י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
דור הולך

הרב משה גרילק ז"ל עורך 'משפחה' הלך לעולמו

הרב משה חיים גרילק ז"ל, עורך עיתון 'משפחה' ומגדולי הסופרים והוגי הדעות בציבור החרדי, מי שערך את 'יתד נאמן' בשנות הקמתו והיה מראשי תנועת התשובה הלך לעולמו בגיל 87. הלוויתו הלילה בירושלים 

הרב משה גרילק ז"ל עורך 'משפחה' הלך לעולמו
הרב משה גרילק ז"ל צילום: פלאש 90

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו הסופר הוותיק הרב משה גרילק ז"ל, העורך הראשי של עיתון 'משפחה', ומראשי תנועת התשובה, סופר וותיק ומוערך, והוא בן 87 בפטירתו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי היום (שלישי) עבר הרב גרילק ניתוח מסובך ברגלו ורבים התפללו לרפואת משה חיים בן טעביל חיה, אך למגינת לב הוא השיב את נשמתו ליוצרה. 

המנוח ז"ל נולד באנטוורפן שבבלגיה בכ"ח אדר תרצ"ו, לאביו ר' אליהו ז"ל ממשפחה חסידית יוצאת פולין. בשמחת הברית נקרא 'משה חיים' על שם הרמח"ל שהלילה חל יום היארצייט שלו. 

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נמלט לצרפת עם משפחתו, שם חיו תחת שלטון וישי במסווה של גויים. בהיותו בגיל 6 הבריח את הגבול לשווייץ לבד עם שלושה ילדים נוספים, קטנים ממנו, ושם גדל אצל הורים מאמצים עד סוף המלחמה.

הרב גרילק, שברזומה שלו שירות בצה"ל במסגרת הסדר שלב ב', ולאחר מכן בשירות מילואים בחיל האוויר, לחם במלחמת יום הכיפורים, ולאחריה היה בין הראשונים והידועים במרצים שהובילו את תנועת התשובה, במסגרת זו, היה ממקימי ארגון 'ערכים' והוא נחשב עד היום למרצה והוגה דעות מבוקש בנושאי יהדות.

את דרכו בעיתונות החל לכתוב ב'מעריב' יחד עם שמואל חסידה, מדור דו-שבועי בנושא יהדות בשם 'דע את יהדותך'. כמו כן כתב טור על פרשת השבוע בשם 'פרשה ופשרה'. רשימות אלו יצאו לאחר מכן בספרים 'דע את יהדותך', 'סיני מאז ולתמיד', 'פרשה ופשרה' ו'פרשה ולקחה'.

בחודש תמוז תשמ"ה נמנה עם מקימי ומייסדי העיתון הליטאי 'יתד נאמן', והוא כיהן כעורכו הראשי של העיתון במשך למעלה משלוש שנים. בנוסף ערך מוסף תורני בשם 'קולמוס', וכמו כן את כתב העת 'ניצוצות' למחשבה יהודית. כמו כן היה מראשוני הכותבים בבטאון 'המחנה החרדי' של חסידות בעלזא. 

מאז שנות ה-90 הוא כיהן כעורכו הראשי של שבועון 'משפחה' שם הנחה את הדרך וממש עד ימיו האחרונים פרסם את טורו. הרב גרילק גם פרסם מספר ספרי מתח, תחת שם העט ח. אליאב‏, אשר הפכו לרבי מכר ותורגמו למספר שפות.

לפני מספר שנים הלכה לעולמה רעייתו האישה החשובה מרת שרה גרילק ע"ה לאחר שחלתה. רעייתו, אחייניתו של האדמו"ר מאוז'רוב רבי משה יחיאל הלוי אפשטיין זצ"ל וגיסתו של הרה"ח רבי יצחק לנדא ז"ל, משב"ק האדמו"ר מהר"א מבעלזא זי"ע.

במשך שנים התגורר בתל אביב ולפני למעלה משלושים שנה עברו להתגורר בשכונת הר נוף בירושלים. 

לפני מספר שנים במסגרת הסדרה "פני זקן" ב"כאן - תאגיד השידור הישראלי", התראיין הרב משה חיים גרילק ז"ל שהעניק הצצה לסדר יומו. 

פטירתו היום הכתה בהלם את התקשורת החרדית בכלל ומערכת 'משפחה' בפרט שרק אתמול נפרדה מחבר המערכת העיתונאי הוותיק הרב יצחק נחשוני ז"ל. 

הותיר אחריו שישה ילדים נכדים וצאצאים הממשיכים בדרכו.

מסע ההלוויה, הערב בשעה 23:30 מבית הלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות, שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

משה גרילק משה חיים גרילק עיתון משפחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד