כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הפתעה בבחירות

מדוע ארדואן ניצח באזורי רעידת האדמה?

למרות הציפיות להשפעות שליליות באזורי רעידת האדמה בבחירות שהתקיימו ביום ראשון, ארדואן דווקא ניצח באזורים אלה. 3 חודשים לאחר רעידת האדמה נבנו מחדש בתים, ושרידי פסולת האסון נלקחו מן המקום

מדוע ארדואן ניצח באזורי רעידת האדמה?
רעידת האדמה בטורקיה צילום: אריק מרמור, פלאש 90

התוצאות בבחירות לנשיאות טורקיה הובילו לסיבוב שני לראשונה בתולדות הרפובליקה הטורקית, הן יתקיימו ב-28 במאי, מכיוון שאף אחד מהמעומדים לא השיג מספיק אחוזי תמיכה כדי לנצח.

על פי התוצאות הרשמיות שהכריז ראש ועדת הבחירות העליונה בטורקיה, אחמד ינאר, ארדואן זכה ב-49.51% מהקולות, בעוד יריבו העיקרי כמאל קיליקדרוגלו קיבל 44.88%, סינאן אוגן 5.17%, ולבסוף המועמד שפרש בשל שערוריה, מוחרם אינצ'ה, קיבל 0.44%.

נשיא טורקיה ארדואן ניהל את הבחירות לאור אתגרים רבים, הן עם האופוזיציה והן המצב הכלכלי הקשה, כמו גם את ההשלכות של אסון רעידת האדמה ההרסני בפברואר, עם יותר מ-50,000 הרוגים, ומספר הפצועים עבר את ה-107,000, ויותר ממיליון נשארו ללא בתים, ו-895 אלף בניינים ב-11 מחוזות נהרסו.

האופוזיציה מתחה ביקורת על ניהול המשבר, ארדואן חשש כי יאבד את תמיכתם של תושבי האזורים שנפגעו בבחירות, למרות שממשלתו הכריזה על תוכנית לשיקום בתוך שנה והתחילה בצעדים מעשיים בנושא.

עם זאת, התוצאות היו שונות מהציפיות, שכן ארדואן ניצח ברוב המחוזות שנפגעו ברעידת האדמה בדרום מזרח טורקיה. לדברי הפרשן הפוליטי צ'אד טוז, רוב תושבי המחוזות הללו הם מהגוש השמרני, שמצביע באופן טבעי למפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן.

טוז הסביר לאל-ג'זירה, כי בנוסף לאוריינטציה הפוליטית של תושבי האזורים הנפגעים, מחוזות אלו היו עדים להתקדמות משמעותית בשירותי התשתית, ואזרחיהם נהנו מפרויקטים של פיתוח בתקופת שלטונה של מפלגת הצדק והפיתוח השלטת.

טוז הוסיף כי אזרחי האזורים הללו "יודעים שרק ארדואן יכול לתקן את ההרס הזה, לאור ההישגים שהם עדים להם והשירותים שהוא סיפק להם בעבר".

כמו כן, 3 חודשים לאחר רעידת האדמה נבנו מחדש בתים, ושרידי פסולת האסון נלקחו מהמקום, והחלו העבודות להשלמת תשתית חדשה.

טוז אמר, "ארדואן הבטיח לעם שיקום, והאזרחים יודעים שאם הוא הבטיח הוא יקיים את זה. לכן הם סומכים עליו ולא רואים אלטרנטיבה אחרת שיכולה להשיג זאת, ובגלל זה מפלגת הצדק והפיתוח הייתה מסוגלת לשמור על אחוזי הצבעה גבוהים למפלגה באזורים אלה".

בנוסף טוענים בטורקיה, כי למרות ניסיונם של ראשי האופוזיציה להשתמש במשבר רעידת האדמה ככלי פוליטי בבחירות. "התברר גם שארדואן היה משכנע יותר בתוכניתו לבנות בתים הרוסים, מה שגרם למצביעים לתמוך בו בבחירות".

בנוסף בנוגע לאחוז ההצבעה הגבוה באזורים אלה למרות שסבלו מרעידת האדמה, מסתבר שהבוחרים העדיפו את ארדואן בגלל החשש שבניית בתיהם עלולה להיות בסכנה אם האופוזיציה תעלה לשלטון, מה שעלול לעכב את תהליך השיקום שארדואן הבטיח לבצע בתוך שנה.

 

טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כמאל קילצ'דראולו בחירות רעידת אדמה בטורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד