כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"לתת להידברות צ'אנס"

שיחות הרפורמה: הבקשה של הנשיא וההרצאה של הסופר

שיחות הרפורמה התחדשו במטרה להגיע להסכמות סביב הרפורמה המשפטית. נשיא המדינה יצחק הרצוג הצטרף בשלב מסוים לשיחות. הסופר מיכה גודמן שוחח עם הצדדים בנפרד על הסכמות ועוד

שיחות הרפורמה: הבקשה של הנשיא וההרצאה של הסופר
הכניסה לבית הנשיא צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שיחות הרפורמה בחסות בית הנשיא התחדשו היום (שלישי) ובמהלכה דנו הצדדים באפשרויות להגיע להסכמות סביב חקיקת הרפורמה המשפטית.

נשיא המדינה יצחק הרצוג הצטרף בשלב מסוים לשיחות. הנשיא פנה לצדדים ואמר: "מבקש להמעיט עם ההצהרות שפוגעות השיח ולתת להידברות צ'אנס".

בנוסף, במהלך יום ההידברות, צוותי הקואליציה והאופוזיציה קיבלו כל אחד בנפרד הרצאה קצרה מהסופר מיכה גודמן על הסכמות רחבות, מחלוקות וקצוות.

יום המו"מ הגיע ברקע העימות שהתפתח אמש בין השר אלקין למזכיר הממשלה יוסי פוקס על הוועדה לבחירת שופטים. ח"כ זאב אלקין התייחס לדיווחים כי הקואליציה לא תדחה פעם נוספת את מועד הקמת הוועדה לבחירת שופטים וכתב: "ניצחון ראשון בקרב על הוועדה למינוי שופטים!".

אלקין הוסיף: "ב-01.03 דרשתי לקיים בחירות לוועדה למינוי שופטים לפי החוק הקיים. הקואליציה נבהלה ורצה לתקן את התקנון כדי לדחות את הבחירות. היום הוא היום האחרון לתיקון התקנון, ולפי הפרסומים הקואליציה נכנעה והבחירות הפעם לא יידחו ויתקיימו בהתאם לחוק הקיים!".

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס מיהר להגיב וצייץ בטוויטר: "ואני לתומי חשבתי שנציגי סיעתך בשיחות בבית הנשיא, מגיעים עם רצון אמיתי להגיע להסכמה על שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים... ולא כדי "לנצח את הקואליציה" והנה יצא המרצע מן השק".

פוקס הבהיר: "תנוח דעתך, שבהעדר הסכמות במו"מ, ייבחרו שני נציגי קואליציה לוועדה והועדה תכונס בפועל רק אם שר המשפטים יחפוץ בכך".

ההבהרה של פוקס דרמטית שכן המשמעות היא שהקואליציה תקים את הוועדה ללא נציג של האופוזיציה במידה ולא תהיינה הסכמות. עד עתה הנוהג היה שיש נציג לקואליציה ונציג לאופוזיציה.

פוקס מחק את הציוץ וכתב מחדש: "אבקש להודות לנשיא על מאמציו הבלתי נלאים לקדם את ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה תחת חסותו. נציגי הקואליציה ימשיכו להשתתף במגעים אלו מתוך רצון אמיתי להגיע להסכמות, על אף כל הקשיים שבדרך".

עוד בטרם מחק את הציוץ, אלקין הגיב למזכיר הממשלה וכתב: "חתרנו בעקביות בשונה מהממשלה להידברות ולהסכמה מהרגע הראשון ונמשיך במאמץ להגיע לרפורמה מוסכמת ומאוזנת שלא תאפשר לממשלה שליטה בלעדית במערכת המשפט".

אלקין הוסיף: "מציע לך לא לנהל מו"מ תוך איומים לשבור את מסורת הכנסת בבחירות לוועדה כשתמיד נבחרו נציגי קואליציה ואופוזיציה כולל בכנסת הקודמת. תשאל את רוטמן".

מבית הנשיא נמסר: "נשיא המדינה הבהיר ומבהיר בכל הזדמנות - אין כאן מנצחים ומפסידים, אם יהיו כאלה – מדינת ישראל תפסיד.

יובהר כי הקואליציה נעתרה לבקשתו של נשיא המדינה שלא לדחות את המועד הקבוע בתקנון לבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, וזאת על מנת לאפשר את המשך ההידברות תחת חסותו, וציינה כי סמכות כינוס הועדה שתוקם מוקנית לשר המשפטים".

עוד נמסר בהודעת הנשיא: "הנשיא חוזר על קריאתו להימנע מביטויים שמטרתם פוליטית ואין בהם תרומה להגעה להסכמות רחבות.

עוד מדגיש כי מדינת ישראל נמצאת ברגע חשוב וקריטי ביותר. המעשה הקל הוא לפוצץ את השיחות אך המחיר יהיה כבד מנשוא. מאתגר וקשה יותר להגיע להסכמות אך זוהי חד משמעית טובתה של מדינת ישראל ובמאמץ משותף ניתן להגיע להבנות".

 

הרפורמה המשפטית בית הנשיא יצחק הרצוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד