כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

שוק הרכב 2023: איך השתנה מחיר רכב יד שניה

כמו המדדים הכלכליים המרכזיים, גם שוק הרכב עבר בשנה שנתיים האחרונות טלטלות משמעותיות. כפי שנציג בהמשך, הדברים השפיעו הן על מחירי רכבים חדשים והן על מחירי רכבים מיד שניה. בשורות הבאות נסקור איך השתנו המחירים של רכבי יד שניה השנה, האם זה בדיוק הזמן לקנות וקצת פירוט של יתרונות וחסרונות ומה שביניהם

שוק הרכב 2023: איך השתנה מחיר רכב יד שניה
רכב יד שניה צילום: FREEPIK

מחירי יד שניה והשפעת מחסור השבבים

גורם מהותי שהשפיע לאורך 2022 ו-2023 על הנתונים של מכירת רכבים ועל המחירים הינו המחסור בשבבים. תעשיית השבבים העולמית נקלעה למצוקה שגרמה לקשיים במסירת רכבים חדשים. כתוצאה מכך, עלו הן המחירים של רכבים חדשים שיובאו ארצה והן המחירים של רכבים יד 2. בעת הזאת (2023) הצליחה תעשיית השבבים להגדיל את כושר הייצור, כך שנדמה ששיאו של משבר השבבים נמצא מאחור. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהאינפלציה שהרימה ראש בכל הכלכלות המובילות. רמת האינפלציה בארה"ב, בישראל ובאירופה, משפיעה גם היא על עלויות הייצור בענף הרכב. אם כי ההשפעה הזאת חזקה פחות מזו שנרשמה בשיא תקופת המחסור בשבבים.

רכב יד שניה, האם זה הזמן לקנות

רבים שואלים האם כעת זה הזמן המתאים לחפש רכב לרכישה מיד שניה. התשובה לשאלה הזאת מורכבת הן מבחינה של המציאות הכלכלית והן מבחינות נוספות, כגון איכות החיים המבוקשת, צרכי המשפחה, מקום המגורים ועוד. לאחר שכאמור מחירי היד שניה עלו בדרמטיות וכך כך מחירי הרכבים החדשים, ניתן לראות התמתנות משמעותית. אמנם אכן מדובר ברכישה משמעותית בחיים, אבל אפשר לעשות לא מעט בכדי לגייס את המשאבים ואפילו להוזיל עלויות.

על פי כל הסימנים, בשנים הקרובות האינפלציה לא תיעלם והמיתון העולמי ימשיך לנשוף בעורף. זאת אומרת שמי שמצפה פתאום לצניחה דרמטית במחירי הרכבים מיד שניה, ככל הנראה צפוי להתבדות. רכב פרטי היה ועודנו חלק חשוב מהתנהלות החיים במדינת ישראל. זו הדרך הפופולרית ביותר להגיע לעבודה, לצאת לטיולים, להסיע את הילדים למסגרות ובקיצור, להתנייד בחופשיות. אפשר כמובן לחפש את מותגי הרכב הפחות יקרים או הרכבים האקונומיים, על מנת להפוך את הרכישה לאפשרית גם עבור צעירים ועבור אוכלוסיות פחות מבוססות.

רכב יד שניה, יתרונות מול חסרונות

על מנת לקבל החלטה מושכלת, כדאי להביא בחשבון את היתרונות ואת החסרונות. למשל, אין ספק שאחזקת רכב ועלות השימוש בו באופן קבוע, עולים יותר מאשר שימוש בתחבורה ציבורית. יחד עם זאת, ידוע היטב שמצב התחבורה הציבורית בארץ רחוק מלהשביע רצון. עבור מי שזמנו יקר לו, רכישת רכב מהווה פתרון ראוי לציון. הבחירה ברכב מיד שניה מאפשרת לשלם הרבה פחות, ביחס לרכב חדש, עבור חופש תנועה וניידות. ואמנם, רכבים חדשים מצוידים במיטב הטכנולוגיות ובמערכות הבטיחות, אבל זה לא הכל. ברכישת רכב מיד שניה, שיוצר בשנים האחרונות, מקבלים תמורה מצוינת ביחס למחיר וגם טכנולוגיות מתקדמות. מערכות הבטיחות של לפני שנתיים או ארבע שנים, אינן טובות פחות באופן משמעותי כך שזו לא פשרה גדולה יותר מדי. חיסרון מסוים של רכב יד שניה, טמון בהוצאות האחזקה הגבוהות יותר. אולם, צריך לזכור את  היתרון של רכבים מיד שניה, שהם סובלים פחות מירידת ערך. ידוע כי ירידת הערך של רכבים גדולה יותר בדגמים החדשים, ביחס לדגמי יד שניה.

אם כן, לסיכום – פחות סביר לראות את מחירי הרכבים בארץ עומדים לצנוח בחדות. רכב עדיין מביא עימו ערך רב בישראל 2023 וכאשר בוחרים ביד שניה, נהנים מתמורה מצוינת ביחס למחיר. 

יד שניה רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד