י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

תדהמה: עונשי מאסר כבדים במיוחד בתיק הרבנים

הרב מאיר רוזנטל נשלח לשבע שנות מאסר, ואילו הרב יצחק אוחנה לעשרה חודשים • בפנים: גזר הדין החמור

צלם: פלאש 90
צלם: פלאש 90

בית משפט המחוזי בירושלים גזר את דינם של הנאשמים בתיק הרבנים ושלח אותם ל-10 חודשים עד 7 שנים בכלא.

בגזר הדין שניתן היום קבע בית המשפט כי "בתיק זה נחשפה פרשת מרמה מן הגדולות שנראו בארץ, אם לא הגדולה שבהן, מבחינת היקפה ובמיוחד מבחינת הנזק הכספי שנגרם בעטיה".

עוד נקבע בגזר הדין כי "המכללות השונות, כמו גם הרבנות הראשית, הנפיקו במרמה מסמכים ותעודות הכוללים נתונים כוזבים, במטרה ליצור מצג לפיו תלמידי המסלול עומדים בקריטריונים של הרבנות הראשית לקבלת תעודת ההשת"ג ובקריטריונים של גופי הביטחון לקבלת הטבות שכר בגין לימודים תורניים. על סמך מצג כוזב זה, אישרו גופי הביטחון את זכאותם של אנשי הקבע והשוטרים להטבות שכר ושולמו ליותר מאלף איש, הטבות שכר בסכומי עתק, שהגיעו למאות מיליוני שקלים. יצוין כי סכום זה מתייחס רק לגובה ההטבה שקיבלו 400 אנשי קבע שנחקרו במצ"ח מתוך 750 אנשי קבע שלמדו במכללות השונות".

על הרב מאיר רוזנטל - שימש כאחראי במכללת דרכי הוראה על הנפקת האישורים השונים, ובהמשך, פעל מול הרבנות הראשית להשגת תעודות ההשת"ג עבור מרבית המכללות - נגזרו 7 שנות מאסר. מאסר על תנאי לשנתיים. בנוסף, קנס בסך 500,000 ש"ח או מאסר שנתיים.

בית המשפט קבע כי "מאיר רוזנטל היה הרוח החיה מאחורי כל נושא הנפקת האישורים הנדרשים וניצח על התעשייה של אלפי המסמכים הכוזבים והמזויפים על בסיסם הוענקו הטבות השכר". עוד קבע הבית המשפט כי "בהיותו אדם ממולח ופיקח, הוא ראה לעצמו הזדמנות למנף את המסלול החדש שנפתח לאנשי כוחות הביטחון, לטובתו האישית... כאשר מסתכלים על פעולותיו ממעוף הציפור, ולא על כל מכללה בנפרד, מגלים התנהלות עבריינית מהחמורות ביותר שערכה המצטבר גרם לנזק אדיר".

על הרב יצחק אוחנה - מנהל מחלקת בחינות והסמכה ברבנות הראשית - נגזרו 10 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי למשך שנה ופסילה מתפקיד ציבורי.

בית המשפט קבע כי "חומרת הפגיעה שנגרמה לאינטרס הציבורי בעקבות סטייתו של אוחנה מן השורה- הינה זועקת. מעבר לכספים העצומים שנגזלו מקופת המדינה, העומדים על מאות מיליונים, הוא פגע פגיעה חמורה לאין שעור באמון הציבור במערכת הציבורית וגרם לזילות מוסד הרבנות הראשית". בגזר הדין נכתב כי: "יידע כל עובד בשירות הציבורי כי להחלטתו להעדיף אינטרס אישי (בין אם שלו עצמו ובין אם של אחר) על פני האינטרס הציבורי – יש מחיר. ודאי כשמדובר בעובד ציבור בכיר, שבכוחו להעניק זכויות המשפיעות על הקופה הציבורית".

על מאיר רואימי - הקים וניהל את מכללת בית שאן, נגזרו שלוש שנות מאסר, מאסר על תנאי למשך שנה. קנס בסך 200,000 ש"ח.

"מטרת העל שעמדה לנגד עיניו, הייתה להרוויח כמה שיותר כסף מהמכללה... רואימי לא נרתע כלל וכלל מהמעשים שנדרש לבצע כדי להגשים את המרמה: הוא הוליך את התלמידים שולל, באומרו להם כי הלימודים יקנו את הטבות השכר והוא ידאג לתעודות הנדרשות".

הרב אהרון גוטסדינר - שימש כרב של משטרת מחוז צפון, ועליו נגזרו ארבע שנות מאסר בפועל, ומאסר שנתיים על תנאי. קנס בסך 100,000 ש"ח.

בגזר הדין צוין כי מדובר באחד מנושאי המשרה הבכירים במשטרה, אשר בחר לנצל ת כוח משרתו כדי להפיק לעצמו רווח אישי, על חשבון הקופה הציבורית. ברור, כי כל עובד ציבור נדרש לשמור על טוהר המידות ולהעמיד לנגד עיניו את עניינו של הציבור, אך כאשר מדובר באיש מצמרת המשטרה, האמון על שמירת החוק ועל הגנת הציבור, מצופה ממנו לשמור על אמות מידה אלה ברמה הגבוהה ביותר".

גזר דינו של הנאשם הראשי בפרשה, הרב הראשי לשעבר בקשי דורון שנדון בתיק נפרד, ינתן במועד מאוחר יותר. כך גם על יוני בן ארי - שימש כמנהל האדמיניסטרטיבי של מכללת קארו. החלטה בעניינו תתקבל בתאריך 23/11/2014.

לגבי שרון אפריאט - אשר שימש כמגיד שיעור במכללת בית שאן, וכן לגבי חיים בן חיים - שהקים וניהל את מכללת גן נר, הורה השופט לקבל חוו"ד מקצועית מטעם הממונה על עבודות השירות, וההחלטה בעניינם תתקבל ב-23/11/2014.

בפרקליטות מחוז ירושלים הגיבו לגזר הדין ואמרו "בית המשפט שלח היום בגזר דינו מסר ברור כי אלו השולחים יד לאוצר המדינה, מועלים באמון הציבור ופועלים למקסם את רווחיהם האישיים על חשבון הקופה הציבורית - דינם מאסר".

בכתב האישום אשר הוגש לבית המשפט מנה 65 עמודים, ובו נטען כי אנשי כוחות הביטחון שלמדו במסגרות לימודים שונות שהוקמו בשנים 1999-2001, ללימודים תורניים לקראת קבלת תעודת השכלה תורנית גבוהה (תעודה המוענקת ע"י הרבנות הראשית והינה מקבילה לתואר ראשון) – כלל לא עמדו בתנאי הזכאות שנקבעו בגופי הביטחון למתן הטבות שכר, בגין לימודים כאמור.

עוד נטען, כי המכללות השונות, כמו גם הרבנות הראשית עצמה, הנפיקו במרמה לתלמידים מסמכים ותעודות הכוללים נתונים כוזבים, במטרה ליצור מצג לפיו תלמידי המסלול עומדים בקריטריונים של הרבנות ושל גופי הביטחון (לקבלת הטבות שכר בגין לימודים תורניים). על סמך מצג כוזב זה, אישרו גופי הביטחון את זכאותם של אנשי הקבע והשוטרים להטבות שכר.

בעקבות הגשת כתב האישום, הוחלט במשטרה ובצבא להפסיק את מתן הטבות השכר שניתנו שלא כדין לאנשי כוחות הביטחון.

"דראון ובושה בתולדות הרבנות"
עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש - לחופש דת ושוויון, הגיב: "אך סמלי הוא שגזר הדין ניתן בימי חשבון הנפש שלקראת יום הכפורים. תיק זה יזכר לדראון ולבושה בתולדות הרבנות במדינת ישראל, וקשה לחשוב על אירוע המכרסם יותר ביומרה של הממסד הרבני לייצג את מורשת ישראל במדינת ישראל. כבודה של ההסמכה לרבנות ירד בעקבות תיק זה, עד לבור אשפתות, ואת התשובה הפומבית צריכים לעשות לעיני הציבור הרבנים הראשיים, שקולם נדם במהלך הדיון המשפטי.

"יהיה צורך ללמוד את פרטי גזר הדין ואף להמתין להכרעת הדין בתיק המתנהל עדיין נגד הרב הראשי בקשי-דורון שהשופט ביקר אותו היום בחריפות בגזר דינו. אך כבר ניתן לקבוע שבנוסף להליכים הפליליים יש צורך דחוף בחקירה מינהלית מקיפה אשר תוודא כי כל השורשים הרעילים הרבים שנשתלו ברחבי הארץ אכן זוהו ובוערו, וכי הרשויות הרבות, הדתיות והאזרחיות, אשר היו צריכות להשמיע פעמון אזעקה לנוכח "הסמכת" למעלה מ-1000 רבנים באופן חריג ותמוה בשירות בתי הסוהר ובמשטרה אכן נדרשו ליתן דין וחשבון על מחדלן גם אם הוא מינהלי ולא פלילי במובהק. וחשוב מכל - המדינה חייבת להבהיר לציבור האם ה״מוסמכים״ הרבים, אשר רק חלקם הקטן הועמד לדין, נדרשו להשיב לקופת הציבור את מאות המליונים ששולמו להם על יסוד הסמכה פיקטיבית לרבנות".
הרשעה תעודות מאסר כלא כבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד