כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

"אם מע"מ 0 לא יעבור לא אתפטר. הממשלה תתפורר"

לפיד על תקציב 2015: "בשורה חברתית, תקווה והבטחה" • "ב-1 בינואר 2015 נוזיל את תעריף החשמל בשיעור דו-ספרתי"

  • ד' תשרי התשע"ה
צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

"תקציב 2015 הוא תקציב בשורה חברתית. אם התקציב הקודם היה תקציב של משבר התקציב הנוכחי הוא תקציב של תקווה והבטחה", כך אמר היום (א') שר האוצר יאיר לפיד. במסיבת עיתונאים במשרד האוצר להצגת עיקרי הצעת תקציב המדינה לשנת 2015 הבטיח לפיד להעביר את תכנית מע"מ אפס "עוד לפני התקציב ובתחילת המושב הקרוב של הכנסת". בהתייחסו לביקורת הרבה שנשמעה על התכנית מצד כלכלנים ופוליטיקאים אמר לפיד כי "חבל שגורמים אינטרסנטיים גרמו לעיכוב התכנית מסיבות פוליטיות צרות, למרות שהם יודעים שהתכנית תשנה את שוק הדיור ותוריד מחירים".

במסיבת העיתונאים מציגים לפיד ובכירי משרדו את עיקרי תקציב 2015 ויעדיו. בין המשתתפים: סגן שר האוצר, מיקי לוי, מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן, ראש אגף תקציבים אמיר לוי, החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג׳ו, מנהל רשות המיסים משה אשר, הכלכלן הראשי יואל נוה, הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון דורית סלינגר והיועץ המשפטי יואל בריס.

עקרונות התקציב שסוכמו בין לפיד לראש הממשלה בנימין נתניהו ערב ראש השנה הם: הגדלת תקציב הביטחון ב-6 מיליארד שקל, רובם בהוצאה חד-פעמית (לעומת תוספת קבועה של 2.5 מיליארד שקלים בנוסח המקורי), העלאת יעד הגירעון התקציבי ל-3.4% (לעומת 3.18% בנוסח המקורי) אי העלאת מיסים והגדלת התקציבים החברתיים. 4 מתוך 6 מיליארד השקלים שיתווספו לביטחון יסווגו כ"קופסה" כלומר הוצאה חד פעמית שאיננה נכללת בכלל הפיסקאלי המגביל את גובה ההוצאה הציבורית במסגרת התקציב.

"זה לא סוד שהופעלו עלינו לחצים להעלות מיסים", אמר לפיד. "העמדה הזו הושמעה גם בבנק ישראל וגם במקומות אחרים, אבל אחרי שיקול לעומק החלטנו - יחד עם בכירי המשרד - לא לקבל אותה. הדבר האחרון שהמשק זקוק לו בעת הזו הן העלאות מיסים נוספות. במקום להעלות מיסים נרחיב את הגירעון באופן מדוד וסביר, נייעל את המגזר הממשלתי, ונביא כסף ממקורות אחרים כמו הקרן הקיימת לישראל, שהגיע הזמן להכפיף אותה לחוק יסודות התקציב. אנחנו נגבה יותר ממשאבי הטבע, נמשיך את השיפור המתמשך בגביית המיסים, נמשיך בסגירת הפרצות ותכנוני המס ובמלחמה בהון השחור שאותם מובילים סגן השר מיקי לוי וראש רשות המיסים משה אשר".

לפיד הוסיף כי "נלך להנפקות מיעוט בחברות הממשלתיות שזו רפורמה מהפכנית שבמסגרתה במקום שהחברות הממשלתיות יהיו כפופות לוועדים הגדולים ולעסקנים פוליטיים הן יהיו מחויבות למנהל תקין ולשקיפות". בהתייחס ליוזמה להטיל בלו על הפחם שנגנזה אמר לפיד כי "ההחלטה שלא להעלות מיסים על הגז והפחם מביאה לכך שב-1 בינואר הקרוב שר האנרגיה סילבן שלום ואני נוזיל את תעריף החשמל בשיעור דו-ספרתי".

לפיד טען כי הפעולות שביצע עם כניסתו לתפקיד שר האוצר "הצילו את הכלכלה הישראלית" ואפשרו לשלם את מחיר המבצע (צוק איתן, ע"ב) ולהגדיל את התקציבים החברתיים במסגרת תקציב 2015. בהתייחסו ליוזמות אלה אמר לפיד כי "כי שר החינוך ואני שוקדים בימים אלה על תכנית נוספת, שתסייע לחיי האדם העובד בישראל. המטרה היא שברוב השעות שהוא בעבודה הוא יידע שילידו במסגרת חינוכית ולא אצל בייביסיטר".

בנוסף, הבטיח לפיד להגדיל את תקציב המשרד לביטחון פנים בכמיליארד שקל שיאפשרו להוסיף 1,100 תקנים לשוטרים סוהרים וכבאים, בתחום הבריאות יוגדל תקציב משרד הבריאות ב-2.8 מיליארד שקל ויוחל ביישום המלצות וועדת גרמן בעלות של חצי מיליארד שקל. כמו כן, למשרד הרווחה תינתן תוספת תקציבית של כחצי מיליארד שקלים למימון חוק האוטיסטים, הרחבת התכנית לביטחון תזונתי וסיוע למשפחות נזקקות, תוספת של מיליארד שקלים לניצולי שואה וכן "תחילת יישום הדרגתי" של המלצות וועדת אלאלוף.

עוד אמר לפיד כי "אם מע"מ אפס לא יעבור אני לא אתפטר. הממשלה תתפורר מעצמה".

הממונה על התקציבים אמיר לוי אמר כי "תקציב המדינה ל-2015 יעמוד על 323 מיליארד שקל, בתוספת של 4.3 מיליארד שקל תוספת מיוחדת ("קופסה") לתקציב הביטחון". לוי הצהיר כי למרות הגדלת יעד הגירעון ל-3.4% האוצר יחזור לתוואי הגירעון יורד החל מ-2016. "דווקא מבצע צוק איתן חידד את הצורך לשמור על תוואי הגירעון הזה ולכן חשוב לציין שהתוספת שתינתן לתקציב הביטחון היא תוספת חד-פעמית" אמר לוי.
חשמל מעמ לפיד עיתונאים דיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד