י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
היצע מבלבל

האם כדאי לקנות רכב היברידי ב-2023?

ההיצע בהחלט שמבלבל. מה עדיף רכב רגיל, היברידי או חשמלי מלא? התשובה תלויה בעיקר בכם

האם כדאי לקנות רכב היברידי ב-2023?
רכב משפחתי היברידי צילום: יונדאי

"האם כדאי לי לקנות עכשיו מכונית היברידית?". על פניו התשובה לכך היא פשוטה: כן! חשוב שתדעו גם אתם "למה" כי עם ההבנה יגיע גם ההיגיון והיתרונות יהיו ברורים לכל.

רכב חשמלי לא בשל

הכוונה היא למכוניות עצמן ולתשתית הטעינה הציבורית. בזמן שהמכוניות החשמליות הולכות ומאריכות את טווח נסיעה, יעילות הביצועים והאבזור. הטובות שבהן, כמו יונדאי איוניק 5, יוצרות פרדיגמה חדשה בעולם הרכב וגורמות לנו לתהות איפה היו יצרניות הרכב עד היום.

לצד זאת אי אפשר להתעלם מן העובדה שמחיר הרכישה של רכב חשמלי הוא הרבה יותר יקר משל רכב בנזין מקביל, פער של עשרות אלפי שקלים. בנוסף, יש עלות של התקנת עמדת טעינה ביתית, עלות טעינה יקרה בעמדות טעינה מהירות (מעל לשני שקלים לקילו-וואט) ובקרוב עליה נוספת של מס הקניה מ-20% ל-35%. מס הנסועה גם הוא באופק ואין סיכוי שהמדינה תוותר על אפיק הכנסה שיזרים לקופת המדינה מיליארדי שקלים.

מותגי רכב מסין שוטף את ישראל. כבר אין נאמנות למותגים המוכרים של פעם, לדירוגי הבטיחות אין חשיבות רבה בעיני הלקוחות ורק החיסכון הנתפס באי-רכישת דלק ואחזקה זולה יותר, עומדים לנגד עיני הרוכשים. עיניהם סומאות ביחס לחסרונות של המכוניות האלה והשיכנוע העצמי חוגג.

מהצד השני של המשוואה הזו עומדת תשתית טעינה ציבורית חסרה ביותר. יש בכל המדינה רק כמה עשרות עמדות טעינה מהירות בעלות עוצמה של 50 קו"ט ומעלה. העומס עליהן הולך וגובר והזמן לתקן אותן הוא ארוך בשל מחסור בחלקי חילוף. נסיעה בינעירונית עם רכב חשמלי היא תרגיל מעניין של איזון בין חישוב קר של צריכת זרם ומשאלת לב שהעמדה לא תיהיה תפוסה, תמצא תקינה ושהחיבור לרכב יצליח. אם כל התנאים האלה יתקיימו – אז תזכו לבלות לפחות 30 דקות (בדרך כלל יותר) ולהסתכל על הדשא צומח או את אבנים זוחלות במדבר.

כל זה מה רוצה לומר? שאותה מהפכה חשמלית שכולם מדברים עליה, אכן תתרחש אבל היא תקח הרבה יותר זמן. בין השאר בשל הסיבות הנ"ל ולא נראה שינוי טכנולוגי או ירידה משמעותית בחומרי הגלם שיהפכו את הקערה על פיה ונמצא באולמות רכב חשמלי משפחתי עם טווח של 500 ק"מ ומחיר של 130 אלף שקלים. זה לא יקרה.

הבנזין יקר

ממש בקרוב יחזור המס המלא על הדלק ושוב מחיר ליטר יהיה כ-7.5 שקלים (כרגע יש הנחת ממשלה על מס הבלו). כך שרכב בנזין "מלא" יביא עימו גם תעוקת כיס בשל הוצאות הדלק הגבוהות. רכב היברידי מודרני מסוגל לצמצם את הוצאות הדלק כמעט בחצי. עם צריכת דלק רשמית של 5.0 ל' ל-100 ק"מ בבדיקות מעבדה. נתונים שאומתו על ידי מבחני דרכים בארץ ובחו"ל. אז מעבר לרכב היברידי מנטרל במידה רבה את הנטל של עליית מחיר הדלק. בנוסף, צריכת הדלק הזעומה של הרכב ההיברידי מאפשר טווחי נסיעה ארוכים מאד בין תדלוקים – דבר שהוא לא רק נוח אלא עושה את חרדת הטווח המרחיקה רבים מרכב חשמלי, לדבר לא רלוונטי במקרה של היברידית שלא רק בעלת טווח נסיעה גדול אלא שניתן לתדלקה תוך דקות ספורות בכל תחנת תדלוק בארץ. בנוסף, אם אתם מקבלים רכב מהעבודה, לרכב היברידי עדיין יש יתרון של שווי שימוש ביחס לרכב בנזין רגיל.

איזה היברידיות יש?

יש שלושה סוגים של מערכות היברידיות: היברידית קלה או MILD שתרומתה להנעה ולסביבה מינימאלית, היברידית רגילה כמו שאנו מכירים במכוניות נפוצות מאד בכביש כמו טויוטה קורולה ויש גם היברידית פלאג-אין שעיקר השוני בינה לבין היברידית רגילה היא סוללה גדולה הרבה יותר, יכולת טעינה גם משקע חשמל וטווח נסיעה חשמלי של כמה עשרות ק"מ

חשוב לציין כי מכוניות היברידיות יש בכל צורה וגודל. זה יכול להיות רכב פנאי קטן, רכב משפחתי או אפילו רכב מנהלים גדול ומהודר או רכב פנאי עם מושבים רבים. כל אחד מאלו עשוי להיות היברידי-קל, או פלאג-אין ואין קשר בין סוג ההנעה לממדים או לתצורה של הרכב.

היברידית זו הבחירה

בהחלט! בעיקר עבור מי שצריך רכב יעיל, חסכוני וללא תלות בתשתית החשמל החסרה. האופק שבו המכוניות החשמליות ישלטו בשוק הוא רחוק הרבה יותר ממה שרבים חושבים, אפילו המדינה לא באמת מודה בכך שלא תעמוד ביעדים שהציבה לעצמה. לפיכך כיום רכב היברידי יהיה "חפץ המעבר" המתאים ביותר עליו הנהג הישראלי יוכל להתרפק עד שניגמל כולנו מהדלק וננהג ברכב חשמלי מלא.

מכוניות היברידיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד