כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"והדרת פני זקן"

יום דיונים בכנסת לשיפור וקידום מעמדם של בני הגיל השלישי

הכנסת קיימה דיון מיוחד 'והדרת פני זקן' במטרה לקדם את ענייני הגיל השלישי מזקנה ועד שיבה לאורך ימים. ח"כ ישראל אייכלר שיזם את הדיון: "זהו אחד הימים הטובים בכנסת, היודעת ימים קשים ביותר"

יום דיונים בכנסת לשיפור וקידום מעמדם של בני הגיל השלישי
ח"כ ישראל אייכלר והשר וסרלאוף בדיון צילום: ללא

הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד 'והדרת פני זקן' במטרה לקדם את ענייני הגיל השלישי מזקנה ועד שיבה לאורך ימים. את יום הדיונים בכל הועדות הרלוונטיות קידם יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ ישראל אייכלר, שאף רתם את ראשי כל הוועדות לדיונים בשלל תחומים הקשורים לגיל השלישי.

בנאום שנשא מאוחר יותר במליאת הכנסת שיבח את ההתגייסות של חברי הכנסת מכלל סיעות הבית לעסוק בתחום הזיקנה: "מדברים כל הזמן על הקרע בעם. על פילוג. על מלחמת אזרחים. היום ראיתי שבנושא הרווחה, קיים שיתוף פעולה הדוק ומדהים, בין קואליציה לאופוזיציה, בין דתיים לחילוניים. כולם התייצבו בשביל דבר אחד: לסייע למיליון ומאתיים אלף קשישים החיים כיום בישראל, ולקבוע דרכים לעזור להם בכל תחומי החיים.

"זהו אחד הימים הטובים בכנסת, היודעת ימים קשים ביותר. שמחנו לגלות את התמיכה שמעניקים לבני הגיל השלישי, מכל המגזרים. כאשר יזמנו את היום "והדרת פני זקן" בכנסת, ידענו עד כמה הנושא טעון דיון ושיפורים – אבל לא ידענו עד כמה המצב קשה. בדיונים עלו רשימה ארוכה של נושאים, וכל רשויות השלטון וארגוני החסד התגייסו לעניין. אני מאמין שזהו הצעד הראשון אל ההר. כעת עלינו להמשיך ולהביא לתודעת את צרכי הציבור המבוגר העומד להכפיל עצמו בתוך שני עשורים. יש להכין תוכניות צופי בפני עתיד ולשפר את חייהם של הזקנים והקשישים, בעקבות המחסור בכוח אדם ובתקציבים בכל תחום אפשרי, כל הזמן".

בנאומיו בדיוני הוועדות ובמליאה נשא ח"כ אייכלר את מצוקת הזקנים ובעיות הזיקנה, כמו את התועלת והחשיבות של דור האבות והקשר עם הנכדים. לא רק באספקת הצרכים שלהם, אלא גם במהות הכבוד ותשומת הלב, שאנו רוחשים למבוגרים. יש הרבה מה ללמוד מהם: "שאל אביך ויגדך זקינך ויאמרו לך". זקן הוא זה שקנה חכמה, ולא רק מי שהגיע לגיל הזיקנה. הוא דיבר על הקשר האמיץ בין בני הגיל הצעיר והנכדים לסבים ולהורים בגיל הזיקנה. כיצד הם מעבירים את המסורת היהודית מדור לדור. "תורת ישראל מחייבת לכבד את הזקן, "מפני שיבה תקום והדרת" היא מצוה המסורה ללב. לקן נאמר "ויראת מאלוקיך אני ה'".

וועדת העבודה והרווחה קיימה במהלך היום שרשרת דיונים מהבוקר עד הערב, בנושאים שונים, כמו החמרת הענישה לנצלני הזקנים המבצעים מעשי הונאה בכספי קשישים וחסרי ישע. הגדלת היצע מעונות היום לקשישים ו/או מעטפת ביתית ובתי אבות ודיור מוגן, בעקבות הזדקנות האוכלוסייה. שיפור השירות והאשפוז הסיעודי, דיור למבוגרים ועוד. נציגי משרד השיכון הממונה על תכנון הדיור התחייבו לכלול בתוכניות הדיור העתידיות, גם את הצרכים של הקשישים בדור הבא. גם הם יובאו בחשבון בתכנון עתידי.

השר יצחק וסארלוף המחזיק בתיק האזרחים וותיקים נשא דברים בפני חברי הוועדה וסקר את מצב הקשישים כיום. הוא הודה לח"כ הרב אייכלר על קיום היום המיוחד.

במהלך היום קיימה גם וועדת החינוך בראשות ח"כ הרב יוסף טייב דיון מרתק על הקשר בין הילדים לקשישים, ועל היוזמות להקשבה ולימוד שרשים בין קשישים לנכדיהם. בני נוער שילמדו מניסיון החיים הרב וסיפורי היסטוריה משפחתית, מאבות אבותיהם. מה שמעודד חיבור ומסורת בין דור העבר לדור העתיד. דור לדור יביע אומר.

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן קיים דיון על המלחמה נגד עושק הקשישים המתבצע במכירות בטלפון, ועל המאמצים למציאת פתרונות כדי לצמצם ולגדוע את התופעה, של הונאת קשישים.

סגן יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו הגיש הצעת חוק להחמרת ענישה על הונאת קשישים וחסרי ישע, כולל מאסר חובה. כמו כן הוא קיים דיון בוועדת הבריאות על מצב מוסדות האשפוז הסיעודיים בישראל.

יו"ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים ח"כ אליהו רביבו ערך דיון מיוחד לשיפור התחום של העובדים הזרים המטפלים בקשישים. יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ איימן עודה העלה לדיון את הנגישות הדיגיטלית גם לבני הגיל השלישי, שאינם מחוברים לטכנולוגיה.

ביום המיוחד התקיימה בכנסת תערוכה מרגשת של ציורים נפלאים המביאים לידי ביטוי את הכבוד לזקנים בגילם ולזקנים בחכמה. התערוכה התקיימה בחסות סגן השר במשרד התרבות הרב יעקב טסלר, כחלק מתכנית רחבה של קידום האומנות החרדית.

נציגי ארגון 'עזר מציון שהשתתפו בדיונים הציגו בפני הוועדה את תפיסת השירות ההוליסטית, לפיה לאזרח זקן מגיע לקבל הכל תחת קורת גג אחת: "לכל אדם הזכות להזדקן בכבוד בסביבתו הטבעית תוך שמירה על איכות חייו. מקור אחד מקצועי שמתכלל את כלל השירותים יביא לשיפור באיכות חייו של הזקן, יוריד מהעומס על בני המשפחה ועל המערכות הציבוריות. היינו רוצים שהמדינה תאמץ את המודל הזה בעבודה עם האוכלוסייה המבוגרת בכלל המישורים".

נציג ארגון יד שרה סקר את פעילות הארגון בתחום הזקנים ואמר: "האויב הגדול ביותר של הזקנים בישראל הוא הפרישה מתעסוקה בגיל הפנסיה. אי תעסוקה היא גורם משמעותי לדמנציה ושכחה. אין לחייב אנשים לפרוש מעבודה. אלה שכן פרשו, יש לעודד אותם לתעסוקה משמעותית. אנחנו לוקחים מתנדבים ודואגים להם לתעסוקה. כרגע יש לנו 7,000 מתנדבים שפועלים ב- 123 סניפים".

ח"כ אייכלר סיים את היום המיוחד הזה בנאום במליאת הכנסת שהוקדש ליום "והדרת פני זקן" והודה לכל מי שלקח חלק ביום החשוב הזה. הוא בירך בברכת אריכות ימים ושנים לכל בני הגיל השלישי, ולכל הצעירים שיזכו גם הם להגיע לגיל השלישי בבריאות איתנה ואיכות חיים ושמחה.

ישראל אייכלר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ועדת העבודה והרווחה הכנסת קשישים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד