ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מביטים לאופק

פסיכולוגיה ברוח חרדית: החידוש המפתיע של הסמינר הירושלמי

סמינר אופק, אשר אחראי לפריצת דרך בנוגע ללימודי תואר בפסיכולוגיה בעולם הסמינרים, החל ברישום לשנה השנייה עבור בנות המעוניינות לרכוש מקצוע יוקרתי, באווירה תורנית והווי חברתי •  בשיחה עם מנהלת הסמינר, היא מדברת על המחסור במטפלות חרדיות, על שילוב לימודי הוראה בתואר ומזמינה אתכן לערב שיחות מרתק על פסיכולוגיה ברוח החרדית, כדי להתרשם ולהירשם… • מלגות לזכאיות

פסיכולוגיה ברוח חרדית: החידוש המפתיע של הסמינר הירושלמי
טיפול צילום: פיקסביי

הבשורה של הסמינר הירושלמי ממשיכה להכות גלים. לאור ההצלחה המרשימה של שנה א', סמינר אופק החל ברישום לשנה ב' של המסלול הייחודי המשלב תואר בפסיכולוגיה ובהוראה, כאשר התלמידות זכאיות למגוון מלגות מימון לימודים.

פריצת הדרך הרשומה על שם הסמינר באה לידי ביטוי במספר היבטים חשובים. ראשית כל, מסלול הלימודים של סמינר אופק, הינו הראשון מסוגו בישראל המאפשר ללמוד תואר בפסיכולוגיה תחת קורת גג של סמינר. בעבר, בחורות חרדיות שרצו להשתלב במגמת פסיכולוגיה נאלצו לוותר על אורח החיים של סמינר שכה נחוץ בשנות נערות אלו והתפשרו על מסגרות לימוד חיצוניות, ללא התלכיד החברתי המתאים וללא מעטפת סמינרית הכוללת צוות הנהלה והוראה חרדי המלווה את הבנות לאורך המסלול.

השאירו פרטים ותתחילו להביט לאופק>>>

חידוש משמעותי נוסף שגרם לסמינר לצבור פופולריות רבה בקרב בנות סמינר מרחבי הארץ, הוא התואר המשולב שמאחד לימודי הוראה יחד עם התואר בפסיכולוגיה, מתוך מחשבה להכשיר את הבנות למקצוע מפרנס בזמן הלימודים. התארים גם מקזזים אחד את השני - התואר בפסיכולוגיה מקזז חלק מהקורסים של ההוראה, כשגם קורסי האנגלית בלימודי ההוראה, מקזזים חלק מקורסי האנגלית בתואר בפסיכולוגיה.

 אולם יש לציין כי פריצת הדרך המרכזית של הסמינר היא רעיונית, שכן המפגש בין לימודי פסיכולוגיה לרוח היהודית-חרדית עלול להציף קונפליקטים מובנים עם פערים תרבותיים ועקרוניים. בשל כך בסמינר אופק שרטטו מספר קווי יסוד המנחים את רוח הלימודים במקום, על מנת לגשר על אותם פערים רעיוניים.

בנושא זה פנינו למנהלת הסמינר גברת חיה צ'רסק. "בהחלט קיימות דילמות הלכתיות ומוסריות הצפות בתחום הזה של פסיכולוגיה לבנות חרדיות", מסבירה בשיחה עמה. "לכן אנחנו שמים דגש רחב על לימודי פסיכולוגיה ברוח החרדית. בנות הסמינר מארגנות מפעם לפעם מפגשי שיח שעוסקים בדיוק בנושאים אלו. על בעיות הלכתיות שעלולות לצוץ בחדר הטיפולים, על חלקים מהמדע שאינם תואמים תמיד את מחשבת ישראל וכך הן מלבנות את הדברים ומנגישות את הדרך הנכונה של בחורה חרדית לגשת ללימודים כאלו".

לטענת המנהלת קיים מחסור רב של פסיכולוגים במגזר החרדי, עם דגש על פסיכולוגיות חרדיות. "מטפלות חרדיות יכולות להבין טוב יותר נפשו של ילד ואת הקשיים שהוא חווה. כמו כן אשה חרדית המצויה במשבר משפחתי או אישי, תמצא את מבוקשה אצל מטפלת חרדית יותר מאשר אצל כל אחד אחר. לכן במובן הזה הלימודים האלו הם שליחות מבחינתנו. שליחות למגזר החרדי ושליחות לבנות חרדיות שמחפשות מקצוע משמעותי שביכולתו גם לפרנס את המשפחה בכבוד".

"אני מזמינה בנות סמינר שתמיד חלמו ללמוד פסיכולוגיה אבל לא רצו לוותר על מעטפת של סמינר ושיעורי קודש, להגיע לאחד מהערבים שאנו מארגנים, להבין מהי פסיכולוגיה ברוח חרדית, להתרשם מהרמה הגבוהה של הלימודים ושל הבנות שנוטלות בהם חלק ולהצטרף למסלול הלימודים המיוחד של אופק", חותמת בסיום השיחה.

פסיכולוגיה בנות סמינר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד