חילק האדמו"ר רימונים, את דרשת שבת שובה מסר בשבת הרב הצדיק רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן, אב"ד סאדיגורה.

בחצר חסידות מודז'יץ: הולחנו השנה על ידי האדמו"ר 10 ניגונים על תפילות ראש השנה שניגש לפני העמוד בכל התפילות. ביום הראשון סיימו במודז'יץ בשעה 15:30 וביום השני ב-15:15. ביום שני הקרוב תתקיים בחצר החסידות שמחת הבר מצוה לנכדו הגדול של האדמו"ר, בן לבנו בכורו הרה"צ רבי אהרן יהודה משה טאוב ראש כולל מודז'יץ. שמחת הבר מצוה תתקיים בהיכל בית המדרש ורבים מהחסידים שהגיעו לארץ לראש השנה יישארו לשמחת הבר מצוה של 'הממשיך'.

בחצר חסידות נדבורנה: בליל ראש השנה לאחר התפילה עברו כל החסידים להתברך מהאדמו"ר ולאחל לשנה טובה, כאשר חלקם אף הגיעו מכל קצוות העיר. מעמד זה נמשך עד כשעתיים לאחר התפילה. לעריכת הטיש נכנס האדמו"ר עם שטריימל וטלית של אביו האדמו"ר זצ"ל‏, מארש חדש הולחן על ידי אחד מבעלי המנגנים מהחסידות. לאחר מעריב בלילה השני נשא האדמו"ר דברי התעוררות לילדי החסידות, שלראשונה הוקצה להם מקום חדש בהיכל הטישים בסמוך לבית המדרש הגדול. במקום אף פתחו חלונות מיוחדים, כדי שילדי החסידות יוכלו לשמוע את התפילה.

אלכסנדר התפפלו באודיטוריום. צילום: שוקי לרר צילום: אלכסנדר התפפלו באודיטוריום. צילום: שוקי לרר
אלכסנדר התפפלו באודיטוריום. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות אלכסנדר: תפילות ראש השנה לא נערכו השנה בבית המדרש הוותיק ברחוב אחיעזר בבני-ברק, אלא באודיטוריום העירוני ברחוב ירושלים. השנה לראשונה הגיעה לארץ קבוצה גדולה מאד של אברכים ובחורים - בעיקר מארה"ב - אשר שהו בחצר החסידות בראש השנה וישהו עד לאחר יום כיפור, וחלקם אף עד אחר חג הסוכות. בהנהלת המוסדות ארגנו אש"ל מלא לאורחים עד השנה השליח-ציבור הקבוע היה הגאון רבי יהודה משה מקובר זצ"ל, שנפטר לפני כחצי שנה. מי שמילא את מקומו היו שאר בעלי התפילות שהתפללו תפילה נוספת.

בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק: הוציאו לחג ספר חדש על ראש השנה מתורת האדמו"ר על הימים הנוראים, המצטרף לסדרת ספרים על המועדים שהחלו לראות אור בתקופה האחרונה. הספר בן 400 עמודים ומכיל בתוכו אלפי קטעי תורות, שיחות, ואופני ההכנה לימים הנוראים ערוכים בעבודת אומן על ידי צוות עורכים מוכשר. לכבוד חגי תשרי הוקם היכל טישים חדש בעלות של רבע מיליון שקלים, ובנוסף נבנו שש קומות של טריבונות בתוך בית המדרש עבור בחורי החסידות.

בחצר חסידות קרעטשניף סיגעט: לראשונה שהה האדמו"ר בירושלים מאז הוכתר ל'אדמו"ר'. האדמו"ר המתגורר בויליאמסבורג - שם יש לו בית מדרש גדול ורחב ידיים - שהה השנה בארץ. הידיעה על שהותו הביאה להתרגשות רבה בקרב קהל חסידיו בכל הארץ, ורבים הגיעו להסתופף בביהמ"ד המרכזי של החסידות ברחוב רפפורט בשכונת בית ישראל בירושלים. לכבוד בואו של האדמו"ר הוקם ועד הכנסת אורחים, בכדי לדאוג לציבור החסידים לאש"ל מלא.

בחצר סאטמר, בירושלים: גלריה חדשה נבנתה בביהמ"ד הגדול 'ויואל משה' של החסידות בשכונת עזרת תורה בירושלים, בו מתפלל הרה"צ רבי חיים צבי טייטלבום בנו הגדול של האדמו"ר מסאטמאר ורב הקהילה בעיר. הגלריה נבנתה בתוך פחות משבוע עד ראש השנה, וזאת בכדי שלא לגרום לביטול תורה לבאי בית המדרש. על בניית הגלריה הוחלט בשל הגידול המבורך של בני הקהילה, דבר שהביא למחסור במקומות תפילה בבית המדרש.

בחצר שומרי אמונים בני ברק: ביום הראשון סיימו להתפלל בשעה 6:00 אחר הצהריים וביום השני סיימו בשעה 4:15, בדרשתו ביום הראשון קודם התקיעות דיבר האדמו"ר ואמר ש"רואים את ההבדל בין עם ישראל לשאר אומות העולם הערבים, שהם נאחזים בדתם ולוקחים את המושג של לא תרצח ורואים שרוצחים גם את האחים שלהם (כוונת האדמו"ר לארגון דאע"ש) ומה שאין כן בני ישראל שחוזרים בתשובה הם מגיעים לדרגה של לב נשבר". בליל שבת ערך האדמו"ר טיש עד קידוש ולאחר מכן נערכה הפסקה של כמה שעות ולאחר מכן נמשך הטיש מקידוש ועד לסיומו בשעות הקטנות של הלילה.

בחצר חסידות שומרי אמונים אשדוד: בית מדרשו של האדמו"ר משומרי אמונים באשדוד עבר סדרה של שיפוצים לקראת הימים הנוראים, בגלל קהל החסידים יחד עם מעריצי האדמו"ר הגדול שהביע את בקשתו להשתתף בתפילות הימים הנוראים בצילו של האדמו"ר. בשל הרחבת בית המדרש גם הוכן מקום חדש עבור האדמו"ר, בכדי שכל הקהל יוכל לראות אותו ולשמוע בעת שעובר לפני התיבה. ,

בחצר חסידות זוועהיל: התחדשו השנה בראש השנה בריהוט חדש לבית המדרש בכדי להוסיף מקומות בבית מדרשו של האדמו"ר מזוויעהל בירושלים, כאשר הוזמן במיוחד ריהוט צר, וזאת בכדי שיוכלו להוסיף מקומות תפילה בבית המדרש, מאחר והצפיפות בשנים האחרונות הייתה רבה ביותר.

בחצר חסידות סטריקוב: השנה לראשונה התפללו בבית המדרש הגדול של חסידות ברסלב הסמוך לבית המדרש עקב הצפיפות, ולא בבית המדרש ברחוב אלשיך.

בחצר חסידות סאסוב: בעקבות קריסות החשמל בחגים בעבר הושקה השנה מערכת חשמל חדשה בעלות של מעל 30 אלף שקל. גם קהל החסידים שהגיע לחג לקרית ישמח משה סעד השנה בסוכה הענקית שהוקמה מבעוד מועד ולראשונה הותקנו בה מזגנים בעלות 20 אלף שקל.

בחצר חסידות ספינקא גני גד: בית המדרש החדש נחנך בראש השנה שנמצא לקראת סיום בניית בית המדרש הגדול והמפואר "היכל יצחק" ספינקא ע"ש הרה"צ רבי יצחק אייזיק ווייס מספינקא זצ"ל שהולך ונשלם ברחוב אמרי יוסף (גני גד) בבני ברק. האדמו"ר עבר לפני התיבה בהיכל בית המדרש החדש, בלחן ובנוסח של אבותיו אדמו"רי בית ספינקא, ואף ערך את שולחנותיו בהשתתפות קהל חסידיו ומעריציו.

הגר"ח בגשר ביתו בערב ר"ה. צילום: שוקי לרר צילום: הגר"ח בגשר ביתו בערב ר"ה. צילום: שוקי לרר
הגר"ח בגשר ביתו בערב ר"ה. צילום: שוקי לרר

בחצרות גדולי ישראל ובהיכלי הישיבות:
מיד לאחר תפילת מעריב בישיבת 'חכמי לובלין' עלה הגר"ש וואזנר על מדרגות ארון הקודש, ובירך את כל הקהל בברכה נרגשת 'לשנה טובה תכתבו ותחתמו', ולאחר שסיים את הברכה כל הקהל כולו השיב לו בקול אדיר. לאלפים הממתינים ברחוב סמוך למרפסת הייתה אכזבה, כאשר בגלל חולשתו לא יצא השנה למרפסת. כשהביאו השבוע לפני הגר"ש את דף הזמנים של תפילות ראש השנה בכדי לקבל את אישורו, שאל על הזמן שנקבע לתפילת שחרית של ראש השנה בשעה 6:30, "אם אי אפשר מוקדם יותר...", וזאת בשל רצונו להקדים במצוות תקיעת שופר. השנה, בעקבות חולשתו, לא תקעו באמצע שמונה עשרה במוסף אלא לאחר התפילה. בבית המדרש נוספו מקומות רבים מכל הכיוונים, בכדי לעמוד בלחץ הכבד של התלמידים והחסידים המבקשים להתפלל בבית מדרשו.

הגראי"ל שטיינמן התפלל את תפילות החג בביתו ברחוב חזון איש 5 בבני ברק, במניין מצומצם של מקורביו ובני משפחתו בלילה הראשון הכניסו את ההמונים לאמירת לשנה טובה. לאחר קריאת התורה ערך הגראי"ל 'מי שברך' לכל תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים ולכל היהודים. בנוסף ערך 'מי שברך' לכל החקלאים שומרי שביעית כהלכתה. יצויין כי חרף גילו המופלג עמד מתחילת התפילה ועד סופה. במהלך ימות החג הרבה הגראי"ל באמירת פרקי תהילים.

למעלה מרבבת אנשים עברו בליל החג הראשון לפני הגר"ח קנייבסקי בבית המדרש 'לדרמן' להתברך לשנה טובה, הגר"ח ישב למעלה משלוש שעות לקבל קהל, גדרות מיוחדים הוקמו לאורך רחוב רשב"ם למען יישמר הסדר על כנו, כשלאחר מכן חזר הגר"ח לביתו באמצעות הגשר החדש שנבנה והקל עליו בהגעה לתפילות ב'לדרמן' התפילה הסתיימה בשני הימים בשעה 12:00.

בליל החג עברו אלפים אצל הגרש"א בשכונת שערי חסד בירושלים לברכת לשנה טובה. ביום ראשון סיימו את התפילה בשעה 16:00 וביום השני בשעה15:10.

בבית מדרשו הגדול של הגר"ח גריינמן, ששימש כמקריא, שימש השנה כבעל תפילה בנו של הגר"ח הגאון רבי יוסף גריינמן גם בתפילת שחרית, לאחר שבשנה האחרונה נפטר הגאון רבי יצחק כהן זצ"ל שהיה בעל התפילה, בנוסף קיבל עלייה במניין הדיין הגאון רבי יעקב פוזן שעבר לפני שנתיים אירוע מוחי ולראשונה מאז אותו אירוע קיבל את העלייה. בליל החג הראשון עברו במשך שעה ארוכה לאחל 'לשנה טובה'.

אצל גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס, השנה בעקבות העומס והצפיפות התפלל הגאב"ד בבית המדרש בישיבת 'עמלה של תורה' ולא בבית מדרש הסמוך לביתו. בליל החג עברו אלפים לברכת לשנה טובה מהגאב"ד, את דרשת שבת שובה מסר הגאב"ד בשבת שעברה עקב הקושי אחרי שני ימי ראש השנה לצעוד לבית המדרש הגדול דושינסקיא.

בעיצומם של אמירת הפסוקי דזמרה ביום הראשון של תפילת שחרית בישיבת חברון גבעת מרדכי בירושלים נפלו כל מערכת המיזוג. כתוצאה מכך, שני בחורים התעלפו במהלך התפילות בישיבה, בעקבות כך נפתחו כל החלונות ודלתות הישיבה.

בישיבת פוניבז' ביום הראשון סיימו בשעה 2:45. ביום שני בשעה 2:30. בליל ראש השנה עברו האלפים ל"שנה טובה" לראשי הישיבה הגרי"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי עד לאחר השעה 10 בלילה, זמן רב לאחר סיום סעודת ר"ה בישיבה. כמידי שנה מזה 70 שנות קיומה של הישיבה משמש כבעל תוקע הגרי"ג, כשהמקריא הוא הגרב"ד, למרות גילו המופלג לא היה צריך הגרי"ג לחזור אפילו על תקיעה אחת - לא ביום הראשון ולא ביום השני. לאחר התפילה אמר הגרב"ד לגרי"ג כי "תקיעות כאלו לא היו מעולם, השטן שכח ממכם", והגרי"ג בענותנותו ענה כי זה בזכות הרבים.

בישיבת פוניבז' סיימו ביום הראשון ב 14:55 ביום השני בשעה 14:40, החזן הרב זלזניק המשמש כבעל תפילה כבר שנים רבות נמצא בשנת האבל, ובעקבות כך החליפו הרב יחזקאל ליפקוביץ נכדו של הגרמי"ל זצ"ל וחתנו של הגר"מ גרוס. בליל שבת קרס החשמל והגנרטור בגבעת הישיבה בעקבות עומס חשמל והתקלה טרם סודרה.

בישיבת סלבודקא התרגשו מבואו של המשגיח הישיש הגאון רבי אברהם פולק, שהגיע להתפלל יחד עם בני הישיבה לאחר שבתקופה האחרונה אושפז בבית החולים. למשגיח אף הוקצה חדר מיוחד בסמוך לבית המדרש.

בישיבת גרודנא: לראשונה לא השתתף ראש הישיבה הגאון רבי דב צבי קרלנשטיין בתפילות בהיכל הישיבה עקב חולשתו, ומנין מצומצם של תלמידים התקיים במעונו, בתפילות הישיבה שעקב הצפיפות התקיימו באולמי כתר מלכות, שימש כמקריא המשגיח הגאון רבי חיים יהודה ברינגר.
תפילות בעלזא ישיבות ראש השנה ימים נוראים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד