כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בקואליציה תקפו

ראשי הרשויות: "נשבות עד שקרן הארנונה תוסר"

לאחר העימות בוועדת הכספים התכנסו ראשי רשויות לישיבת חירום ובסופה החליטו על השבתה כללית החל ממחר עד שקרן הארנונה תוסר. בכירים בקואליציה הגיבו: "זו שביתה של הרשויות העשירות במרכז הארץ"

ראשי הרשויות: "נשבות עד שקרן הארנונה תוסר"
הדס פרוש פלאש90
המאבק על קרן הארנונה: מספר ראשי רשויות קיימו היום (ראשון) ישיבת חירום. זאת בשל ההצבעה הצפויה בוועדת הכספים על העברת "קרן הארנונה" כחלק מחוק ההסדרים.

בתום ישיבת החירום, הודיעו על שביתה כללית החל ממחר, "אלא אם תוסר הקמת הקרן מחוק ההסדרים".

בהודעתם הסבירו: "אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן ניסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים".

עוד נכתב בהודעה הרשויות המקומיות: "החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור. לצערנו, לאחר שכל ההתנגדויות נתקלו בחומה אטומה, לא נותר לנו אלא להשבית את השירותים המוניציפליים ולהילחם על זכויות התושבים שלנו".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס על חזרתו מההסכמים ועל האיומים בשביתה במאבק נגד הממשלה ואמר: "חבל חיים שאין לך אומץ לגלות מנהיגות ולהודות שביום חמישי בלילה הגענו איתך להסכמות על החוק ועל הנוסחאות שלו.

אתה יודע את האמת שזה חוק חשוב וטוב שיאזן בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים, יהפוך בניה למגורים למאוזנת כלכלית, יתמרץ בניה למגורים וממילא יגדיל את ההיצע ויוריד את מחירי הדיור, אמר.

שר האוצר הוסיף: "אתה גם יודע את האמת שהחוק הזה עושה צדק בין הרשויות במרכז שנמצאות במיקום אטרקטיבי ונהנות מתשתיות וממילא מהוות את המרכז העסקי של ישראל, לבין הרשויות הרחוקות בפריפריה. אתה גם יודע את האמת שהקמפיין שלכם כאילו האוצר "מלאים" את כספי הארנונה הוא שקר מוחלט, שהקרן נמצאת בשלטון המקומי ‏ושנקבע בחוק שאף שקל לא יישאר באוצר ואם יהיו יתרות הן יחזרו כל שנה לרשויות המשלמות.

אתה גם יודע שהקמפיין השקרי שלכם כאילו זה קשור ליו"ש או לחרדים הוא ציני ושקרי ואתם רוקדים על פילוג ושיסוע בין חלקי האוכלוסייה. אתה יודע שזה חוק שאנשי המקצוע באוצר דוחפים שנים (והם לא חשודים כידוע ברצון להעביר עוד כסף לחרדים או ליו"ש...) ושכל השנים הלובי של הרשויות החזקות ניצח ורמס את הרשויות החלשות בפריפריה.

אתה יודע הכול, ולכן הגעת איתנו להסכם ביום חמישי, אבל אתה נכנע לחברים שלך ברשויות החזקות ולכן אין לך אומץ להתייצב מאחורי ההסכמות שחתמת עליהן. אני לא מתכוון להיכנע!", הבהיר סמוטריץ'.

בכירים בקואליציה הגיבו להודעת ראשי הרשויות ותקפו: "לקרוא לצעד של השלטון המקומי ״שביתה כללית״ זה בלוף, זו שביתה של הרשויות העשירות במרכז הארץ. רוב הרשויות מרוויחות מחוק קרן הארנונה מיליונים נחוצים שיסייעו משמעותית לתושבים רבים ובעיקר לפריפריה, ויתנו מענה למשבר הדיור וזינוק המחירים".

בהודעה הובאו הרשויות שמרוויחות מהמהלך: אופקים, אור עקיבא, אשקלון, באר שבע, בת ים, דימונה, טירת הכרמל, לוד, מגדל העמק, מעלות, נהריה, נוף הגליל, נצרת, נתיבות, נתניה, עכו, עפולה, צפת, קרית אתא, קרית ביאליק, קרית גת, קרית ים, קרית מוצקין, קרית מלאכי, קרית שמונה, רחובות, רמלה, שדרות, גן יבנה, דלית אל כרמל, חורפיש, חצור הגלילית, ירכא, מרר, מ.א אשכול, מ.א גולן, מ.א גלבוע, מ.א חוף אשקלון, מ.א לכיש, מ.א מעלה יוסף, מ.א שפיר.

כזכור, ועדת הכספים קיימה הבוקר אחרי שבועות של מאבקים, דיון לקראת הצבעה על הקמת הקרן. הוועדה עברה לדון בהצעת חוק אחרת.

"קרן הארנונה" היא יוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים לטובת תמרוץ בנייה בערים המוחלשות.

על פי ההצעה, כל רשות תעביר סכום של בין 10%-28% מרווח הארנונה השנתי שלה לקרן ייעודית שתוקם לכך, והכסף שייצבר בקרן יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. באוצר מאמינים כי בכך יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס אמר בדיון: "החוק הזה שאנחנו בגללו נמצאים פה כמעט כל יום, נלחמים בשוחות, ואמרנו שהחוק לא מקובל על השלטון המקומי, אנחנו מתנגדים לו, התנגדנו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו, הלוואי ויחלוף מן העולם".

ביבס הוסיף: "היינו כאן לאורך כל הדיונים ובילינו שעות, ימים, לילות, עמדתנו הנחרצת נגד החוק. עמדתי שהיה נכון לייצר אחרת את הדיפרנציאליות, לא בחוק הזה. חלק עושים מניפולציה, הקרן מדברת על תמרוץ מגורים, וזה צריך להיעשות דרך תמרוץ של המינהל מהכספים שהם לוקחים".

ביבס פנה לחברי הכנסת ואמר: "אני מסתכל על חברי הכנסת של הקואליציה, מי ששלח אתכם זה הציבור שלכם, כדי לומר מה שאתם חושבים באופן אמיתי".

הוא הוסיף: "אתם גרים באשדוד, פתח תקווה, נתניה, ר"ג, והתפקיד שלכם לעצור ולומר חוק כזה דורסני לא מגיע בחוק הסדרים, אם הוא מגיע בחוק הסדרים, הוא רוצה לעשות משהו אחר. אמרתנו היא ברורה לחלוטין: מתנגדים לחוק הזה, וזה ההזדמנות שלכם תושבי הקואליציה, כי בסוף אתם גרים בערים האלה".

ועדת הכספים השלטון המקומי חיים ביבס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד