י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
החשש ממיתון

קרן המטבע מנחיתה מכה על תחזית הצמיחה של ישראל

קרן המטבע הבין לאומית מודיעה כי הצמיחה במשק צפויה להאט ל-2.5%, במקום 2.9 אחוזים שהיו צפויים | בהצהרה שמפרסמת הקרן היא תולה את הירידה הצפויה בצמיחה מההפחדות הפומביות מהשלכות חוקי הרפורמה המשפטית 

קרן המטבע מנחיתה מכה על תחזית הצמיחה של ישראל
מחאה נגד הרפורמה בי-ם צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ברקע המצב הבטחוני המתוח ששורר בימים אלו והמשבר הפוליטי אליו נקלעה המדינה בשל חוקי הרפורמה המשפטית, קרן המטבע הבין לאומית הגישה היום (רביעי) לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל את הדו"ח הראשוני הסוקר את המשק הישראלי. קרן המטבע צפויה לפרסם בהמשך את הדו"ח הסופי על כלכלת ישראל לשנת 2022.

הדו"ח מתאר את תנאי הרקע הכלכליים של המשק הישראלי, את צעדי המדיניות הפיסקליים שביצעה הממשלה והמדיניות המוניטרית שהפעיל בנק ישראל להתמודדות עם האינפלציה ולמיגורה. הדו"ח גם עוסק בסוגיות חשובות על סדר היום של ממשלת ישראל וכן מתוארים בדו"ח גם האתגרים העומדים בפני הכלכלה הישראלית והמלצות לתוואי המדיניות בהמשך.

לפי תחזית הקרן, הצמיחה הכלכלית בישראל ב-2023 תאט ל-2.5%, במקום 2.9% בתחזית הקודמת. החשש העיקרי מצמיחה נמוכה מהצמיחה הצפויה, מחזקת את החששות כי המשק הישראלי עלול להיכנס למיתון.

בהודעה שפרסמה קרן המטבע היא מציינת כי "בהיעדר פתרון פוליטי עקבי ובר קיימא שמתוקשר היטב ובאופן ברור ומובן הן בארץ והן בחו"ל, אי הוודאות המתמשכת עלולה להעלות משמעותית את הסיכון של המשק הישראלי, להחמיר את הלחצים הפיננסיים ולבלום השקעות וצריכה, תוך השלכות שליליות גם על הצמיחה בטווח הארוך. כמו בכל מדינה בעולם, שמירה על שלטון החוק חזק חשובה להצלחה כלכלית" אמרה קרן המטבע בהתייחסה להפחדות מפני ההשלכות של חוקי הרפורמה המשפטית שהוקפאו ולשיחות שנערכות בימים אלו בבית הנשיא.

באירוע עצמו אמר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אני מודה למשלחת קרן המטבע על העבודה המקצועית והמעמיקה. ההודעה של קרן המטבע מהווה תעודת הוקרה לחוסנו של המשק הישראלי ומציינת לחיוב את שיעורי הצמיחה של ישראל בשנת 2022, את האבטלה הנמוכה, את יציבות המערכת הפיננסית, ואת הירידה המרשימה ביחס חוב-תוצר המעידים על החוסן והדינמיות של הכלכלה הישראלית. ההודעה מצביעה על יציבות ואיתנות כלכלית לצד הצורך בנקיטת צעדי מדיניות להתמודדות עם אתגרים מבניים ומחמיאה על התקציב השמרני והאחראי השומר על מרחב פיסקלי ומאפשר התמודדות עם מגמות והתפתחויות כלכליות".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון נשא דברים באירוע ואמר "אני מודה לאנשי קרן המטבע על עבודתם היסודית והמקצועית בשבועות האחרונים והשיח המשותף והפורה עימם. הדו"ח מצביע על תנאי הבסיס הכלכליים האיתנים של המשק הישראלי, לצד האתגרים העומדים בפניו וכן על מגוון צעדי המדיניות החיוניים שמפעיל בנק ישראל למיגור האינפלציה ולשמירה על יציבות הכלכלה הישראלית וקידומה. נלמד לעומק את הדו"ח הסופי שיפורסם בהמשך לתקציר זה על שלל המלצותיו החשובות".

קרן המטבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד