כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
משתתפים מכמעט ארבעים מדינות

הוועידה הרבנית הגדולה ביותר במזרח התיכון מתכנסת במרוקו

במרוקו מתכנסת ועידת רבנים גדולה – הראשונה שמתקיימת במדינה ערבית מאז החתימה על "הסכמי אברהם". רבנים ממדינות מוסלמיות מתכנסים ומברכים על עידן חדש. ההשפעה הגדלה והולכת של תנועת חב"ד במרוקו וההיסטוריה הארוכה ביניהן

הוועידה הרבנית הגדולה ביותר במזרח התיכון מתכנסת במרוקו
הכינוס הגדול במרוקו צילום: אבי וינר – מרכז 302 / Chabad.org

שלוחי חב"ד ורבנים ראשיים מכל רחבי אפריקה, אירופה והמזרח התיכון, התכנסו אתמול במרוקו לוועידת רבנים למשך שלושה ימים. מטרת הוועידה היא לחזק את היהדות ואת המודעות היהודית במדינות בעלות רוב מוסלמי או בעלות אוכלוסייה יהודית קטנה יחסית, וחוגגת את החיים היהודיים במדינות הללו. הוועידה היא ועידת הרבנים הגדולה ביותר במזרח התיכון (מחוץ לישראל), הראשונה מאז הצטרפות מרוקו ל"הסכמי אברהם" בסוף תש"פ.

הוועידה מציינת את השפעתה הגדלה והולכת של תנועת חב"ד באזור ואת ההיסטוריה הארוכה שלה במדינה – שכן הוועידה מתקיימת למעלה משבעים שנה לאחר שרבי מנחם מענדל שניאורסון זצ"ל, החל לשלוח שלוחים לכל רחבי העולם – הראשונים שבהם למרוקו בשנת תש"י.

אירוע היסטורי בפס

הוועידה נפתחה בבית הרמב"ם בעיר פס, שם ערכו הנאספים טקס לרגל סיום מחזורי לימוד בספרו של הרמב"ם – ספר "משנה תורה". סיום המחזור בלימוד הרמב"ם הוא סיבה לחגיגה, שכן יהודים בכל רחבי העולם סיימו לא מזמן את מחזור הלימוד הארבעים ושניים (בלימוד שלושה פרקים ביום), ואת המחזור הארבעה עשר (בלימוד פרק אחד ביום), כחלק מיוזמה לחיזוק האחדות בקרב עם ישראל אותה השיק הרבי בשנת תשמ"ד. במהלך הטקס, הרב דוד באנון, ממונטריאול, קנדה, מחשובי רבני קהילת יהודי יוצאי מרוקו העולמית, בירך את מלך מרוקו בברכה המסורתית הנאמרת בראיית פניו של מלך. היוזמה הפופולרית של הרבי ללימוד ספר הרמב"ם, מגדולי הרבנים הספרדיים בכל הדורות, היא גורם מאחד בין יהודים ספרדים ואשכנזים. הוועידה כוללת סדנאות ופגישות עם אישים חשובים, ביניהם, מר סרז' ברדוגו, נשיא קהילת יהודי מרוקו, ורבני בית הדין של מרוקו.

צמיחה אזורית

מיקום הוועידה, מבטא את מחויבותה המתמשכת של תנועת חב"ד כלפי היהודים הגרים במרוקו ובמדינות בעלות אוכלוסייה יהודית קטנה יחסית או רוב מוסלמי. רק בעשור האחרון, תנועת חב"ד הקימה והרחיבה קהילות ותשתיות יהודיות, המאפשרות את קיומן של חיים יהודיים משגשגים, במדינות אוגנדה, איחוד האמירויות, איסלנד, אנגולה, גאנה, האיים הקנריים, זמביה, חוף השנהב, מונטנגרו, מלטה ורואנדה. אחד ממשתתפי הוועידה המיוחדת הוא הרב משה קוטלרסקי, סיו"ר "מרכז לענייני חינוך" – הזרוע החינוכית של תנועת חב"ד, אשר יזמה את הוועידה. מארחי הוועידה הם הרב לוי בנון, בעצמו יליד קזבלנקה, ורעייתו חנה, המנהלים יחד את פעילותה של תנועת חב"ד במרוקו משנת תשס"ט.

חגיגות "הקהל" ו"שבעים שנה"

הוועידה המיוחדת נערכת במהלך שנת "הקהל" – במהלכה נהוג לערוך כנסים, אירועים ואספות במטרה לחזק את אחדות ישראל, את לימוד תורה ואת קיום המצוות. כמו כן, חוגגת הוועידה למעלה משבעים שנות פעילות של תנועת חב"ד במרוקו, וכמדינה הראשונה אליה הרבי שלח שלוחים. בשנת תש"י, כאחת מפעולותיו הראשונות לאחר שנטל את הנהגת תנועת חב"ד לאחר פטירת חותנו, שלח הרבי את שלוחיו לבנות את החיים היהודיים במרוקו.

הרב מיכאל וטייבל ליפסקר היו זוג השלוחים הראשון, כשאליהם מצטרפים בשלב מאוחר יותר הרב שלמה ופסיה מטוסוב. במהלך העשור הבא הצטרפו אליהם הרב ניסן ורחל פינסון, הרב שלום וגיטל איידלמן והרב יהודה לייב ורייזל רסקין. ילדי שלוחי חב"ד במרוקו, כיום שלוחי חב"ד בעצמם בצרפת, בקנדה ובמדינות אחרות, מצטרפים לוועידה לציון שבעים שנה לשליחות ולפעילות של תנועת חב"ד במרוקו.

"השנה, יש לנו את הכבוד לארח במרוקו את הוועידה שמציינת עשור של צמיחה אדירה", אומר הרב לוי בנון, שליח חב"ד במרוקו. "זו הזדמנות מצוינת עבור רבנים ממדינות שונות להתכנס ולדון בדרכים שונות כיצד לחזק את חיי הקהילות היהודיות באפריקה, אירופה והמזרח התיכון. אנו נרגשים לקבל את פניהם של אורחינו ומתפללים שהוועידה תתקיים בהצלחה".

"בזכות חזונו של הרבי, תנועת חב"ד היא כיום התנועה היהודית הפעילה ביותר", אומר הרב משה קוטלרסקי, סיו"ר "מרכז לענייני חינוך" – הזרוע החינוכית של תנועת חב"ד. "עם שלוחים מסורים, המקריבים מעצמם כל כך הרבה כדי לסייע לאחרים".

"רבנים שמתכנסים במדינה מוסלמית כדי לחזק את החיים היהודיים, הם אינדיקציה ברורה לעתיד החיים היהודיים באזור", אומר הרב מנדי חיטריק, שליח חב"ד בטורקיה ויו"ר "איחוד הרבנים במדינות האסלאם".

משתתפים מכמעט ארבעים מדינות

בוועידה שנערכת עבור משפחות שלוחי חב"ד ומנהיגי קהילה יהודים ישתתפו רבנים מאוגנדה, אוסטריה, איחוד האמירויות, איסלנד, אירלנד, אנגולה, בולגריה, גאנה, דנמרק, האיים הקנריים, זמביה, חוף השנהב, טורקיה, יוון, לוקסמבורג, מאוריציוס, מונטנגרו, מונקו, מלטה, מרוקו, נורבגיה, ניגריה, סלובקיה, ספרד, סרביה, פולין, פורטוגל, פינלנד, צ'כיה, צפון קפריסין, צרפת, קונגו, קנדה, קפריסין, קרואטיה, רואנדה, רומניה ושוודיה.

 

הסכמי אברהם חב"ד במרוקו חב"ד מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד