כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
עקב לחץ מבית

בחריין השעתה שינויים בתכנית הלימודים הקשורה לישראל

מוסדות החינוך של בחריין קיבלו הוראה להשעות שינויים שבוצעו בתכניות הלימודים "שאינם עולים בקנה אחד עם הערכים הלאומיים של בחריין שנועדו להגן על הדת". ההוראה הגיעה בהוראת הנסיך סלמאן אל-חליפה, וראש הממשלה  

בחריין השעתה שינויים בתכנית הלימודים הקשורה לישראל
נשיא המדינה מעניק למלך בחריין מזוזה עשויה מכסף צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

בחריין תשעה שינויים בתכניות הלימודים הקשורים לישראל ולנורמליזציה. ההחלטה הגיעה לאחר שכמה מבקרים בממלכה הביעו הסתייגות לשינויים במפות של השטחים הישראלים-פלסטינים השנויים במחלוקת.

רשת BBC בשפה הערבית דיווחה כי נושא הנורמליזציה עם ישראל בספרי הלימוד שהיה אמור להשתנות, כולל הוראה למחוק שיעור שמוציא יהודים רע, הושעה. ההחלטה הגיעה בגלל "מחויבותו של המלך חמד אל-חליפה להגן על הדת האסלאמית" כך נמסר.

מטיפים וחוקרים שונים פרסמו הצהרות הקוראות למשרד החינוך לשקול מחדש את השינויים, מה שכנראה הוביל להוראה של יורש העצר לעצור את השינויים.

רועי קייס דיווח הבוקר ב'כאן רשת ב' כי זה סיפור שמלמד אותנו עד כמה הנורמליזציה בינינו לבין מדינות ערביות ומפרציות היא איננה דבר מובן מאליו. לאחרונה הרשתות החברתיות בבחריין רעשו סביב שינויים שנעשו בתכנית הלימודים לבתי הספר. מתברר שבחודשים האחרונים משרד החינוך במנאמה החליף את הספרים בספרים אחרים וחלק מהתכנים החדשים הודלפו לרשתות החברתיות ועוררו תרעומת.

הסיבה: הורדת פסוקים מהקוראן ומסורות דתיות שמציגות באור שלילי את היהודים והנוצרים והוספת תכנים הקשורים לנורמליזציה עם ישראל. בין השאר למשל נטען כי שיר הלל למסגד אל-אקצא וירושלים הוחלף בשיר אחר שמדבר על אחדות לאומית. המילה ישראל הוכנסה למפות ועוד ועוד.

הנה למשל מה שאמר על השינויים האלה המטיף הבחרייני, חסן אל-חוסייני, תוך שהוא שם דגש בעיקר על השינויים בפסוקי הקוראן והמסורות. "תומכים בדו קיום ובסובלנות, אבל לא עד כדי כך שאני אשנה, אחליף ואשחק בספרי ההלכה האסלאמית. זה לא מקובל בשום אופן".

וזאת רק דוגמה אחת שכן בעקבות השינויים בתכנים, יותר משמונים אנשי דת ומטיפים בבחריין פרסמו הודעה חריפה נגד משרד החינוך הבחרייני והשינויים שביצע בספרי הלימוד. "זאת פגיעה חסרת תקדים בעקרונות, בערכים ובהשתייכות שלנו. העלמת סוגיית מסגד אל-אקצא והשינויים האחרונים הלא מוצדקים בתכנית הלימודים אינם קשורים לסובלנות ולדו קיום בשום צורה. אנו מזהירים שלא נסכים שמישהו יעצב מחדש את זהותנו האסלאמית והערבית".

אל מול ההודעה הזאת, יורש העצר הבחרייני וראש הממשלה, סלמאן בן חמד, הורה בשבוע שעבר לעצור את השינויים בספרי הלימוד. בהודעה בטלוויזיה הבחריינית נאמר על הצו: "מתוך מחויבות לדרכו של מלך בחריין, חמד בן עיסא, הורה יורש העצר וראש הממשלה, סלמאן בן חמד, לשר החינוך להפסיק לאלתר את השינויים שאינם עולים בקנה אחד עם הערכים הלאומיים של בחריין שבאים לידי ביטוי בהגנה על הדת באי הפגיעה בה ובדבקות באסלאם כאידיאולוגיה, הלכה ודרך".

רועי קייס מציין כי יהיה מעניין לראות האם ואיך הם ישנו את תכנית הלימודים בהמשך. נזכיר שבבחריין בניגוד אולי לאמירויות אפשר לשמוע יותר בקול רום את ההתנגדות לנורמליזציה עם ישראל בעיקר מצד גורמי האופוזיציה השיעים לבית המלוכה הסוני במדינה. הסיפור הזה מחדד לנו אולי עד כמה ההנהגה הבחריינית עשתה צעד אמיץ כשנרמלה את היחסים עם ישראל, על אף הקולות שנשמעו וממשיכים להישמע נגדו.

בחריין אל אקצא מוסלמים הסכמי אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד