ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
דו"ח מזעזע

אסד זרק 82.000 חביות חומר נפץ על אזרחיו

סוריה הוזמנה לפגישת הליגה הערבית, למרות פשעי מלחמה. סוריה מתכוננת להשתתף במפגש הראשון של הליגה הערבית מאז תחילת מלחמת האזרחים שלה ב-2011

אסד זרק 82.000 חביות חומר נפץ על אזרחיו
קריסת בניינים בסוריה צילום: White Helmets

סוריה הוזמנה להשתתף במפגש הבא של הליגה הערבית, שיתקיים מחר בג'דה, ערב הסעודית. ההזמנה פורסמה על ידי ממשלת סעודיה שהתנגדה בעבר לנרמול היחסים עם משטר אסד ואף תמכה בעבר במורדים במלחמת האזרחים במדינה.

אבל המהלך הסעודי עולה בקנה אחד עם החלטה שהתקבלה על ידי שרי החוץ האזוריים מוקדם יותר החודש בקהיר, המאפשרת לסוריה לחזור לקבוצה המונה 22 חברים. סוריה הושעתה מהליגה ב-2011, זמן קצר לאחר שהמהפכה הפכה למלחמת אזרחים עקובה מדם, עם זאת, לאחרונה החלו חברי הליגה הערבית לבנות מחדש את הקשרים עם משטר אסד.

המניעים שלהם כוללים את התקווה שזה יקטין בסופו של דבר את השפעת איראן ומדינות אחרות בתוך סוריה, כמו גם הכרה כללית בכך שיש אפשרויות טובות יותר מהמצב הנוכחי. משטר אסד שולט בסביבות 65% מהמדינה, כאשר אזורים אחרים עדיין מוחזקים בידי מתנגדיו.

עם זאת, עם התקרבות פגישת הליגה הערבית, ארגוני זכויות אדם בינלאומיים ציינו כי הממשלה ביצעה הפרות רבות של זכויות אדם ופשעי מלחמה. במהלך הסכסוך המשטר הסורי הואשם בשימוש בגז רעיל על בני עמו. אחת התקריות הידועות מבין התקריות הללו הייתה מתקפה באוגוסט 2013 על הפרברים המזרחיים של דמשק שבשליטת המורדים, הערכות של ארגונים שונים אמרו כי בין 280 ל-1,800 בני אדם נהרגו בתקרית. כך דווח תאגיד השידור הגרמני DW.

בשנת 2018, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הארגון לאיסור נשק כימי השווה בין דגימות שנלקחו לאחר המתקפה ב-2013 לבין כימיקלים שנמסרו על ידי דמשק להשמדה ב-2014. החוקרים הצליחו לקשר בין הכימיקלים בהם נעשה שימוש ובמקומות אחרים עם חומרים שסופקו על ידי ממשלת סוריה. זה סיפק הוכחה נוספת לאחריותה של ממשלת סוריה בהתקפות הגז הרעיל.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, SNHR, ממשלת סוריה ביצעה 217 התקפות נשק כימי על מתנגדיה בין דצמבר 2012 לנובמבר 2022. ארגון הזכויות העריך כי לפחות 1,500 בני אדם מתו כתוצאה מכך, ביניהם 205 ילדים ו-250 נשים. עוד 12,000 בני אדם נפצעו.

משטר אסד הואשם גם בשימוש במה שמכונה פצצות חבית. מדובר Cמכלי דלק או בלוני גז מלאים בחומרי נפץ ושברי מתכת, שפשוט נזרקים ממסוקים. 

משטר אסד הכחיש כי השתמש בפצצות חבית, אך עדויות מהשטח ודיווחים של עדי ראייה מראים אחרת. בדו"ח של אפריל 2021, ה-SNHR דיווח שמשטר אסד הטיל 82,000 פצצות כאלה בתשע השנים הראשונות של מלחמת האזרחים בסוריה. אלה הרגו יותר מ-11,000 אזרחים, כולל יותר מ-1,800 ילדים.

משטר אסד גם אחראי להיעלמותם של אנשים רבים שנחשבו למתנגדים. בדו"ח השנתי בשנה שעברה כתב ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל כי ממשלת סוריה "המשיכה להעלים עשרות אלפי אנשים, כולל עיתונאים, מגיני זכויות אדם, עורכי דין ופעילים פוליטיים".

סוריה בשאר אל אסד מלחמת אזרחים סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד