כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"ארה"ב הפנתה עורף לסעודיה"

מאדריכלי הסכמי אברהם "אני מרגיש בנוח בבחריין עם כיפה יותר מאירופה"

ג'ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן לשעבר למזרח התיכון בתקופת ממשל טראמפ אמר שהוא לא מאמין שממשל ביידן "הרס את הסכמי אברהם". הוא ציין שהממשל רוצה "להתקדם עם ההסכמים קדימה". הוא ציין שהוא מרגיש בטוח באיחוד האמירויות עם כיפה ברחוב בניגוד לאירופה שם הוא חובש כובע בייסבול  

מאדריכלי הסכמי אברהם "אני מרגיש בנוח בבחריין עם כיפה יותר מאירופה"
ג'ייסון גרינבלט עם טראמפ צילום: מתוך טוויטר

ג'ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן לשעבר למזרח התיכון בתקופת ממשל טראמפ ומחבר הספר "בנתיבי אברהם", אמר ל'פוקס ניוז דיגיטל' שהוא לא מאמין שממשל ביידן הרס את הסכמי אברהם. וציין כי הממשל הנוכחי רוצה "ללכת עם זה קדימה". גרינבלט, אחד האדריכלים הראשיים של ההסכמים, לקח על עצמו את המשימה ליצור קשרים בין אמריקה לבין ערב הסעודית.

"הם התנכרו לסעודיה, וזה גרם לסעודיה להתקדם לכיוון אחר", אמר. "ארה"ב הפנתה עורף לסעודיה ולאזור וארה"ב משלמת את המחיר, הממשל הנוכחי לא יודה שהפיל את הכדור".

הוא הוסיף כי ממשל ביידן עשה "עבודה גרועה בעמידה לצד בעלות בריתנו איחוד האמירויות הערביות וסעודיה, הממשל האמריקני רק מתחיל להבין זאת". גרינבלט אמר כי ביקורו האחרון של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בסעודיה היה דוגמה בולטת להתעוררות של ממשל ביידן.

"רק מילים לא מספיקות, אם אנחנו לא עומדים לצידם כשהם מותקפים או המטוסים שלהם מותקפים, מילים לבד לא אומרות כלום", אמר גרינבלט מנהיגי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.

גרינבלט אמר שקשה לדמיין מדינה נוספת שתחתום על הסכם אברהם כרגע. הוא המליץ ​​ש"ההתמקדות צריכה להיות בדרך הארוכה והמורכבת להגיע לסוף המשחק", תוך שהוא מביא את הדוגמה של ריאד שפתחה את המרחב האווירי שלה לישראל.

גרינבלט אמר שחלו שינויים דרמטיים במדינות שהן חלק מהסכמי אברהם, בחריין, איחוד האמירויות ומרוקו. "אתה מרגיש רצוי יותר כיהודי במדינות אלה מאשר במדינות מסוימות באירופה", אמר גרינבלט. "אני הולך במדינות האלה עם כיפה, ולא חש אי נוחות. יש כמה מדינות באירופה שבהן אני חובש כובע בייסבול". כידוע, יהודים דתיים רבים מכסים את ראשם בכובע בייסבול במקום כיפה במדינות רבות אירופה עקב אלימות אנטישמית.

תת-אלוף במיל' אמיר אביבי, מייסד ויו"ר הפורום הישראלי "הביטחוניסטים", אמר ל'פוקס ניוז דיגיטל' כי "העתיד יציב" להסכם אברהם.  לדבריו, ההסכמים עמידים מ"סיבה מאוד פשוטה" ש"מדינות המפרץ עדיין רואות באיראן איום קיומי. ללא מנהיגות אמריקאית ברורה במזרח התיכון, הן צריכות לסמוך יותר על ישראל". 

לדבריו, ההסתמכות על ישראל מכסה את הטכנולוגיה, המודיעין והצבא וגם "במובן של בניית כלכלות חזקות ורלוונטיות שאינן מבוססות על נפט וגז".

"יש תחושה ברורה מהעולם הסוני שארה"ב נטשה אותם", אמר אביבי. "שהם לא יכולים לסמוך על אמריקה. המשבר התחיל בנשיאותו של אובמה כאשר הוא תמך באיראן ובאחים המוסלמים. איראן והאחים המוסלמים מציבים איומים קיומיים על ממשלות סוניות מתונות".

במטרה להרחיב את הסכמי אברהם עם סעודיה ואחרות, הוא ציין כי ערב הסעודית "היא מנהיגת העולם הסוני. הסעודים יכולים להביא את פקיסטן ואינדונזיה להסכמי שלום, אלו מדינות חשובות. כל מדינה סונית תלך בעקבות הסעודים אם הסעודים יהיו על הסיפון, אבל הסעודים רוצים שאמריקה תעמוד לצד הסעודים, והם ישפרו את ייצור הנפט".

שושנה בריאן, מנהלת בכירה של המרכז למדיניות יהודית בארה"ב, אמרה שזהו, לעת עתה, "צעד גדול מדי עבור הסעודים" להצטרף להסכמים.

"כל העניין מת לפחות עד שהסעודים יאמינו שארה"ב תתמוך בהם", אמרה. בריאן אמרה שממשל טראמפ הציג מספר רעיונות מרכזיים שעזרו לבסס את הסכמי אברהם, אך ממשל ביידן פועל עם גישות סותרות.

 

 

ג'ייסון גרינבלט הסכמי אברהם סעודיה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד