י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גם החרדים ממחזרים: נתונים מפתיעים באל"ה

חינוך, תשתית מתאימה והסברה הביאו לתוצאות חריגות ואיכותיות במיוחד בנושא מיחזור בקבוקי השתייה בישראל

גם החרדים ממחזרים: נתונים מפתיעים באל"ה

4 שנים אחרי התיקון לחוק הפיקדון, עובר תאגיד המיחזור אל"ה את היעדים שהוצבו לו בחוק. גם בערים החרדיות צובר תאוצה נושא המיחזור. בני ברק וביתר המובילות מבין הערים החרדיות שהטמיעו את הנושא ושפרו את חיי תושביהן בצורה ניכרת.

לקראת סיכומה של השנה, ו-4 שנים אחרי העברת התיקון לחוק הפיקדון, חושף היום (א) תאגיד המיחזור אל"ה את נתוני מיחזור מיכלי השתייה בישראל. על פי נתונים אלו, השיג ואף עבר התאגיד את היעדים שהוצבו לו - הן בתחום המיכלים החייבים בפיקדון והן בתחום הבקבוקים המשפחתיים הממוחזרים בצורה וולונטרית, והצליח להגדיל את היקף המיחזור בכל סגמנט.

כיום – ממוחזרים 59% מכלל בקבוקי הפלסטיק (PET) המיוצרים ומשווקים בישראל ( פיקדון + וולונטרי). כלומר – מבחינת אחוזי מיחזור, ישראל ממחזרת משמעותית יותר מארה"ב שם עומד היקף המיחזור על כ- 34% ומעט יותר ממדינות באירופה שם עומד יעד המיחזור על כ-56% (זאת על פי נתוני יצרנים וגופי מיחזור ב-OECD וארה"ב).

מאז תחילת פעילותו של תאגיד המיחזור (לפני 12 שנה) – מוחזרו בישראל 7 מיליארד מיכלי משקה.
בממוצע ממחזר כל ישראלי כ-1.26 ק"ג בקבוקים משפחתיים בשנה, שהם כ-30 בקבוקי משקה משפחתיים.

לדברי נ. רונן, יו"ר תאגיד המיחזור אל"ה: "לפני 4 שנים בקשו להשוות אותנו למדינות אחרות בעולם שבהן מוטמע מזה שנים החינוך למיחזור והנה, 4 שנים אחרי – אנחנו יכולים לרשום לעצמנו הישג דרמטי בכך שהנתונים שלנו לא רק עומדים בשורה אחת אלא אף עוקפים מדינות מובילות בעולם. העובדה שכל אדם שני בישראל ממחזר, משמעותה שמיחזור נהפך לחלק בלתי נפרד מחיינו כאזרחים וזה גם יסלול את הדרך להרחבת התנהגות הירוקה בתחומים נוספים".

המיכלים החייבים בדמי פיקדון:

בישראל מוחזרו בשנה האחרונה כ-600 מיליון בקבוקי פיקדון, המהווים 80% ממיכלי המשקה שנמכרו בישראל, כלומר - 3% יותר מהיעד של 77% שהוצב לתאגיד על ידי המחוקק.

כיום ממוחזרת בישראל כמות כפולה! של בקבוקי פיקדון, ממה שמוחזרה לפני כעשור (600 מיליון בקבוקים לעומת 300 מיליון בקבוקים), והקפיצה מתבטאת גם באחוזים – 80% לעומת 53% לפני כעשור. מתוך בקבוקי הפיקדון שנאספו למיחזור בשנה האחרונה– 35% אחוזים הינם בקבוקי פלסטיק, 34% אחוזים פחיות ו-31% בקבוקי זכוכית.

מאז תחילת איסוף בקבוקי הפיקדון לפני 12 שנה – החזיר תאגיד המיחזור לציבור 1.5 מיליארד ₪.
ברשתות השיווק נאספים כ- 20% מבקבוקי הפיקדון. לפני 4 שנים חתם תאגיד המיחזור אל"ה על הסכם עם רשתות המזון במסגרתו מתוגמלות הרשתות ב"דמי טיפול" תמורת מאמציהם להקצות כח אדם ושטח איחסון לקבלת הבקבוקים מהציבור. מאמצים אלו מראים את פירותיהם בימים אלו - 20% מבקבוקי הפיקדון המובאים למיחזור , מגיעים ע"י הצרכנים דרך רשתות המזון. נתון זה גדל מ-18% ב-2013 - גידול של כ-15 מליון בקבוקים.

כ-68% מבקבוקי הפיקדון הממוחזרים – מגיעים ממוסדות חינוך, צה"ל, עמותות ומעסקים פרטיים, ו-12% מתחנות עירוניות של אל"ה. בתחנות העירוניות גדל היקף האיסוף ב-3.5 מליון מיכלים בשנת 2014.

חיים זרביב, מנכ"ל תאגיד המיחזור אל"ה, מציין כי "המודעות ושיתוף הפעולה של הציבור הישראלי יחד עם התשתיות, ההסברה והחינוך, הביאו בפרק זמן קצר יחסית, לתוצאות גבוהות, ואף עברנו מדינות מתקדמות שממחזרות כבר שנים רבות. תוצאות המיחזור בעיקר בתחום בקבוקי הפלסטיק הכינו את התשתית לשלב הבא, והוא לייצר בקבוקים חדשים מאותם בקבוקים שנאספו למיחזור ובכך לסגור מעגל מיחזור מלא".

הצלחת המיחזור הוולונטרי: הסברה והשקעה בקמפיינים הביאו לגידול של מאות אחוזים.

לפני 4 שנים הוחלט להשאיר את בקבוקי המשקה המשפחתיים (-1.5 ליטר) מחוץ לחוק הפיקדון, תוך התחייבות היצרנים להשקיע 4 מליון ₪ בכל שנה בפעילות הסברה וחינוך, ולהגיע ליעד שבו ימוחזרו 50% מהבקבוקים הוולונטריים בישראל. 4 שנים אחרי – ניתן לראות כי פעילות ההסברה וההשקעה המסיבית בקמפיינים ובמוסדות החינוך – עשתה את העבודה:

תאגיד המיחזור השיג את היעד, ואף הצליח לעבור אותו, כאשר 52% אחוזים מהבקבוקים הוולונטריים נאספים למיחזור, היקף של 360 מיליון בקבוקי פלסטיק משפחתיים בשנה. בין 2010 לשנת 2014 - גדלה כמות הבקבוקים הממוחזרים ב-140 מליון במספר. התאגיד השקיע בארבע השנים האחרונות כ-25 מליון ₪ בהסברה וחינוך.

העיר הממחזרת ביותר- תל אביב: בארבעת השנים האחרונות השקיע תאגיד המיחזור מעל 30 מליון ₪ בהצבת תשתית של מיחזוריות במעל ל 260 ישובים, רשויות וערים בישראל. מאז תחילת החוק הוסיף התאגיד תשתית רחבה של 12 אלף מיחזוריות נוספות וכיום מוצבות מעל 20 אלף מיחזוריות בישראל, בהן גם רשויות במיגזר הערבי והמגזר החרדי.

על פי נתוני השנה האחרונה, בין הערים הממחזרות ביותר ניתן למצוא את תל אביב עם 2.24 ק"ג לנפש ואת ראשון לציון עם 2 ק"ג לנפש טון מיכלי משקה משפחתיים. גם במגזר החרדי – מובילה בני ברק עם מיחזור של כ- 0.8 ק"ג לנפש מיד אחריה ביתר עלית עם 0.52 ק"ג לנפש. במגזר הערבי - מובילה מעיליא עם 1 ק"ג לנפש מיכלי משקה משפחתיים. עוספיה עם 0.45 ק"ג לנפש (הערכות גמר 2014)

מוסדות החינוך מיחזרו מעל 3.5 מיליון בקבוקים בשנה האחרונה. בתי ספר ממשיכים להיות סוכני שינוי משמעותי בהיבט המיחזור, ובשנה האחרונה נאספו באמצעותם 3.5 מליון בקבוקים, (לעומת 2.9 מליון אשתקד), אשר תמורתם קבלו בתי הספר דמי פיקדון בשווי של מליון ₪.

השנה מסכמים בתאגיד המיחזור עשור של פעילות בבתי הספר, במסגרתו נאספו 20 מיליון בקבוקים. בתי הספר של ירושלים מחזיקים במספר הגבוה ביותר של בקבוקים שהובאו למיחזור השנה ובעיר ראשל"צ יש הכי הרבה מוסדות חינוך שלוקחים חלק פעיל יום יומי במיחזור.
מיחזור חרדים בקבוקים אלה תאגיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד