כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הסתיר את מחלתו

נפרדים מהוותיק שבחבורה: "ר' יצחק נחשוני לימד איך לעשות עיתונות"

כולם אהבו את הכותרות שלו, את השאלות המדויקות לכל אחד ואחד, הוא היה מנטור לרבים בתחום ופטירתו הכתה בהלם את מכריו וחבריו. 'בחדרי' אחרי מיטתו של הרב יצחק נחשוני ז"ל ממייסדי וותיקי התקשורת החרדית שהלך לעולמו בגיל 69 לאחר מחלה קצרה אותה הסתיר מסובביו

נפרדים מהוותיק שבחבורה: "ר' יצחק נחשוני לימד איך לעשות עיתונות"
ר' יצחק נחשוני ז"ל בצעירותו ובחודשים האחרונים צילום: משה גולדשטיין

פטירתו הבוקר של הרב יצחק אייזיק נחשוני ז"ל מבכירי הסופרים והעיתונאים החרדים ואף הוותיק שבהם, הכתה בהלם את עולם התקשורת החרדית שלא ידעו שר' יצחק חלה והסתיר את מחלתו. 

היום בשעה 14.30 בצהריים יובא ר' יצחק למנוחות והלוויתו תצא בשעה 14:30 מבית הכנסת 'דברי חיים' צאנז ברחוב היסמין 5 בפתח תקווה ובשעה 16:45 בבית עלמין סגולה שם ייטמן.

גם בימים קשים ועד לשבוע שעבר עוד כתב את טורו השבועי בחדשות 'משפחה' - טור שהיה נקרא בשקיקה, גם את ניהול הקתדרה לתקשורת שם הכשיר את צעירי החרדים לעסוק בעיתונות לא הזניח והיה מגיע למקום במסירות נפש של ממש. 

בתעשיית התקשורת ספדו הבוקר לר' יצחק ז"ל, הפרשן הבכיר ישראל כהן מ'קול ברמה' שהתחיל את דרכו אצל ר' יצחק בעיתון 'מרכז העניינים אומר 'לבחדרי חרדים': "יצחק הוא מורי ורבי במלוא מובן המילה בתחום התקשורת. כשאת הכל הוא עושה כמובן בצניעות וענווה ומתוך חיוך. אני לפני כ-15 שנה עבדתי בפרסום ויום אחד פגשתי אותו ממתין בתחנת האוטובוס ברח' זבוטינסקי בב"ב בדרכו לביתו בפ"ת. דיברנו על הא ועל דא ואז אמר בוא תכתוב לי כמה מילים ל'מרכז העניינים' אותו ערך באותה תקופה. כתבתי כשהוא מכוון אותי ואז התחלתי בסיקור פוליטי ומוניציפאלי ומאז הכל היסטוריה. אני לא אשכח לו את זה ואת העובדה שתמיד היה מתעניין ודואג ואכפתי מכל ליבו".

"כולם מדברים על הצד העיתונאי של ר' יצחק ז"ל", אומר לנו עורך 'קולמוס' הרב ישראל אלטר גרובייס שעבד עם המנוח בשנים האחרונות, "רק מעטים שמים לב לידע שלו. בטורים שהוא פרסם בשנים האחרונות ב'משפחה' - שאותם הייתה לי הזכות לערוך - הוא היה מקפיד בכל שבוע להקדיש פינות שלמות לידע היסטורי. הדבר בער בעצמותיו. 'העיתונאים של זמנינו', הוא התאונן לא פעם, 'חסרים קצת פרספקטיבה ומבט של הדורות הקודמים. בשבוע האחרון, הוא פרסם סקירה ארוכה ומרגשת על ספר התורה המיוחד והעתיק של משפחת ששון. זו הייתה המורשת שלו. לצד העיתונאות, גם ידע ואהבת תורה. יהי זכרו ברוך".

אברהם דוב גרינבוים עורך 'הדרך' הספיד את היותו מענטש ואדם שהרגיש עצמו שווה בין שווים: "צר לי עליך ר' יצחק נחשוני. כשמך כן היית - נחשון העיתונות החרדית הבלתי תלויה. היית איש בין אנשים, יקר רוח ואציל מידות שלא החזיק טיבותא לנפשיה ולא גבה לבו. בזכותך ובזכות תושייתך, העיתונות החרדית הפכה להיות מה שהיא כיום, תובענית, יסודית, מעמיקה".

משה ויסברג עורך אתר 'בחדרי חרדים' נזכר בימים ההם ומספר: "ר' יצחק היה כל כולו למען הזולת, תמיד היה מפרגן כשהייתה כתבה טובה, או מעיר כשהיה צריך והכל בנעימות, היה אכפת לו שהשני יצליח, פעם שאלתי אותו על איזה נושא שהיה בקי בו, אמר לי 'מוישי חבל שתעבוד קשה אני אכתוב בשבילך', רק באחרונה הזמין אותי להרצות בקתדרה, ולאחר מכן לשלום זכר לנכדו, כששום דבר לא היה ניכר על פניו רק לאחר מכן ידעתי כי ר' יצחק סובל אך הסתיר זאת מכולנו". 

שניאור ובר עורך 'מרכז העניינים' נפרד וסיפר ל'בחדרי חרדים': "ר' יצחק נחשוני ז"ל היה עיתונאי מהזן המשובח והנדיר, שיראתו ולבביותו הייתה קודמת לחכמתו ולעבודתו. במשך השנים הארוכות בהן ערך במסירות אין קץ את עיתון 'מרכז העניינים', הוא הפיץ בשורה מרעננת וייחודית לקהל הקוראים והצעיד את העיתון לקדמת הבמה הציבורית. הוא חתר לאמת ומדד כל מילה בפלס. העריכה שלו הייתה מלאכת מחשבת, מקורית ומיוחדת. כמו רבים, שאבתי ממנו השראה רבה וראיתי בו סמל ומופת למקצועיות ולאנושיות. פטירתו היא אבדה קשה לעיתונות החרדית בכלל ול'מרכז העניינים' במיוחד".

העיתונאי בנימין ליפקין עד לפני מספר שבועות עורך 'המבשר' כתב: "יצחק נחשוני ז"ל. בלתי נתפס. אגדה אנושית מאחורי הכותרות הבלתי נשכחות. שנותיי הראשונות בעיתונות היו תחת שרביטו. לא היה לו אח ורע בחושים עיתונאיים חדים: היה שולף, מהר ממחשב, את שמות המרואיינים הפוטנציאליים והשאלות המדויקות לכל אחד. שילוב בלתי מצוי של עיתונאות נחושה עם לב ענק. אבידה". 

ר' יצחק נחשוני ז"ל באחת ממסעותיו. צילום: באדיבות המצלם

הפרשן יעקב ריבלין מ'בקהילה' כתב וספד: "יצחק נחשוני ז״ל היה חלוץ התקשורת החרדית העצמאית. הראשון שפרץ את מעטה השתיקה סביב הפוליטיקאים החרדים ומנע מהם להתכסות בהילת שלוחי דרבנן שאין להרהר אחריהם. אם היום כל איש ציבור חרדי עושה קודם כל לציבור ורק אח"כ לביתו הקרדיט הוא של יצחק ז״ל. שלי ושל כולנו שלו הוא. יהי זכרו ברוך".

עורך 'בקהילה' שלמה קוק נפרד ממנו "צר לי עליך אחי הגדול ר' יצחק. נעמת לי מאד. לכל אחד מבני החבורה היה "זמן נחשוני"; שיחות מרתקות, עשירות בעצות זהב. לצד המאבקים שניהל ללא משוא פנים למען עולם מתוקן יותר, היתה בו רגישות מופלאה ויכולת הקשבה נדירה וחוכמה עצומה ומבט מפוכח על תלאות החיים. הקול השפוי היה ואיננו".

בכנס זכרון לחמיו הרב פרנקל זצ"ל בביהמ"ד שאץ ויז'ניץ בחיפה. צילום: באדיבות המצלם

אריה ארליך עורך מגזין 'משפחה' נפרד ממנו "ר' יצחק נחשוני ז"ל, חלוץ העיתונות החרדית הבלתי מפלגתית, האיש שהביא סטנדרטים מקצועיים לענף שהיה ביטאוני במהותו, היה נחוש מאוד בדרכו העיתונאית אבל בעל לב רך ורחום בדרכו האנושית. תמיד רענן חרף היותו זקן השבט, ישר כסרגל בעולם של תככים ומפרגן מכל הלב בענף תחרותי, גם לחברים למקצוע שיכולים להיות נכדים שלו. היה מנטור לי ולרבים בתחום, התייצב לכל שמחה במאור פנים, והיה איש רעים להתרועע".

"מילדות אהבנו את הכותרות השנונות שלו, שתמיד התבייתו על ביטויים ממקורותנו היהודיים עם טוויסט ייחודי ומושחז, ואת טביעת החותם הנחשונית בכל משפט שיצא מתחת ידו. לא נרתע לייצג את העמדה החרדית גם בנושאים מורכבים, פעל להעמיד גשר של קירוב לבבות בין חלקי העם ותמיד ידע לנסח כל סיטואציה בחן ובשקט האופייניים לו. חד בכתיבתו אך מתון בדיבורו. האיש שחברותו, יראת השמים ואהבת ישראל שבו, קדמה לעיתונאותו המקצועית. את תקופת חייו האחרונה הקדיש להכשיר דור חדש של עיתונאים חרדים צעירים במסגרת מרכז "הקתדרה", ולימד את תלמידיו איך לעשות עיתונות טובה בדרך יהודית ישרה ומקצועית. ועכשיו הוא איננו תנוח בשלום על משכבך ר' יצחק היקר, אנחנו כאן לא נשכח".

מודעת האבל של עיתון 'משפחה'

הכתב המדיני של גלצ יניר קוזין כתב: "כמה חבל על לכתו של איש יקר וגדול ועם זאת צנוע ומאיר פנים. יצחק נחשוני ז"ל, העיתונאי ואיש הרוח היה גשר חי, אבל על ממש. היה אפשר לדבר איתו על הכל ותמיד ללמוד משהו, בלי מחיצות. זכיתי לשהות במחיצתו בארגון גשר ולמדתי המון על החברה והחברות החרדית. אהבתי והערכתי אותו מאוד".

בצלאל קאהן מנהל החדשות ברדיו קול חי ספד לו: "הלם מוחלט מפטירתו הפתאומית של ידיד ותיק ואהוב, איש חסד בכל רמ"ח איבריו, יצחק נחשוני זכרונו לברכה. שידרנו ביחד אין-ספור תוכניות ברדיו. בטוב טעם ובנועם הציג את עמדותיו. הוא יחסר מאד לדור שלם של עיתונאים שגדל עליו. אבידה גדולה מאד".

מגיש המהדורה המרכזית ברדיו 'קול ברמה' משה גלסנר נפרד היום מר' יצחק: "קשה לכתוב על ר' יצחק נחשוני ידידי בלשון עבר. חבר ומורה. מענטש וירא שמים. שילוב יוצא דופן של מקצועיות וערכיות. אהבה לזולת. דאגה לפרט ולכלל, שחיפש מעל לכל תמיד לגמול חסד ולהיטיב עם כל יהודי. נטול רוע. נוח לשמים ונוח לבריות. נוח בשלום על משכבך יצחק היקר. אתה כבר חסר לנו. מאוד".

גם יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי ספד וכתב בטוויטר: "כואב ועצוב על פטירתו בטרם עת של ידידי העיתונאי הוותיק והמוכשר, איש העט והלב, ר׳ יצחק נחשוני ז״ל, אשר תמיד ייצג בגאון את דבר היהדות הנאמנה והסביר פנים לכל אדם. יהי זכרו ברוך". 
יצחק נחשוני הלוויה עיתון משפחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד