כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"סל נגד אינפלציה"

סומנו במדבקה מיוחדת: כך נאבקים בצרפת בעליית המחירים

ממשלת צרפת "פנתה ללב" של רשתות המזון הגדולות ברקע האינפלציה הגואה והעלייה במחירי המזון ואלה גיבשו מאות מוצרים במחירים נמוכים עליהם הודבקה מדבקה "סל נגד אינפלציה". בקרוב בישראל?

סומנו במדבקה מיוחדת: כך נאבקים בצרפת בעליית המחירים
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע גל ההתייקרויות המשמעותי בשוק המזון בישראל, מעניין לבחון כיצד מתמודדות מדינות אירופיות שחוות אינפלציה גבוהה אף יותר מישראל וזינוק במחירי המזון.

בגלובס מובא כי בתחילת מרץ האחרון התייצב שר האוצר הצרפתי ברונו לה־מר מול המצלמות. זה היה ימים בלבד אחרי שמדד המחירים לצרכן במדינה של חודש פברואר הפתיע לרעה, וזינק ל־6.3% בחישוב שנתי.

לה־מר בישר לאומה כי בעקבות שיחות ממושכות ולחץ שהפעילה הממשלה, הסכימו רשתות השיווק הצרפתיות הגדולות "לגלח כמה מאות מיליוני אירו" מהרווחים השנתיים שלהן, כדי לסייע להיאבק במחירי המזון העולים. מרתון השיחות התנהל אחרי שנשיא צרפת, עמנואל מקרון, נשא נאום פומבי בו "פנה ללב" של רשתות הסופרמרקטים, וביקש מהן "לעשות מאמץ" לאומי כדי לסייע לתושבים.

ההסכמה אליה הגיעו הצדדים הייתה להשיק סל של מוצרי בסיס, החל ממזון כמו פסטה ואורז ועד למוצרי היגיינה, שיסומנו במדבקה מיוחדת עליה ייכתב "סל נגד אינפלציה", על רקע דגל צרפת. רשת Intermarche הודיעה כי תציע 500 מוצרים כחלק מהסל, רשת "קארפור" הודיעה כי תציע כ־200 מוצרים במחירים של עד שני אירו. רשת Systeme U הציעה 150 מוצרים ב"מחירי עלות" והרשת הזולה Casino הודיעה כי תציע כ־500 מוצרים במחירים של פחות מאירו אחד.

שר האוצר לה־מר הודיע כי משרדו יפקח שהרשתות לא יעלו את המחירים של מוצרים אחרים כדי לשמור על שורת הרווח שלהם. חודשיים אחרי השקת היוזמה, משרד המסחר והתעשייה הצרפתי דיווח השבוע כי מחירי מוצרי הבסיס הנכללים בו ירדו בחודשיים האחרונים ב־13%, בניגוד למגמה האירופית. האינפלציה בצרפת ירדה במרץ ל־5.7%, ועלתה באפריל ל־5.9%.

יצרניות המזון הגדולות במשק הישראלי מנצלות את ההזדמנות 'לקפוץ' על עגלת ההתייקרות ולעלות מחירים, אל מול אוזלת ידה של הממשלה, שלא עושה דבר, אל מול הגל שהולך ומתגבר. זאת לאחר שבשבועות האחרונים כמעט מידי יום אנו מתבשרים על העלאת מוצר צריכה זה או אחר, היום (רביעי) ענקית המזון תנובה מודיעה בפעם השנייה על התייקרות מוצריה.

החברה מודיעה כי היא מעלה שוב את מחירי מוצריה, לאחר שרק לפני כשבוע הם ייקרו את מחירי מוצרי החלב ב-4.6 אחוז. ההודעה רלוונטית למוצרי החברה מהסדרות 'מעדנות', 'מאמא עוף', ו'אוליביה' שמחיריהם יעלו בשיעור ממוצע של 7.3 אחוזים למוצר. כמו כן, תנובה מודיעה כי לראשונה מזה 15 שנה הכוונתה להעלות את מחירי מוצרי 'טירת צבי' ב-5 אחוז.

מתנובה נמסר, כי "עדכון המחירים חל לאור העלייה החדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם בשנתיים האחרונות, בהם מחירי הקמח, חזה העוף, הבקר, השמן, והירקות, ותשומות נוספות כדוגמת חשמל, דלק, מים, שכר עבודה ועוד. כך למשל חומר הגלם חזה עוף המהווה כ-50% לפחות מהרכב מוצרי מאמא עוף, התייקר לחברה בתוך שנתיים בכ-25%, ומחיר הקמח התייקר למעדנות בכ-43%". בנוסף, ציינה תנובה כי מחיריהם של המוצרים שצוינו לא התייקרו במשך שנים.

יוקר המחייה צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד