י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
יממה מתוחה בעורף

מבצע 'מגן וחץ': מדוע הג'יהאד האסלאמי מתמהמה ומה תוכניותיו?

העורף הישראלי שרוי במתח למעלה מיממה, אז ביצעו כוחות הביטחון חיסול של בכירי הג'יאהד האסלאמי ברצועה, אך למרות הציפייה לשיגור מסיבי של רקטות לשטח ישראל, הדבר לא קרה עד עתה. האם מדובר בחוסר יכולת, בהיערכות לתגובה משמעותית יותר או בצעד פסיכולוגי?

מבצע 'מגן וחץ': מדוע הג'יהאד האסלאמי מתמהמה ומה תוכניותיו?
חיילי צה"ל בגבול הרצועה צילום: Flash90

מאז החל מבצע "מגן וחץ" במסגרתו חוסלו במפתיע במהלך הלילה שבין שני לשלישי שלושה מבכירי ארגון הג'יהאד האסלאמי, בעורף הישראלי שרויים במתח וחוסר ודאות לגבי התגובה שתגיע מן הרצועה. קיימים מספר תרחישים עליהם מצביעים גורמי ביטחון, להם צריך להוסיף את הבלבול שבו שרוי הארגון שפועל בצורה היררכית מאוד וכעת איבד כמה מבכיריו.

אחד התסריטים בצד הישראלי מדבר על כך שארגוני הטרור ברצועה נתקעו מעט עם הטיימיניג של פעולת החיסול הישראלית שהגיעה קצת יותר משבוע לפני מצעד הדגלים בירושלים. בחמאס, שראשיו רוצים מאוד לקשור את שם ארגונם בהגנה על אל אקצא, הבינו שאם יכנסו מייד לסבב לחימה, הוא הסתיים עוד לפני מצעד הדגלים בבירה ובכך יפסידו נקודות. לפיכך מאוד יכול להיות שהם משהים את פעולתם כדי להיכנס לסבב לחימה סמוך למועד המצעד.

ביטוי לכך ניתן למצוא בדיווח של חדשות 13 על כך שרה"מ נתניהו הזהיר לקראת מצעד הדגלים בעוד שבוע וחצי: "צריכים להיערך למצב שבו ארגוני הטרור ינסו למשוך את המערכה כמה שיותר קרוב ליום ירושלים, כדי לקשור כמה שיותר זירות ביחד".

לפי "'הארץ" בדרג המדיני סבורים כי איראן לא תאפשר לג'יהאד האסלאמי שלא להגיב להתנקשות בשלושה בכירי הארגון ברצועת עזה. בישראל מעריכים כי הארגון פועל כעת כדי להוציא לפועל תגובת נקמה משמעותית עקב הלחץ האיראני.

בדרג המדיני מעריכים שהנזק שנגרם לג'יהאד בעקבות ההתנקשות בשלושת הבכירים מעכב את תגובת הארגון. זאת, משום שהג'יהאד מתקשה להתאושש מהתקיפה. לצד זאת, בישראל מעריכים כי בג'יהאד מתקשים להוציא לפועל מתקפה ללא סיוע מחמאס, שלא ממהר להתגייס למהלך בגלל ההשלכות שיהיו לצעד כזה על תושבי עזה.

סוללת כיפת ברזל סמוך לתל אביב. צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

סיבה אפשרית נוספת להתמהמהות בתגובה היא הרצון של ארגוני הטרור בעזה להשאיר את הציבור הישראלי במתח ובכוננות זמן ממושך. לצעד כזה יש אפקט פסיכולוגי משמעותי, לעיתים לא פחות מירי רקטי באופן מעשי. מקורות בחמאס ובג'יהאד האסלאמי ששוחחו עם "הארץ" אמרו כי בשני הארגונים למדו מחיזבאללה שלא להגיב באופן מיידי לתקיפות ישראליות. זאת, כדי להשרות תחושת איום ממושכת על ישראל. 

מקור בחמאס אמר הבוקר לעיתון הלבנוני אל-אחבר, המזוהה עם חיזבאללה, כי ההנהגה של הארגונים הפלסטיניים בוחנת אפשרויות שונות לתגובה לתקיפה הישראלית ברצועה, שבה נהרגו 15 בני אדם. המקור הדגיש כי התגובה תתבצע בהחלטה משותפת של הפלגים הפלסטיניים ברצועה, ובראשם חמאס והג'יהאד האסלאמי, באמצעות חדר המבצעים המשותף. "התגובות לא יהיו מוגבלות לפלג מסוים, אלא כל החזיתות מועמדות להשתתף בתגובה", הוא אמר. "היא תלמד את ישראל לקח גדול".

דובר צה"ל הזהיר הבוקר כי עוד "יכולות להיות התפתחויות מבצעיות, גם של ירי רקטי מאזור רצועת עזה". בראיון לגלי צה"ל הוסיף כי "הכול עוד יכול לקרות היום ולכן נכון לגלות דריכות ואחריות". לדברי הגרי, "באופן מפתיע וחריג לא היה שום ירי רקטי למדינת ישראל. חמאס הוא הריבון בעזה והתנהלותו מדברת בעד עצמה - אנחנו מקווים שנגיע לסגירה של האירוע אך מוקדם לדבר על זה".

בנוגע לאפשרות של חזרה לשגרה הדגיש דובר צה"ל כי בצבא נמצאים במוכנות מבצעית גבוהה לתקיפה. "נראה מה אנחנו כן יכולים להחזיר לשגרה, אבל עדיין זה מוקדם לייצר תחושת שגרה מלאה".

 

 

הג'יהאד האסלאמי מבצע מגן וחץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד