כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
למנוע מקרי מוות

נוסעים לטייל באירופה? אל תשכחו להתחסן

מטיילים המתכננים נסיעה למזרח הרחוק יודעים שעליהם להתחסן. מעטים יודעים שגם לנוסעים לטיולים במרכז ומערב אירופה, בייחוד טיולים המשלבים יערות ומקורות מים, מומלץ להתחסן מפני וירוס שמועבר דרך קרציות לגרום למחלה קשה, ואף למוות ב1%-2% מהמקרים – ואין לו תרופה

נוסעים לטייל באירופה? אל תשכחו להתחסן
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

קניתם כרטיסי טיסה, הזמנתם מלון, תכננתם מסלול לטיול. הדרכונים בתוקף. עוד מעט גם תתחילו לארוז. האם שכחתם משהו לקראת הטיול שלכם ביער השחור? מטיילים שנוסעים למקומות כמו המזרח הרחוק, דרום אמריקה או אפריקה יודעים שאחת המשימות שהם צריכים למלא בדרך לטיול היא קבלת חיסונים לקראת הנסיעה. אולם מעטים בלבד יודעים שגם לקראת טיול באירופה, בייחוד כזה שכולל שהייה בטבע, כדאי מאוד לבקר במרפאת מטיילים כדי להתחסן.

דלקת מוח המועברת על ידי קרציות, היא מחלה שנגרמת על ידי וירוס אשר, כפי ששמה מעיד, מועברת לבני אדם על ידי קרציות. הווירוס האחראי למחלה, קרוב רחוק של וירוסים מסוכנים אחרים כמו אלה האחראים למחלת קדחת הנילוס המערבית, דנגה, זיקה והקדחת הצהובה, פוגע במערכת העצבים המרכזית. ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק ומנהלת רפואית של מרפאות מור למטייל, מסבירה כי למחלה שגורם הווירוס יש שני שלבים. השלב הראשון, לאחר תקופת דגירה של כשבוע, מתאפיין בתסמינים דמויי שפעת, כמו חום גבוה, עייפות ובחילות. אז, לאחר הפוגה של כשמונה ימים, אצל קרוב למחצית מהחולים מתפתחים תסמינים נוירולוגיים שונים, שיכולים לכלול שינויי התנהגות, הפרעה בדיבור, חולשה בגפיים, פגיעה בראייה ועוד.

אצל שיעור לא מבוטל מהחולים, מחקרים גם מצאו השפעות נוירולוגיות ארוכות טווח, ובמקרה של תת הזן של הווירוס שנפוץ באירופה, שיעור התמותה של החולים במחלה עומד על 1%-2% (לווירוס יש תת-זן נוסף וקטלני בהרבה שנפוץ במזרח הרחוק עם שיעור תמותה של 30%). "כיום, אין תרופה לווירוס. אחרי שנדבקים, אנחנו יכולים רק לתת לחולים טיפול תומך, בהתאם לתסמינים השונים", מסבירה ד"ר חזן. "מה שכן, יש היום חיסונים בטוחים ויעילים בפני הווירוס".

הקרציה המעבירה את הנגיף נפוצה היום במרבית המדינות במערב, מרכז ומזרח אירופה. הקרציות חיות באזורים מיוערים עד לגובה של 1,400 מטרים, והן פעילות מאפריל עד נובמבר. בחלק מהמדינות, כמו באוסטריה, החיסון ניתן כיום כחלק מתוכנית החיסונים הלאומית, והביא לירידה משמעותית במספר החולים בTBE. "אולם באופן כללי, בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה במספר המאובחנים במחלה באירופה ובעולם בכלל", אומרת ד"ר חזן. לדבריה, לעלייה זו שלוש סיבות. הראשונה היא התחממות כדור הארץ שמרחיבה את אזורי המחייה של הקרציה. סיבה שנייה היא המספר הגדל של מטיילים בעולם וסיבה שלישית היא מודעות גוברת למחלה ואמצעי אבחון זמינים וטובים יותר שמאפשרים לזהות שיעור גדול יותר מהחולים.

כיום, משרד הבריאות ממליץ למטיילים למרבית מדינות מזרח, מרכז ומערב אירופה ומדינות סקנדינביה להתחסן בפני הווירוס. "החיסון הקיים בארץ הוא בטוח ויעיל מאוד, עם הגנה של יותר מ-90%. הוא ניתן בשלוש מנות. מנה ראשונה ואז אחריה עוד מנה לאחר חודש, ואז, בין חמישה חודשים לשנה מאוחר יותר, ניתנת מנת בוסטר שמספקת הגנה לשלוש עד חמש שנים. מנת הבוסטר מומלצת בעיקר למטיילים שחוזרים לבקר באותם אזורים", מסבירה ד"ר חזן. החיסון ניתן לילדים מגיל שנה ומעלה, ולא ניתן לנשים בהיריון או לנשים מיניקות. "לא בגלל שיש בעיות בטיחות, אלא בגלל שהוא לא נבדק על נשים אלה", מסבירה ד"ר חזן ומוסיפה כי "אצל מי שנזכרים מאוחר, אפשר לתת את המנה השנייה גם שבועיים לאחר המנה הראשונה".

ד"ר חזן מדגישה כי מלבד החיסון, עבור מי שמתכננים טיולים בשטח בזמן הנסיעה שלהם לאירופה, ואפילו שהייה בטבע באזורים עירוניים, כדאי להקפיד על זהירות. "להתמגן עם מכנסיים ארוכים, נעליים וגרביים, וגם לשקול להכניס את המכנסיים לתוך הגרביים, כדי למנוע מהקרציות להיצמד לגוף. אחרי הטיול בשטח, חשוב להקפיד להחליף בגדים ולהתקלח. פעמים רבות, הקרציות בהתחלה קטנות מדי ולא רואים אותן עד שזה מאוחר מדי, והחלפת הבגדים והמקלחת יכולים לסלק אותן".

 

משרד הבריאות טיולים חיסונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד