כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

44 ביצים: קן ראשון של צבי ים אותר בעכו • צפו

קן ראשון לעונה אותר אמש באזור עכו. מדובר בצבת ים חומה שהטילה 44 ביצים. הטלה ראשונה לעונה זאת התרחשה שבוע מוקדם יותר מאשר שנה שעברה | מה לעשות כאשר מבחינים בקן של צבי ים?

44 ביצים: קן ראשון של צבי ים אותר בעכו • צפו
קן צבת הים בעכו צילום: זיו נדר רט''ג

אמש (שני) אותר קן ראשון לעונה באיזור עכו, של צבת ים חומה אשר הטילה 44 ביצים, זוהי הטלה ראשונה לעונה זאת והיא התרחשה שבוע מוקדם יותר מאשתקד. הקן הועתק על ידי פקח רשות הטבע והגנים מהיחידה הימית זיו נדר לחוות הדגרה מוגנת בשמורת ראש הנקרה.

צבי הים נמצאים בסכנת הכחדה עולמית. עונת ההטלה של נקבת צב הים החום וצב הים הירוק חלה בחודשים מאי עד ספטמבר בחופי הים התיכון של ישראל. בתקופה זאת הנקבות עולות לחוף, חופרות קינים, מטילות ביצים ושבות אל הים. נקבות צבי הים מותירות אחריהן עקבות ברורות בחול והעקבות מסייעות לפקחי רשות הטבע והגנים שהוכשרו לכך לאתר את הקינים ולהצילם.

נקבות צבי הים עולות להטיל, על פי רוב, באותו אזור בו הן עצמן בקעו, ורק אחוז קטן מהקינים מוטל באתרים מרוחקים יותר. שימוש הולך וגובר של האדם בחופים, לאורך השנים, גורם להרס של חופי ההטלה ומקשה על הרבייה: מבני מגורים ותיירות, מסעדות, כבישים, מפעלים, מרינות ונמלים מצמצמים את שטח החוף הזמין לנקבה המטילה. רעש, תאורה חזקה ונוכחות אנושית בחופים במהלך הלילה מפריעים לצבות העולות אל החוף להטיל ומפחידים אותן. נקבת צב הים רגישה מאוד לכל הפרעה, ואם לא תינתן לה האפשרות להטיל בשלווה או לא תמצא מקום הולם להטלה, היא תשוב אל הים מבלי להטיל את הביצים. יתכן שתנסה שוב למחרת, אך אם גם הפעם לא תצליח היא עשויה להטיל את הביצים בים (אז סיכויי ההישרדות של הביצים אפסיים), או חמור מכך - הביצים לא יוטלו, ובמקום זאת ירקבו בגופה ויגרמו למותה של הנקבה

רשות הטבע והגנים פועלת להגנה על צבי הים משנות ה-80 ועד היום; סריקות חופים לאיתור ושמירה על קיני צבי הים, הקמה של מרכז ארצי להצלת צבי ים פגועים וגרעין רבייה לצב הים הירוק, צמצום הפגיעה בצבי הים ממפגעים שונים, הכרזה על שמורות טבע ימיות וחופיות, הגברת מודעת הציבור לחשיבות השמירה על צבי הים ואיסוף נתונים רבים לטובת מחקרים על צבי הים. מתנדבים/ות רבים הצטרפו אלינו ומסייעים לנו בשמירה על בעל חיים ייחודי זה.

בכל שנה בעונת ההטלה, פקחי רשות הטבע והגנים בסיוע של מתנדבים/ות, סורקים את חופי הארץ מידי בוקר לאיתור עקבות של צבי ים, ובמקום בו נמצאו עקבות מתרכזים המאמצים באיתור הקן. קן שהוטל בחופים עם הפרעות אדם, יועתק משם לחוות מגודרות מוגנות בשמורות טבע, כדי למנוע פגיעה בקן ולהגביר את סיכויי האבקועים להגיע לים. בשמורות טבע או גנים לאומיים של רשות הטבע והגנים, הקן יישאר במקום בו הוטל וישולט עם הסברה בנושא. אנו קוראים לציבור לשמור על הקינים ולהימנע מהפרעות, דוגמא נוכחות ותאורה בלילה, השארת פסולת, רעש וכדומה.

מאחר ומדובר במאמצי איתור רבים בכל חופי הארץ, יש ערך רב לעזרת הציבור בזיהוי העקבות ודיווח עליהן, ובייחוד בחופים עמוסים בפעילות אדם שעלולה לטשטש את העקבות טרם הסריקה והאיתור.

דיווח על עקבות שהשאירה בחוף נקבת צב ים

דיווח על עקבות הוא חשוב מאוד על מנת שפקחי רשות הטבע והגנים יוכלו להגיע אל הקן ולהעתיק אותו לחוות הדגרה בשמורת טבע המוגנת ממפגעים. זה חשוב במיוחד בחופים עירוניים ובעלי פעילות אדם רבה, שכן עקבות שלא אותרו בזמן, ימחקו ע"י משתמשי החוף ולא ניתן יהיה לאתר את הקן. קן כזה שיישאר בחוף עלול להינזק מפעילות אדם או להיטרף, והאבקועים שיבקעו בחוף יהיו חשופים לסכנות רבות (רמיסה ע"י אנשים, רכבים, כלבים, דיסאוריינטציה עקב זיהום אור ועוד).

  • אין לגעת, לטשטש, לחפור או לדקור את העקבות או הקן.
  • לנסות למנוע טשטוש ע"י משתמשי חוף אחרים (אנשים, רכבים, טרקטור, כלבים וכ'ו).
  • אם ניתן – להמתין בסמיכות לעקבות עד להגעת פקח רשות הטבע והגנים.
  • חל איסור לנסות לחפור ולהעתיק את קני צבי הים. העתקת הקנים דורשת ידע מקצועי הקיים אצל פקחי רשות הטבע והגנים לאחר שעברו השתלמויות בארץ ובחו"ל. ניסיון לבצע העתקה שלא ע"י פקח מוסמך, יגרום למוות של העוברים בביצים.

דיווח על נקבת צב ים מטילה

לעיתים ניתן להיתקל בנקבת צב הים במהלך ההטלה, מפגש כזה הוא אומנם חוויה בלתי נשכחת, אך אנא – הקפידו על הכללים הבאים, במטרה להגן על בעלי החיים המיוחדים הללו, המצויים בסכנת הכחדה:

אם רואים נקבת צב ים שעלתה לחוף להטיל, יש לעשות את מירב המאמצים לאפשר לצבה להטיל ללא הפרעה:

  • לשמור מרחק (לפחות 20 מטרים) מהצבה, לא להפריע ולשמור על שקט.
  • לנסות למנוע הפרעות והתקהלות של אנשים אחרים בקרבת הצבה.
  • לא לצלם עם פלאש ולא להאיר עם פנס! אור חזק עשוי להבריח את המטילה.
  • אין לעזור/להכווין את הצבה בשום צורה, ובשום אופן לא להתקרב ולגעת בה.
  • יש לאפשר לצבה להשלים את ההטלה ולחזור לים, ללא הפרעה או עזרה.
  • אין לטשטש את העקבות, ואין לגעת בקן במקרה של הטלה.
  • אם ניתן – להמתין בסמיכות לעקבות/קן עד הגעת פקח רשות הטבע והגנים.
  • חל איסור לנסות לחפור ולהעתיק את קני צבי הים. העתקת הקנים דורשת ידע מקצועי הקיים אצל פקחי רשות הטבע והגנים לאחר שעברו השתלמויות בארץ ובחו"ל. ניסיון לבצע העתקה שלא ע"י פקח מוסמך, יגרום למוות של העוברים בביצים.
  • חל איסור לחפש באופן מכוון אחר נקבות צב ים מטילות – מדובר על הפרעה חמורה לחיית בר מוגנת.
צב ים ביצים עכו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד