א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הפגנות אלימות בפקיסטן לאחר מעצר הנשיא

שמונה בני אדם נהרגו בהפגנות בפקיסטן וכ-1,000 נעצרו לאחר שמעצרו של הנשיא לשעבר עורר גל ענק של מהומות

תושבים עם הנשיא
תושבים עם הנשיא צילום: ממשלת פקיסטן

ראש ממשלת פקיסטן לשעבר, אימראן חאן, הודה בחפותו באשמת שחיתות. לאחר שמעצרו עורר הפגנות ברחבי המדינה. שמונה בני אדם נהרגו בהפגנות וכ-1,000 נעצרו, כך אומרים במשטרה.

מעצרו של חאן הסלים באופן דרמטי את המתיחות בין נאמני חאן לצבא בזמן המשבר הכלכלי שפוקד את המדינה.

במידה ויורשע ראש הממשלה לשעבר מ-2018 עד 2022 - ייפסל ממועמדות עתידית לתפקיד, אולי לכל החיים. הבחירות אמורות להתקיים בהמשך השנה.

תיעודים דרמטיים הראו עשרות קציני ביטחון מוציאים את הנשיא לשעבר בן ה-70 בכוח מבית המשפט ביום שלישי, ואז גררו אותו לתוך ניידת משטרה.

ישנה אבטחה הדוקה בבית המעצר המשטרתי בו הוא עצור, המשמש גם כאולם המשפט.

ביום רביעי הוגש כתב אישום נגד חאן באשמה שמכר נכסי מדינה שלא כדין במהלך כהונתו. הוא מכחיש את ההאשמות ואומר כי עמד בכל הדרישות החוקיות. זה הראשון מבין עשרות תיקים נגדו שבהם הוא הואשם רשמית.

במשך חודשים הוא התחמק ממעצר, כאשר תומכיו נלחמו לעתים בקרבות קשים עם המשטרה כדי להרחיק אותו ממעצר.

המעצר של יום שלישי התבסס על צו חדש לתיק שחיתות נפרד, הקשור להעברת קרקע לכאורה עבור אוניברסיטת אל-קאדיר, השוכנת ליד איסלמבאד. השופט האריך את מעצרו של מר חאן בשמונה ימים בתיק הזה.

אחד מעורכי הדין שלו, שר אפזל מרוואט, אמר שהלקוח שלו חש בטוב והעביר מסר לתומכים לא לוותר: "לפעמים אתה צריך לעמוד על שלך למען שלטון החוק", אמר חאן.

נציגי מפלגתו הפקיסטנית (PTI) אמרו כי יערערו על חוקיות מעצרו בבית המשפט. פעולה של 'הגוף נגד שחיתות' של פקיסטן הובילה להפגנות אלימות ברחבי המדינה. הממשלה קראה לעזרת הצבא כדי לשמור על הסדר במספר אזורים במדינה, כולל חיבר פאחטונקווה, פנג'אב, בלוצ'יסטן ואיסלמבאד.

בנאום ששודר בטלוויזיה לאומה, הזהיר ראש ממשלת פקיסטן, שהבז שריף, כי הפגנות אלימות לא יתקבלו בסובלנות. "העבריינים שייקחו את החוק לידיים יטופלו ביד ברזל", אמר.

סיטואציות יוצאות דופן ביום שלישי בערב הראו את תומכיו של חאן שודדים את משרדו של מפקד החיל בלאהור, מנפצים נברשות ומתרחקים עם נוצות טווסים - בין היתר - שלדבריהם נקנו ב"כסף של האזרחים". צבא פקיסטן תיאר את ה-9 במאי כ"יום אפל" והזהיר את המפגינים מפני "תגובה קיצונית" אם נכסי המדינה יותקפו שוב.

פקיסטן הפגנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד