כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מאבק באנטישמיות

איגוד הארגונים היהודים באירופה: "אנו מחויבים למדינת ישראל"

מנהיגי הקהילות היהודיות באירופה בוועידה השנתית שלאיגוד הארגונים היהודים באירופה: "אנו מחויבים למדינת ישראל תחת כל ממשלה נבחרת ומתפללים להגברת הלכידות החברתית בארץ. קוראים לפוליטיקאים הישראלים לזכור שלהחלטות ואפילו להצהרות על אפליית מיעוטים בישראל השלכות חמורות על חיי יהודים באירופה"

איגוד הארגונים היהודים באירופה: "אנו מחויבים למדינת ישראל"
יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה, הרב מנחם מרגולין צילום: יואב דודקוביץ'

הוועידה השנתית של איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA) נפתחה הבוקר בעיר פורטו שבפורטוגל בשותפות עם ההסתדרות הציונית העולמית, הקהילה היהודית של פורטו, ואיגוד EMIH, ובמעמד כ–150 ראשי קהילות וארגונים יהודיים מרחבי אירופה וחברי פרלמנט ממדינות היבשת ומהאיחוד האירופי.

במהלך שני ימי הכנס דנים ראשי הקהילות היהודיות של אירופה בעליה המטרידה באנטישמיות מימין ומשמאל ברחבי אירופה, מצב חופש הדת של יהודי היבשת לנוכח הישנות ניסיונות חקיקה המבקשות לאסור מנהגים יהודים כגון שחיטה וברית מילה וסטטוס הקמתן של תוכניות לאומיות למאבק באנטישמיות במספר מדינות.

יו"ר ה–EJA, הרב מנחם מרגולין בקריאה לראשי האיחוד האירופי: "אנו דורשים חקיקה שתמנע ממועמדים שהביעו עמדות אנטישמיות להתמודד בבחירות לפרלמנט האירופי. במקביל, יש לתת דגש מיוחד ומעשי לתוכניות למאבק באנטישמיות, להפרידן מתוכניות כלליות להכלת שונות חברתית ולדחות על הסף את תופעת ה"אינטרסקציונליות" הדוגלת בהדרת הציונות והיעדר כל סולידריות עם יהודים בקרב קבוצות מיעוט אחרות".

במהלך הכנס חשף יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה הרב מנחם מרגולין כי לנוכח התגברות האנטישמיות בקמפוסים באירופה והתופעה המסוכנת של התנכלות אנשי סגל לסטודנטים יהודים ופרו ישראלים מקים איגוד הארגונים היהודים באירופה כוח משימה ותוכנית מלגות ראשונה מסוגה לסטודנטים וצעירים יהודים כדי לבלום את התופעה.

"בזמן שאנו נפגשים כאן, ממשלות ברחבי אירופה מציגות תוכניות המשפיעות על החיים היהודיים באירופה. לצערי לא תמיד אחרי שנועצו בנו - מנהיגי הציבור שהחלטות אלו נוגעות לאורח חייהם ואף לביטחונם יותר מכל. כמנהיגים יהודים, עלינו לשאול את עצמנו איזה סוג של עתיד אנחנו רוצים לראות - ומה אנחנו יכולים לעשות למול הממשלות והאיחוד האירופי כדי להפוך את החזון הזה למציאות" אמר הרב מרגולין.

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, ציין בפניי המנהיגים היהודים את המחויבות של ממשלת ישראל לשלומם וציין כי: "אנו בממשלת ישראל פועלים ללא תנאי כדי לוודא שכלל הקהילות היהודיות בתפוצות יהיו מוגנות. בחודשים האחרונים אנו עדים למגמות מטרידות של התגברות אנטישמיות בקרב הדור הצעיר בקמפוסים ברחבי העולם כמו הכוונה של איגוד הסטודנטים האירופי לאמץ את תנועת ה-BDS וחשש לביטחונם האישי של סטודנטים יהודים. מול האיומים הללו ורבים נוספים, נצטרך לעבוד יחד, נחושים ותבונה. עלינו להתייחס לקמפיין נגד תנועת ה-BDS והאנטישמיות החדשה כלא פחות ממלחמה ואין מקום לייאוש או כניעה. אנו מודעים כי בתקופות של מתיחות כאן במזרח התיכון, יהודי התפוצות בין אם באירופה או בארצות הברית נאלצים להתמודד עם עליה במפלס האיבה ואנו פועלים על מנת לסייע להם".

ראש המחלקה למלחמה באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, רחלי ברץ-ריקס, הדגישה את הנחיצות להתאים את המאבק באנטישמיות לאבולוציה של התופעה: "אנטישמיות היא לא מונח חדש, אלא מונח שממציא את עצמו מחדש. האנטישמיות מוכרת לנו מההיסטוריה; עם זאת, היא עדיין נוכחת מאוד בחיינו ומתאימה את עצמה לאירועים אקטואליים. אנו נאלצים להתמודד כיום עם קולות אנטישמים שעולים לא רק מקבוצות שוליים, אלא גם מקבוצות מרכזיות בציבור העולמי, המאיימות להשתלט על השיח והמרחב הציבורי. אנחנו מסרבים לשכוח מה יכול לקרות ולכן אסור לנו לספק לקבוצות אלה כל פלטפורמה".

סגן נשיא הנציבות האירופית, מרגריטיס שינאס הודה ל–EJA על פעילותו והבטחת שגשוג יהדות אירופה וציין כי: "האנטישמיות נמצאת בעלייה ולצערנו, מוסדות יהודים ברחבי היבשת נדרשים להשקיע יותר ויותר באבטחה. הנתונים מראים כי כ-38% מהיהודים באירופה שוקלים לעזוב את אירופה כי הם מרגישים לא בטוחים. מדובר בבושה ועל כל ממשלה באיחוד האירופי להגן על אזרחיה" שינאס ציין כי 19 ממשלות באיחוד האירופי פרסמו עד כה תוכניות פעולה לאומיות למאבק באנטישמיות.

גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית של פורטו ציין בפני המכובדים כי: "ממשלות רבות באירופה מבלבלות בין חיים יהודיים למורשת יהודית ומתייחסים ליהדות כאסופת בתים עתיקים ששוקמו וכמה מוזיאונים עירוניים שנפתחים בשבת. אני גאה להיות נשיא קהילה שלוקחת ברצינות את החיים היהודים בהווה. קהילה שיש בה בתי כנסת פעילים, מסעדות כשרות, מוזיאון יהודי סגור בשבת ומוזיאון שואה שמקבל בברכה 50,000 ילדים בשנה ומלמד אותם שהמטרה של הפתרון הסופי הנאצי הייתה להשמיד את העם היהודי ולא את המיעוטים בכלל".

הוועידה הגיעה לשיאה בהחלטה, שהתקבלה בהצבעה בקרב כלל המנהיגים היהודים, ותועבר לממשלות ברחבי אירופה ולהנהגת מוסדות האיחוד האירופי. ההחלטה קובעת כי אנטישמיות היא תופעה ייחודית וחייבת לקבל התייחסות נפרדת בתוכניות לאומיות אחרות כנגד שנאה וקוראת לארגונים יהודיים אחרים לדחות את עיקרון "אינטרסקציונליות" בשל הדרה ציונית וחוסר סולידריות עם יהודים. בהמשך ההחלטה קראו המנהיגים היהודים גם לפוליטיקאים ישראלים להתעלות מעל חילוקי הדעות ולזכור שכל ישראל ערבים זה לזה ודחקו בממשלות לחקיקה שמונעת מתפקידם של פוליטיקאים באיחוד האירופי בעלי עמדות אנטישמיות מוצהרות.

הרב שלמה כובש, נשיא ארגון EMIH בהונגריה הוסיף: "ככל שהשנים חולפות, ייתכן שחלק מהתנועות החברתיות והפוליטיות באירופה ירצו לשכוח את לקחי השואה ולומר שאנטישמיות היא רק סוג אחד מיני רבים של שנאה. זוהי גישה מסוכנת לעתיד הקהילה היהודית באירופה. אנטישמיות היא צורה ייחודית וערמומית של שנאה הדורשת תשומת לב ופעולה נפרדות מצורות אחרות של דעות קדומות. אמנם אנו עומדים בסולידריות עם כל אלו הנלחמים בשנאה, אך איננו יכולים לאפשר למאבקנו באנטישמיות להשתלט בתוך תנועות אינטרסקציונליות רחבות יותר ומבקשות לבטל את הקשר שלנו לציונות. קהילות יהודיות ברחבי אירופה חייבות להתאחד כדי לעצב את עתידנו ולדרוש פעולה מממשלות אירופה ומהנהגת האיחוד האירופי. עלינו לעבוד בסולידריות כדי להבטיח את הבטחון והשגשוג של הקהילות שלנו, ולהבהיר שלאנטישמיות אין מקום בחברות שלנו".

הרב מנחם מרגולין איחוד האירופי אנטישמיות באירופה פורטוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד