ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"נס ששרדתי"

ניצול הפיגוע בתוניסיה: "כדור פגע בבקבוק, חשבתי שאני עומד למות"

יהודי שניצל בנס מהירי בתוניסיה סיפר על רגע ההתקלות שלו מול המחבל שרצח שני יהודים בליל ל"ג בעומר בטוניס. "כדור פגע בבקבוק הבירה שבידי", אמר. "חשבתי שאני עומד למות. זה היה נס ששרדתי"

כיפת אחד הנרצחים
כיפת אחד הנרצחים צילום: באדיבות המצלם

מייקל חנה, תושב האי התוניסאי ג'רבה וחלק מהקהילה היהודית בתוניסיה, לא מחמיץ את העלייה לרגל השנתית בבית הכנסת המפורסם של האי אל גריבה אף שנה, אך הנה הוא נקלע לפיגוע הטרור באי, בו נרצחו שני בני הדודים אביאל חדד שהלווייתו התקיימה בעיר נתיבות, ובן חדד שהלווייתו התקיימה בעיר מרסיי בצרפת. 

מדי שנה, אלפי מבקרים עולים לרגל לאי הנופש הפופולרי מול חופי דרום תוניסיה. רבים הם יהודים תוניסאים שחוזרים לביקור לאחר שהיגרו, הפסטיבל השנה הופסק באלימות ביומו האחרון כאשר חמוש פתח באש ליד בית הכנסת ההיסטורי.

המחבל ירה בראשו של מאבטח, לקח את נשקו ואת התחמושת שלו, ואז פנה לעבר בית הכנסת, שם החל לירות ללא הבחנה לעבר אנשי ביטחון אחרים. מבקרים בתוך בית הכנסת הסתגרו במהלך הירי, אך לא נפגעו. המניע לירי טרם ידוע, אך בני הדודים למשפחת חדד נהרגו כשהיו מחוץ לבית הכנסת.

מייקל מצא את עצמו בטעות בתוך הפיגוע. אשתו חשה ברע אז הוא עזב את בית הכנסת לקחת אותה הביתה. שני בניו נשארו שם. "ואז חזרתי ליהנות משאר הערב עם הילדים שלי", אמרה חנה ל-DW Arabic. "אבל ברגע שהגעתי לשער התחילו כדורים לעוף לכל עבר. כדור פגע בבקבוק הבירה שבידי", אמר "חשבתי שאני עומד למות. זה היה נס ששרדתי".

היורה הרג שני אנשי ביטחון, וכן את בני הדודים בני 30 ו-42, שעמדו בחניון. כוחות הביטחון המקומיים השיבו באש והרגו את היורה. מספר ההרוגים הכולל מהאירוע היה שישה, כולל התוקף, עם כ-10 פצועים.

משרד הפנים של תוניסיה מסר בהצהרה שהוא פתח בחקירה "כדי לברר את הסיבות למתקפה הבוגדנית והפחדנית הזו". אבל בגלל האופי הדתי של האירוע ומיקום הפיגוע, כמה אנשים הקהילה היהודית בתוניסיה המתגוררים כעת בצרפת אמרו כי החמוש תקף בכוונה את הקהילה היהודית של האי.

יש היום בין 1,200 ל-1,500 תוניסאים יהודים, רובם חיים בג'רבה. בשנות ה-40, היו כ-5,000 תושבים בקהילה היהודית של ג'רבה, אך המתיחות האזורית לאחר מלחמת העולם השנייה, סביב הקמת מדינת ישראל, הביאה את חברי הקהילה לעזוב את המדינה.

"מהבוקר הילדים שלי מתחננים שאעזוב את תוניסיה במהירות ואחזור לצרפת", אמר צ'רלי פרץ, בשנות ה-70 לחייו, ל-DW "אבל אני נשבע שלא אעזוב את תוניסיה", אמר, המתגורר בין תוניסיה לצרפת, הוא אמר שהוא לעולם לא מפספס את העלייה לרגל בג'רבה, "שאלתי אותם: למה אתם רוצים שאעזוב? יש כל כך הרבה פיגועים בכל העולם, אני דווקא מרגיש בטוח יותר בתוניסיה מאשר בתל אביב".

טוניס ג'רבה מחבל פיגוע ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד