י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"איך אני יכולה לחיות?"

הציקלון 'מוקה' פוגע במזרח אסיה וזורע הרס רב

במיאנמר ובנגלדש מכה בחוזקה סופת ציקלון חזקה שגרמה לכך שיותר מ-500,000 בני אדם פונו מבתיהם | חזאים הזהירו ש'ציקלון מוקה' עשויה להיות הסופה החזקה ביותר שנראתה בבנגלדש זה כמעט שני עשורים

הציקלון 'מוקה' פוגע במזרח אסיה וזורע הרס רב
הצפות בבנגלדש צילום: צילום מסך

סופת ציקלון רבת עוצמה פקדה את החוף של בנגלדש ומיאנמר לאחר שהתעצמה והוגדרה כ'סערה בקטגוריה חמש'. הציקלון, שזכה לשם 'מוקה' הביא עמו גשם כבד ורוחות חזקות, והותיר את התושבים באזורי החוף הנמוכים בחשש כבד שהם עלולים לאבד את בתיהם. בנוסף, גם מפולות ושיטפונות פוגעים באזור.

כשהסערה התקרבה, המשטרה סיירה לאורך קו החוף בעיירה 'קוקס באזאר' כשהיא נושאת רמקולים, ובקשה מאנשים להישאר בבית.

הרחובות התרוקנו יחד עם התגברות הציקלון - השמים התקדרו, הרוחות התגברו והגשמים הלמו. מאות אנשים נדחסו לבית ספר בעיר שהפך למקלט זמני מפני הציקלון. אמהות עם תינוקות, ילדים קטנים, קשישים וחולים נדחסו בכל מקום פנוי בכיתות, ישנו על השולחנות וישבו מתחתיהם.

הרשויות טוענות שיותר מ-500,000 בני אדם פונו מבתיהם בחלק הדרום-מזרחי של בנגלדש. מכיוון שרבים הגיעו למקלט בריקשות וברגל, הם הביאו את הבקר שלהם - בקר, תרנגולות, עיזים - וגם מחצלות לישון עליהם. הם הגיעו מכפרי דייגים וכפרי חוף, במרחק של כשעתיים משם, ועשו בחירה קשה.

"לא רציתי לעזוב את הבית שלי", אמרה סומי אקטר, שגרה על גדת נהר. סומי ואחרים שפגשנו כאן אומרים שהם שרדו סופות ציקלון אחרות בשנים האחרונות והם השלימו עם הדפוס הקבוע של עזיבת בתיהם לחסדי הטבע.

נחשולי סערה של עד ארבעה מטרים עלולים להטביע כפרים באזורים נמוכים, סומי ואחרים כאן חוששים שבתיהם עלולים להיות שקועים. "הלוואי שהבתים שגרנו בהם היו בנויים בצורה חזקה יותר", אמרה. בשנה שעברה, סופת ציקלון נוספת, 'סיטראנג', הרסה את ביתה ואילצה אותה להוציא את מעט הכסף שהיה לה על תיקון זה. "איך אני יכולה לחיות אם זה ממשיך לקרות? אני לא יכולה להרשות לעצמי לבנות את זה מחדש - אנחנו מאוד עניים", אמרה.

הטבע גם העניש את העניים במחנה הפליטים הגדול בעולם הסמוך. ממשלת בנגלדש אינה מאפשרת לפליטי ה'רוהינגה' לעזוב את המחנות, וגם לא לבנות מבני קבע. כשהציקלון פגעה, הם התכופפו במקלטי במבוק דקיקים עם גגות ברזנט. חלקם הועברו למקלטים קהילתיים בתוך המחנות, שהציעו מעט יותר הגנה.

הרשויות אמרו ל-BBC שיותר מ-1,300 מקלטים ניזוקו מהרוח, וכך גם 16 מסגדים ומרכזי למידה. עצים נפלו במחנות, בעוד שתי מפולות קרקע גרמו גם כן נזק מסוים. היריעה שכיסתה את המחסה של מוחמד איוב נתלשה מהרוחות. כעת הוא ומשפחתו בת שמונה נפשות חיים בשטח פתוח, במזג אוויר רטוב ואומלל. לאחר שבילה את הימים שלפני כן בפחד מההרס שהציקלון 'מוקה' יכול להביא עימו, מוחמד היה שמח מכך שהמחנות לא ספגו פגיעה ישירה מהסערה.

מיזנור רחמן, מנציב הסיוע והחזרה לפליטים אמר כי ככל הידוע לו, לא היו נפגעים במחנות כתוצאה מסופת הציקלון.

חזאים הזהירו ש'ציקלון מוקה' עשוי להיות הסופה החזקה ביותר שנראתה בבנגלדש זה כמעט שני עשורים. הוא פגע גם במיאנמר השכנה בעוצמה רבה.

גשם כבד ורוחות נוסעות פקדו את האזור כשמערכת הסופה עברה לחוף, עם דיווחים על שיבושים הולכים וגוברים ליד העיר סיטווה, במיאנמר, בערך מהשעה 13:00.

מגדל טלקום הופל על ידי הרוחות העזות כשהציקלון התקרב. סרטונים ששותפו ברשתות החברתיות הראו גם גגות מפוצצים מבתים ושלטי חוצות עפים מבניינים ביאנגון בתוך גשם שוטף. כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי ילד בן 14 נהרג מנפילת עץ במדינת ראקין במיאנמר, בעוד שהיו דיווחים על מבנים שניזוקו וקרוסים בחלקים שונים של מיאנמר.

כהכנה להגעת הסופה, שדות תעופה סמוכים נסגרו, דייגים נצטוו להפסיק את עבודתם ו-1,500 מקלטים הוקמו כאשר אנשים מאזורים פגיעים הועברו למקומות בטוחים יותר.

הרשויות בקוקס בזאר אמרו כי לא היו אבדות בנפש כתוצאה מהציקלון, למרות האכזריות של הסופה. כאשר משפחות החלו לעזוב את המקלטים לאחר שהסערה חלפה, הייתה הקלה.

מיאנמר בנגלדש סופה טורנדו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד