ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
נאצים ומאפיונרים

אחד מוכר, חמישה מסתוריים: מי הם מפעילי 'כוח וגנר'

המפעילים החשאיים של וגנר נחשפים; ראש וגנר ייבגני פריגוז'ין הופך נועז יותר ויותר. אך מי הן הדמויות הבכירות האחרות בצבא השכירים שלוחם כעת את מלחמתו של פוטין?

אחד מוכר, חמישה מסתוריים: מי הם מפעילי 'כוח וגנר'
מפקד כוח וגנר מוקף בלוחמיו צילום: צילום מסך

בעוד הקרבות המרים במזרח אוקראינה נמשכים, קבוצת שכירי החרב המפוקפקת של וגנר ברוסיה זוכה למוניטין רב יותר בכל יום שעובר. הארגון הצבאי הפרטי אחראי לחלק גדול מההצלחה הצבאית של מוסקבה בחזית אוקראינה, ולוחמיו זכו למוניטין על התקיפות שלהם - והיחס האכזרי כלפי אויביהם.

הם ממלאים תפקיד מוביל בקרב המתמשך של רוסיה על העיר בחמוט שבמזרח אוקראינה, תוך שיגור התקפות בסגנון מלחמת העולם הראשונה, שגורמות לנפגעים רבים מהצד שלהם, אך בכל זאת מצליחים לכבוש שטחים.

פעילי וגנר גם הגיעו לכותרות בשל הוצאות להורג של אסירים אוקראינים ועריקים כמו מימי הביניים, תוך שימוש בפטישים וסכינים כדי לרצוח באלימות שבויים חסרי אונים. אבל הפעולות המרושעות שלהם משתרעות הרבה מעבר לגבולות אוקראינה ול-14 חודשי המלחמה האחרונים.

ה'דיילי מייל' מפרסם את הדמויות השטניות שאם היו בתקופת התנ"ך אפשר היה להשוות אותם לנבוכדנצר או טיטוס או סיסרא. 

וגנר, שנוסדה ב-2014, התחילה לעבוד בעקבות סיפוח קרים, חימוש וארגון קבוצות בדלניות באזור דונבאס במזרח אוקראינה. בשמונה השנים שבין סיפוח קרים למלחמה הכוללת באוקראינה, אנשי צבא וגנר נפרסו בחו"ל כדי לקדם באופן סמוי אינטרסים רוסיים.

מכיוון שהממשלה אינה מכירה באופן רשמי בקיומה, זה העניק לפוטין אפשרות הכחשה של פעולות זרות. הם היו מעורבים מאוד בהתערבות הרוסית בסוריה, שם סייעו לתמוך במשטר אסד, והמשיכו לפעול במדינות ברחבי אפריקה כולל מאלי, הרפובליקה המרכז אפריקאית, מוזמביק וסודאן.

מטרותיהם שונות בכל אזור, אך משימות כוללות כמעט תמיד חיזוק הכוחות הצבאיים של המשטרים המועדפים של הקרמלין על ידי אספקת נשק והכשרה, ומתן שירותי ביטחון נוספים. בתמורה, רוסיה זוכה לגישה למשאבי טבע, הזדמנויות השקעה והשפעה גיאופוליטית.

שחקני המפתח של וגנר

יבגני פריגוז'ין

האוליגרך הרוסי פריגוז'ין הוא איש הכספים הראשי של וגנר ומאז פלישת פוטין לאוקראינה הפך לפנים של הארגון. הרוצח בן ה-61 עסק בהפעלת קייטרינג שסיפק שירותי קייטרינג לנשיא רוסיה ולאליטות בקרמלין, תפקיד שהקנה לו את הכינוי 'השף של פוטין'.

אבל תפקידו כבעלים דה-פקטו של וגנר העניק לו הרבה יותר בולטות. במשך שנים הוא הכחיש כל זיקה לקבוצת שכירי החרב והגיש תביעות נגד כמה גופי תקשורת שדיווחו על מעורבותו. אבל כשההשפעה של וגנר באוקראינה נודעה לעולם, פריגוז'ין הודה ש'ייסד' את הארגון ב-2014.

דמיטרי אוטקין

אוטקין הוא מפקד מבצעי ומנהיג מאחורי הקלעים של קבוצת וגנר, רבים מאמינים שהיה מייסד שותף של הארגון. סגן אלוף לשעבר בכוחות המיוחדים של רוסיה, אוטקין קיבל מספר מדליות ועיטורים על מעשיו בשדה הקרב ושירת בצבא עד 2013.

לאחר מכן הוא נשלח לסוריה כחלק מההתערבות הרוסית שהביסה קבוצות מורדים ושמרה על נשיאותו של בשאר אל-אסד באמצעות חברה צבאית פרטית מהונג קונג, המופעלת על ידי רוסיה, הידועה בשם הקורפוס הסלבוני. אוטקין הוא לאומן רוסי מושבע שמתעסק בקעקועים נאציים ולפי הדיווחים הוא תומך נלהב של היטלר.

אנדריי טרושב

טרושב, קולונל לשעבר בכוחות המיוחדים זכה לתואר 'גיבור הפדרציה הרוסית' על שירותו הצבאי - הכבוד הצבאי הגבוה ביותר של רוסיה. טרושב תואר על ידי האיחוד האירופי כ'רמטכ"ל' של קבוצת וגנר ואכזרי ביותר, ונראה שהוא מעל אוטקין במבנה הפיקוד של וגנר, כך על פי האזנות סתר שביצעו מספר ארגונים העוקבים אחר הנעשה ברוסיה.

קונסטנטין פיקלוב

פיקאלוב נחשב כאחראי מטעם וגנר ביבשת באפריקה. פיקאלוב, הוא קולונל לשעבר מכוחות המיוחדים, הקולונל לשעבר עומד בראש חברת האבטחה הפרטית 'קונווי', שבסיסה בסנט פטרסבורג וסיפקה שירותי אבטחה ליועצים רוסים העובדים עם פקידים בכירים במספר מדינות אפריקאיות כולל הרפובליקה המרכז אפריקאית, מדגסקר ומוזמביק.

על פי חקירה משותפת של מספר עיתונים, לקולונל לשעבר היה קשר הדוק לרציחות של שלושה עיתונאים רוסים שהגיעו לאפריקה כדי לחקור חברות מינרלים שמנוהלים על ידי חברות רוסיות ב-2018.

איגור קוסטיוקוב

קוסטיוקוב, בן 62, הוא אדמירל ימי מעוטר בעיטורים, ומאז נובמבר 2018 הוא ראש יחידת המודיעין הצבאית של רוסיה. למרות שהוא לא היה מעורב ישירות בהקמתה או בניהולה של קבוצת וגנר בשנותיה הראשונות, הקשרים ההדוקים של שכירי החרב למודיעין פירושם שקסטיוקוב ללא ספק מעורב בפעולות הארגון.

תפקידו כראש המודיעין לווודא שכל הקצינים כולל אוטקין וטרושב, מדווחים לו בסופו של דבר על הכול, ויידרשו לבצע כל פקודה שהאדמירל יראה לנכון.

אלכסיי דיומין

דיומין מפורסם בזכות יחסיו האישיים הקרובים עם פוטין, שומר הראש האישי לשעבר של הנשיא ואיש סודו וזכה לחיבתו של הבוס שלו כאשר הפחיד דוב באחד ממעונות הנשיאות שלו. אבל דיומין הוא הרבה יותר מסתם שומר ראש - הוא גם סגן שר ההגנה וסגן ראש המודיעין.

מעורבותו הישירה בסיפוח קרים זיכתה אותו בקידום לתפקיד לוטננט גנרל - ומאז הוא זכה להצלחה פוליטית רבה כמושל אזור טולה ברוסיה.

כח וגנר מלחמת אוקראינה רוסיה נאצים ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד