כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הקולות מתא הטייס במכת הפתיחה

חיסולי הבכירים באישון לילה, התקיפות וירי הרקטות: סיכום מבצע 'מגן וחץ'

במשך חמישה ימים פעל צה"ל נגד ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה והצליח לחסל כמעט את כל צמרת הארגון, את חלקם אף תוך כדי המבצע, מה שמגביר את עוצמת ההישג | המספרים שמאחורי המבצע והמטרות שהושגו | מאחורי הקלעים של מבצע 'מגן וחץ' ברצועה | צפו

חיסולי הבכירים באישון לילה, התקיפות וירי הרקטות: סיכום מבצע 'מגן וחץ'
מבצע מגן וחץ צילום: פלאש 90

לאחר חמישה ימים של לחימה, הגיע אתמול (מוצאי שבת) לסיומו מבצע "מגן וחץ", מבצע ייזום וממוקד אליו יצאו צה"ל והשב"כ כדי להשיב את השקט לדרום. המבצע יצא לפועל לאחר תקופה בה ארגון הג'יהאד האסלאמי ערער את היציבות וביצע ירי מתמשך לעבר יישובי דרום הארץ, והחל במהלך פתיחה ייזום בו סיכל צה"ל שלושה מבכירי הארגון בו זמנית ובשלושה מקומות שונים.

החל ממכת הפתיחה ולאורך המבצע צה"ל ייצר הישג מתגבר. ככל שהירי נמשך, התקיפות המשיכו - בסיכול הבכירים, פגיעה בתשתיות בייצור ובהתעצמות וכך גם במפקדות המבצעיות יחד עם המאמץ המשמעותי של איתור וסיכול חוליות ומשגרי רקטות, מרגמות ונ"ט.

המבצע הביא לידי ביטוי את המודיעין האיכותי של צה"ל והשב"כ יחד עם היכולת המבצעית הגבוהה של צה״ל באיתור ותקיפת מטרות באופן מדויק, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים ככל הניתן. לצד המאמץ ההתקפי, צה"ל חיזק את ההגנה באוויר, בים וביבשה ומנענו נסיונות פגיעה רבים בעורף הישראלי ובכוחות צה״ל. שם המבצע "מגן וחץ", אומרים בצבא, מסמל את מטרתו של המבצע – פעילות התקפית ממוקדת, יזומה וחדה שנובעת מהצורך להבטיח את ביטחון אזרחי ישראל ולספק להם הגנה

במהלך חמשת ימי המבצע הותקפו בעזה 278 מטרות ו-422 רכיבים הושמדו. בין היעדים שהותקפו: 8 מוצבי גא"פ, 122 משגרי רקטות מוטמנים, 12 אתרי ייצור אמצעי לחימה, 10 סיכולי חוליות ירי תלול מסלול, 21 סיכול פעילי טרור מתוכם 6 בכירים, 19 מפקדות שליטה וחמ"לים, 63 עמדות שיגור של קנים ומרגמות על ידי אוגדת עזה שהיוו פגיעה ב-%50 מהירי לעבר ישראל.

בצה"ל מציינים את ההישגים המרכזיים של מבצע "מגן וחץ": 1. סיכול שישה בכירי צמרת הפיקוד של הגא"פ והרג פעילי טרור. 2. שלילה של יכולות שיגור ופגיעה במשגרי רקטות מוטמנים. 3. השמדה של יכולות ייצור אמצעי הלחימה של הגא"פ. 4. תקיפה של מפקדות שליטה וחמ"לים. 5. סיכול ומניעה
של פיגועי תגובה וירי נ"ט

במסגרת הפגיעה ביכולות שיגור של ארגון הגא"פ, לאורך המבצע, צה"ל תקף 122 משגרי רקטות, כאשר מרבית המשגרים מוטמנים ומוסווים. תקיפות אלו הובילו לפגיעה משמעותית ביכולות הירי הרקטי של גא"פ, ומנעו לפי ההערכה יכולת ירי של למעלה מ-800 רקטות לשטח ישראל.

במהלך המבצע, כאמור, סוכלו שישה בכירי צמרת הפיקוד של הגא"פ. בנוסף, סוכלו 15 פעילי טרור נוספים. זאת, בזכות המודיעין המדוייק של אמ"ן ושב"כ וביצוע מדוייק וגמיש של חיל האוויר. הסיכולים הראשונים בוצעו במקביל כחלק ממהלך פתיחה יזום וממוקד. שלושת הבכירים הראשונים שסוכלו היו חליל בהיתיני, טארק עז אלדין וג'אהד ע'נאם. "היה חשוב לנו להקפיד על רצף סיכולים ובכל יום לסכל. העבודה הזאתי היא פרי של שותפות של עבודה ללא אגו וללא התייחסות מה הקרדיט שלי״, אמר מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו.

לאורך המבצע, צה"ל תקף 122 משגרי רקטות, כאשר רוב המשגרים מוטמנים ומוסתרים. התקיפות הובילו לפגיעה משמעותית ביכולות הירי הרקטי של גא"פ, ומנעו לפי ההערכה יכולת ירי של יותר מ-800 רקטות לשטח ישראל.  לאורך המבצע, צה"ל תקף 122 משגרי רקטות, כאשר רוב המשגרים מוטמנים ומוסתרים. התקיפות הובילו לפגיעה משמעותית ביכולות הירי הרקטי של גא"פ, ומנעו לפי ההערכה יכולת ירי של יותר מ-800 רקטות לשטח ישראל.  במהלך המבצע נתקפו 19 מפקדות מבצעיות השייכות של הגא"פ. המפקדות הן תשתיות הממוקמות במבנים אזרחיים, ומשמשות את היחידה הרקטית ואת פעילי הארגון על מנת לנהל את הלחימה. עשר מתוך המפקדות המבצעיות הותקפו ביום החמישי למבצע; שש מתוכן הותקפו בגל תקיפה אחד. 

״חופת האש״ באוגדת עזה אחראית על 10 תקיפות בהן נפגעו 19 פעילים. כמו כן, הותקפו 19 משגרי מרגמות ונרשמה ירידה של 50% בהיקף הירי. חופת האש יודעת לדייק את התקיפה בטווח זמן מיידי בזכות שיתוף פעולה הדוק של האוגדה עם אמ״ן, חה״א ושב״כ. במהלך המבצע, בוצעו לראשונה שני יירוטים מבצעיים מוצלחים באמצעות מערכת "קלע דוד" על ידי לוחמי הגנ"א. ההגנה נעשתה כמובן על ידי מערך ההגנה האווירית בעזרת המערכות המשוכללות שלו שמוכיחות שוב ושוב את יעילותן.

פעילות פיקוד העורף במבצע: משרתי פיקוד העורף פרסו עשרות מיגוניות ניידות בדרום הארץ. כמו כן, עם קבלת דיווח על פגיעה ישירה של רקטה בבניין ברחובות, הוקפצו כוחות של חטיבת החילוץ וההדרכה של פקע"ר לסייע באיתור אחר הנעדרים וחילוץ הפצועים והלכודים.

במבצע לקחו חלק כלל הזרועות - אוויר, ים ויבשה, כל הפעולות בוצעו בשיתוף פעולה יוצא דופן. אגף המבצעים תכנן, סנכרן ופעל להוצאה לפועל של החלטות הרמטכ״ל באמצעות הפיקודים, הזרועות והאגפים. מוצב הפיקוד העליון ניהל את שעון הלחימה המטכ"לי, תוך יצירת שיח בין זרועי, כאשר מכלול התקיפה המטכ״לי, היה אמון על מימוש תכניות התקיפה.

אגף המודיעין הביא להפללת יעדי האיכות במבצע וסיכול בכירי ארגון הטרור. תמונת המודיעין השלמה אפשרה לבצע את הסיכולים בזריזות, תוך הימנעות ככל הניתן בפגיעה בבלתי מעורבים.  יחידה 5252 של חיל התותחנים ביצעה מגוון משימות איסוף ותקיפה, ביניהן: חיסול חוליות מחבלים, השמדת משגרי רקטות ופצצות מרגמה, איתור וסיכול חוליות תמ"ס שנערכו לביצוע ירי לעבר שטח ישראל. 

זרוע הים ביצעה למעלה מ-1,000 שעות ים והפעילה יותר מ-20 כלי שיט. כמו כן, הזרוע ביצעה תקיפה של מתחם צבאי על ידי כלי שיט בשיתוף חיל האוויר, שבו ממוקמת עמדה צבאית של הכוח הימי של הגא"פ.

 

מבצע מגן וחץ עזה חיסולים תקיפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד