כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
זו הסיבה

סמוך לחג השבועות: תנובה מייקרת את מוצריה בפעם השניה תוך שבוע

יוקר המחיה בישראל: ענקית המזון תנובה מודיעה על התייקרות נוספת במוצריה בשיעור של למעלה מ-7 אחוזים, זאת לאחר שרק לפני שבוע הם ייקרו את המחירי החלב ב-4.6 אחוזים ועוררו סערה ציבורית ופוליטית נרחבה | החברה טוענת: "מחיריהם של המוצרים לא התייקרו במשך שנים"

סמוך לחג השבועות: תנובה מייקרת את מוצריה בפעם השניה תוך שבוע
מוצרי חלב צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יצרניות המזון הגדולות במשק מנצלות את ההזדמנות 'לקפוץ' על עגלת ההתייקרות ולעלות מחירים, אל מול אוזלת ידה של הממשלה, שלא עושה דבר, אל מול הגל שהולך ומתגבר. זאת לאחר שבשבועות האחרונים כמעט מידי יום אנו מתבשרים על העלאת מוצר צריכה זה או אחר, היום (רביעי) ענקית המזון תנובה מודיעה בפעם השנייה על התייקרות מוצריה.

החברה מודיעה כי היא מעלה שוב את מחירי מוצריה, לאחר שרק לפני כשבוע הם ייקרו את מחירי מוצרי החלב ב-4.6 אחוז. ההודעה רלוונטית למוצרי החברה מהסדרות 'מעדנות', 'מאמא עוף', ו'אוליביה' שמחיריהם יעלו בשיעור ממוצע של 7.3 אחוזים  למוצר. כמו כן, תנובה מודיעה כי לראשונה מזה 15 שנה הכוונתה להעלות את מחירי מוצרי 'טירת צבי' ב-5 אחוז.

מתנובה נמסר, כי "עדכון המחירים חל לאור העליה החדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם בשנתיים האחרונות, בהם מחירי הקמח, חזה העוף, הבקר, השמן, והירקות, ותשומות נוספות כדוגמת חשמל, דלק, מים, שכר עבודה ועוד. כך למשל חומר הגלם חזה עוף המהווה כ-50% לפחות מהרכב מוצרי מאמא עוף, התייקר לחברה בתוך שנתיים בכ-25%, ומחיר הקמח התייקר למעדנות בכ-43%".  בנוסף, ציינה תנובה כי מחיריהם של המוצרים שצוינו לא התייקרו במשך שנים.

כזכור, לפני כחודש, לאחר הודעת משרד החקלאות על עליה במוצרי החלב המפוקחים מה שהיה צפוי לייקר את מחיר החלב בשקל אחד ל-7.2 ש"ח, התחוללה סערה במהלכה ניסה להרגיע, שר האוצר סמוטריץ׳, והודיע כי הוא יפעל ככל יכולתו במטרה לנסות למתן את העלייה במחירי מוצרי החלב. מלשכת השר אז נמסר כי "בעקבות הסכם עליו חתם ליברמן בממשלה הקודמת מחירי מוצרי החלב אמורים לעלות באופן אוטומטי ב-16%, לא ניתן לזה לקרות. אנשי המקצוע במשרד האוצר ואנוכי בוחנים מספר דרכים כדי למתן את העלייה". חה"כ דוד בטן אמר בועדת הכלכלה "תקציב המדינה שיאושר במושב הזה של הכנסת חייב להביא בשורה בתחום יוקר המחיה. אזרחי ישראל כורעים תחת הנטל, וכפי שהתחייבנו בבחירות עלינו להביא צעדים שיקלו על האזרחים, בשורה של נושאים ולא רק בענף המזון". בסופו של דבר, הממשלה החליטה ברגע האחרון לפרוס את התייקרות מוצרי החלב שבפיקוח.

החשש העיקרי הוא כי העלייה הנוספת במחירי מוצרי החלב עלולה להמשיך את הלחצים האינפלציוניים בכך שהיא משפיעה לרעה על מדד המחירים לצרכן, דבר שיאלץ את נגדי בנק ישראל להמשיך במדיניות העלאת הריבית.  ביום שני פורסם מדד המחירים לצרכן שמודד את מחירי המוצרים בחודש אפריל ממנו עולה עליה של 0.8% במדד המחירים, נתון שלא מבשר על הטבה בנתוני האינפלציה שממשיכה לעמוד על5%.

בתוך כך, במשרד האוצר יביאו בשבוע הבא לאישור הממשלה החלטה על הקמת ועדה ציבורית למלחמה בריכוזיות בשוק הישראלי, בדגש על ענף המזון. כך פורסם ב'כאן 11'.

בראשות הוועדה יעמוד גורם חיצוני. בין השמות שנבחנים מנכ"לי האוצר לשעבר רם בלינקוב, שמואל סלבין, ויוג'ין קנדל לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. ויתכן שבוועדה יהיה חבר גם נציג ציבור. הממשלה תטיל על הוועדה לגבש רפורמות לפתיחת השוק הישראלי לתחרות והוזלת מחירי המזון ומוצרי הצריכה. יהיו חברים בה עוד - נציגי משרד האוצר, הכלכלה, רשות התחרות, בנק ישראל וגורמים נוספים.

 

מחירי החלב העלאת מחירים חברת תנובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד