י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פתרון יצירתי

חידוש ברזילאי - בית כלא בלי סוהרים

מתקנים המנוהלים על ידי עמותות מקומיות מתמקדים בשיקום על פני ענישה, בשיטה שצוברת תאוצה בכלל רחבי העולם | לטענתם, רק כ-14 אחוזים חוזרים לפשיעה

חידוש ברזילאי - בית כלא בלי סוהרים
בית כלא צילום: freepik

כשישראל דומינגוס הורשע בסחר בסמים לפני ארבע שנים, הברזילאי בן ה-34 לא תיאר לעצמו שבסופו של דבר יגיע לכלא שבו ימסרו לו המפתחות - ויבחר לא לברוח. "לפני שהגעתי לכאן, כל מה שיכולתי לחשוב עליו היה לברוח מהכלא", אמר לעיתונות במהלך סיור שנערך לאחרונה בכלא בעיר סאו ז'ואאו דל-ריי שבמזרח ברזיל. "ראיתי את עצמי ברחוב, אקדח ביד, עושה כסף".

כעת, דומינגוס אומר שהוא רוצה לחזור לכלא, המנוהל על ידי האגודה להגנה וסיוע של מורשעים (APAC), כדי ללמוד להיות עובד סוציאלי לאחר שישלים את עונשו. הוא הועבר למתקן של האגודה לאחר שנה בכלא רגיל.

לאגודה להגנה וסיוע של מורשעים, עמותה ברזילאית הדוגלת בטיפול טוב יותר באסירים, יש מודל ייחודי בעשרות המתקנים שהיא מנהלת ברחבי המדינה. אסירים מפקחים על ביטחון ומשמעת, מכינים את האוכל שלהם ולובשים את הבגדים שלהם. הם מכונים "אנשים מחלימים", וכן אסירים נקראים בשמם ולא במספר.

ליותר מ-400 האסירים במתקן סאו ז'או דל-ריי של האגודה להגנה וסיוע של מורשעים יש את המפתחות לתאים שלהם - ובניגוד לכלא טיפוסי , אין שומרים חמושים שעוקבים אחר תנועותיהם.

למען האמת זה אכן רחוק מהנורמה בברזיל, שבה אוכלוסיית האסירים הכוללת עולה על 800,000. משרד זכויות האדם במדינה ציטט תנאים לא אנושיים, כולל מזון רקוב ועינויים, בתוך בתי הכלא במדינה, שהובילו להתפרעות קטלנית בחודש מרץ האחרון. בשנת 2021, דו"ח של הוועדה הבין-אמריקאית לזכויות אדם קבע כי ברחבי ברזיל, אסירים הוחזקו לעתים קרובות בבתי כלא צפופים והרב פעמים עברו התעללות ועינויים.

בבתי הכלא של האגודה, התאים נראים נקיים, האוכל טרי והחינוך הוא חלק מתוכנית השיקום. במונחים של רצידיביזם(דפוס התנהגותי של עבריינים מורשעים אשר שוחררו מהכלא לקהילה ושבים לבצע עבירות), בעוד שמדינת ברזיל מדווחת על הממוצע הלאומי שלה על 39 אחוזים לאחר חמש שנים האגודה להגנה וסיוע של מורשעים טוענת כי למתקניה שלה יש שיעור של כ-14 אחוזים.

 

ברזיל כלא סוהרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד