כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

איפה הרכב שלי? מה עושים אם נגנב הרכב

למי מודיעים לפני כולם, מה חשוב לזכור למרות ההלם, ומתי בדיוק נקבל את הפיצוי מחברת הביטוח שלנו? קבלו את סדר הפעולות ההכרחי למקרה של גניבת רכב

איפה הרכב שלי? מה עושים אם נגנב הרכב
גניבת רכב צילום: פיקסביי

בדרך כלל לוקח קצת זמן להבין את זה. בין כמה שניות לכמה דקות, תלוי בנסיבות. אם הרכב שלכם יושב בדרך כלל בחניה פרטית, כנראה שיידרשו לכם רק כמה שניות להבין שהוא נגנב, אבל אם השארתם אותו בחניון, או סתם בצידי המדרכה ברחוב, ייתכן שיעברו כמה דקות לפני שתפנימו שהוא נמצא כרגע בידיים של מישהו אחר. אין מה לעשות, ההכרה בכך שמישהו גנב לנו את המכונית היא לא כל כך קלה לעיכול. העניין הוא שכדאי לצאת מההלם די בזריזות, ולהתחיל בסדר הפעולות הקבוע למקרים כאלה. כלומר, מיד אחרי שוידאתם שבאמת מדובר בגניבה ולא פשוט שכחתם שהלוויתם את הרכב לחבר, או סתם התבלבלתם בקומת החניון שבו השארתם אותו. בקיצור, קבלו את שלושת הצעדים הראשונים שעליכם לעשות במקרה של גניבת הרכב.

צעד 1

תודיעו למשטרה. נכון, משטרת ישראל לא בהכרח יכולה להתהדר בסטטיסטיקה מדהימה בכל מה שקשור להשבת הרכב הגנוב שלכם, ובניגוד למה שראיתם בסרטי אקשן קיים סיכוי די קטן שכחולי המדים ייצאו למבצע רחב היקף בדרכים כדי לשים יד על המשפחתית שלכם, אבל עדיין: הודעה למשטרה היא הצעד הראשון וההכרחי במקרה של גניבת הרכב, משתי סיבות עיקריות. ראשית, לא מן הנמנע שהרכב שלכם כן יאותר כשגנבי הרכב עדיין בתוכו, ואז יוחזר אליכם. בוודאי אם לא עבר יותר מדי זמן מרגע הגניבה ועד שגיליתם אותה ודיווחתם.

שנית, ממילא תצטרכו להציג לחברת ביטוח המקיף לרכב שלכם את דו"ח הדיווח למשטרה, כדי להתנהל מולה בהמשך. הקפידו להעביר למשטרה את מלוא הפרטים שבידיכם, כולל המיקום האחרון של הרכב, פריטים מזהים מיוחדים, חפצים בעל ערך אחרים שאולי היו ברכב, חלון הזמן המצומצם ביותר שיש לכם לזמן הגניבה, וכד'. בהקשר הזה רק נבהיר שההודעה למשטרה היא חובה, ועדיף מאוד שלא להתמהמה איתה. הסיבה לכך היא שדיווח על גניבת רכב באיחור של יומיים-שלושה או יותר מרגע הגניבה, עלול לעורר את חשדה של חברת הביטוח שלכם.

צעד 2

הודיעו לחברת האיתור של הרכב, אם התקנתם ברכב מערכת כזאת. החדשות הטובות הן שלחברות האלה יש בדרך כלל צוותים מיומנים שלא אחת מצליחים לאתר ולהחזיר את הרכב הגנוב תוך שעות ספורות. בנוסף, אותן חברות נמצאות בקשר רצוף עם המשטרה, והמון פעמים פועלות בשיתוף פעולה כדי לאתר ולהחזיר רכבים לבעליהם החוקי. זה אולי הזמן להדגיש שאין לבצע שום פעולה עצמאית להחזרת הרכב הגנוב. זה מסוכן, מיותר ועלול לסבך אתכם משפטית. אגב, אם יש לכם מידע על מצלמות אבטחה שאולי צילמו את הגניבה או הגנבים, העבירו את המידע למשטרה ותנו לה לנהל את החקירה.

צעד 3

דברו עם חברת הביטוח שלכם. רכישת ביטוח מקיף לרכב אמנם מתבצעת גם כדי לפצות אתכם במקרה של תאונות ונזקים לרכב שלכם או של אחרים, אבל הפוליסה שלכם מכסה גם את הסיטואציה המבאסת של גניבת רכב. שוב, הקפידו לכלול בדיווח שלכם לחברת הביטוח כמה שיותר פרטים רלוונטיים, להציג את המסמכים הדרושים (רישיונות רכב, דו"ח התלונה למשטרה וכו'), לפרט פריטים נוספים שאולי היו ברכב, ולצרף מפתחות נוספים של הרכב אם יש כאלה. מהנקודה הזאת, הטיפול עובר לחברת הביטוח. היא תנסה לברר את הפרטים המדויקים של הגניבה ולוודא שהיא לא קרתה בגלל רשלנות שלכם. למשל, אם הרכב נגנב כי השארתם אותו עם המפתח בסוויץ' אתם הולכים לגלות שהפוליסה שלכם מחריגה סיטואציות כאלה. מכאן, בהתאם לתנאי הפוליסה שעליה חתמתם, אתם עשויים לקבל רכב חלופי שיסייע לכם בשבועות שיעברו עד התשלום מחברת הביטוח. לפי החוק, חברת הביטוח יכולה לחכות 30 יום - שבמהלכם אולי יאותר ויוחזר הרכב – לפני שהיא מאשרת את התביעה שלכם. מהרגע זה יעברו מקסימום עוד 7 ימים עד שיתקבל הפיצוי.

כאמור, גניבת רכב היא אירוע מבאס מאוד, גם אם מראש רכשתם את הביטוח המקיף לרכב בחברת הביטוח הכי מקצועית והוגנת בעולם. עם עליית מקרי גניבות הרכבים , וגם כדי לצמצם את האפשרות שזה יקרה גם לכם, יש כמה כללי בטיחות שכדאי לנקוט בשגרה. למשל, הקפדה על תחזוקת הרכב במוסכים מורשים ומוכרים בלבד, ומבלי להתפתות לחאפרים שאולי יספקו שורה תחתונה זולה יותר, אבל אולי גם ישכפלו את מפתחות הרכב או יעבירו פרטים חשובים לגנבי רכב. בנוסף, מערכות איתור ומיגון לרכב תמיד עשויות להרתיע גנבים, להקשות עליהם את החיים או לפחות לסדר לכם פוליסת ביטוח מקיף זולה יותר – היות וחברות הביטוח מתגמלות רכבים מוגנים יותר.

גניבת רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד