כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
לאחר 22 שנים

שרי החוץ דנו בזרועות הטרור האירניות במזרח התיכון ובאירופה

לאחר 22 שנים, ביקור ראשון של שר חוץ ישראלי ופתיחת דף חדש ביחסים בין ישראל לשוודיה. שרי החוץ דנו על המשך שיפור היחסים הבילטראליים והקו החיובי אותו נוקטת ממשלת שוודיה בפורומים בינלאומיים כולל מאבק בטרור האיראני

שרי החוץ דנו בזרועות הטרור האירניות במזרח התיכון ובאירופה
שר החוץ אלי כהן בשוודיה צילום: MAG שגרירות ישראל בשוודיה

שר החוץ אלי כהן נפגש היום עם שר החוץ השוודי טוביאס בילסטרום. זוהי פגישתם השנייה של השרים שנפגשו לראשונה בחודש ינואר, במסגרת הפורום הכלכלי הבינלאומי בדאבוס. שבדיה משמשת כיום כנשיאת האיחוד האירופאי ומשחקת תפקיד מרכזי באפשרות לשינוי גישה באירופה כלפי איומי הגרעין והטרור האיראניים.

הפגישה הגיעה לאחר 22 שנים, מאז הביקור האחרון של שר חוץ ישראלי בשטוקהולם ופתיחת דף חדש ביחסים בין ישראל לשוודיה. שר החוץ אלי כהן נפגש עם שר החוץ של שוודיה ודן עימו על המשך שיפור היחסים הבילטראליים והקו החיובי אותו נוקטת ממשלת שוודיה בפורומים בינלאומיים. השרים דנו על יחסי ישראל והאיחוד האירופי, ושר החוץ כהן הדגיש כי אסור לאפשר לכספי הסיוע להגיע לגורמי טרור. בנוסף, דנו השניים על דרכים להתמודדות עם זרועות הטרור האירניות במזרח התיכון ובאירופה ועל המאבק המשותף באנטישמיות.

שר החוץ אלי כהן: "אנחנו פותחים דף חדש ביחסים בין ישראל לשוודיה לאחר שנים בהם שוודיה הובילה קו ביקורתי כלפי ישראל. הביקור בסטוקהולם, הראשון של שר חוץ ישראלי מאז 2001, מסמן שינוי כיוון ביחסים בין המדינות. המלחמה באוקראינה וההצטרפות הצפויה של שוודיה לנאט"ו, יכולה להוות הזדמנות אדירה לישראל לחזק את הקשרים הכלכליים עם שבדיה ולהרחיב את הסחר בין המדינות בתחומי הביטחון, החדשנות והפינטק".

שרי החוץ דנו בשינוי הבולט בגישה השוודית הן ברמה הבילטרליות והן בפורומים בינ"ל ודנו בדרכים לחזק את הקשרים הכלכליים בין המדינות כמו גם את הקשרים בין העמים.

אחד הפרוייקטים שהוזכרו הוא "קיבוץ-טק" אשר צפוי להביא מאות סטודנטים שוודים לארץ להתמחות בחברות סטארט אפ ישראליות. כמו כן, השרים דנו בהשפעות המלחמה באוקראינה על אירופה והצטרפותה הצפויה של שוודיה לנאט,ו אשר תפתח אפשרויות חדשות לשיתופי פעולה בין שתי המדינות.

השר השוודי בילסטורם סיפר לשר כהן על הקשר המיוחד מצידו לישראל ולעם היהודי: רעייתו התנדבה בקיבוץ משגב עם בשנות ה-90 וסבו וסבתו אירחו ניצולי שואה בביתם בשוודיה לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. במהלך הביקור המדיני הקצר בשוודיה, נפגש שר החוץ כהן עם חברי פרלמנט מרכזיים, אנשי עסקים בכירים ועם נציגי הקהילה היהודית המקומית.

רקע על הביקור.

בשנתיים האחרונות ניתן לראות שינוי ברור בגישתה של ממשלת שוודיה כלפי ישראל הן ברמה הבילטראלית כמו גם בהצבעותיה של שוודיה בפורומים בינ"ל. בין היתר השינוי הזה בא לידי ביטוי בכך ששלוש מפלגות שוודיות תומכות באופן פומבי בהעברת שגרירות שוודיה מתל אביב לירושלים. כמו כן, שוודיה מציגה עמדה מאוד ביקורתית כלפי איראן (בין היתר בשל קהילה גדולה של גולים איראניים במדינה). לאחרונה עברה פה אחד בפרלמנט השוודי החלטה הקוראת לממשלה להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור.

שוודיה הודיעה לאחרונה, בעקבות המלחמה באוקראינה, על רצונה להצטרף לנאט"ו (תהליך ההצטרפות עדיין לא הושלם), הצטרפותה לנאט"ו צפויה להביא לגידול של תקציב הביטחון פי 5, מה שיפתח הרבה מאוד הזדמנויות לחברות הישראליות ולחיזוק הקשרים הכלכליים והביטחוניים בין המדינות.

שר החוץ משרד החוץ איראן אלי כהן שוודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד