כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

חה"כ שפיר שוב בבג"ץ: "המגעים עם האוצר כשלו"

ח"כ סתיו שפיר פנתה לבג"צ וביקשה לקיים דיון נוסף בעתירתה נגד משרד האוצר וועדת הכספים • "האוצר מפחד מאיבוד המונופול"

בגצ, פלאש90
בגצ, פלאש90

ח"כ סתיו שפיר פנתה לבית המשפט הגבוה לצדק וביקשה לקיים דיון נוסף בעתירתה נגד משרד האוצר וועדת הכספים, זאת לאחר שפרק הזמן שהקציב בית המשפט העליון למו"מ בין שפיר לבין האוצר הסתיים.

שפיר עתרה לעליון לפני 10 חודשים בטענה שהאוצר משתמש ב"מסלול עוקף מליאה" לשינוי התקציב וסדרי העדיפויות של הממשלה, תוך הסתרת סיכומים מוקדמים בנוגע ליעדם האמיתי של כספי המדינה מהכנסת ומהציבור.

בנוסף, טוענת שפיר, "האוצר הפך את תקציב המדינה לכלי בידיו לשם סחטנות פוליטית וכפיית מדיניות על משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וגופים נתמכים, וניצל את המנגנון שנועד לאפשר גמישות מסוימת ומאוזנת בניהול התקציב השוטף, כדי לשנות 87% מסעיפי התקציב ולהעביר את כספי המיסים של הציבור הישראלי לשם סגירת דילים פוליטיים, קיצוצים שקטים בתקציבים חברתיים, והטבות למקורבים לשלטון וקבוצות הלובי הסחטניות. זו שחיתות של ממש בחסות המדינה".

בדיון שהתקיים ב-18 ביוני קרא בית המשפט לממשלה ולשפיר להגיע בתוך 90 יום לגיבוש נוהל מוסכם בעניין השינויים בתקציב שמובאים לאישורה של ועדת הכספים. בעקבות העתירה הסכים האוצר להגדיל את שקיפות המנגנון לשינויים בתקציב, וחלק מהשינויים כבר מורגשים בעבודת הוועדה בזכות עתירתה של שפיר.

אולם, בנוגע לסוגיות המהותיות של העתירה, הגיעו הדיונים בין שפיר לאוצר למבוי סתום לאור סירובו של האוצר לשנות את דפוסי פעולתו ולתקן את הליקויים הבסיסיים במנגנון עצמו, אשר לגביהן טוענת שפיר כי נעשים בניגוד לחוק יסוד: משק המדינה.

במהלך המגעים, בין היתר ביקשה שפיר להגביל את אחוז השינויים בתקציב המותרים מדי שנה ולקבוע מהם התנאים בהם הם יתבצעו על מנת למנוע העברות כספים פוליטיות, שינוי סדרי עדיפויות תוך עקיפה של הכנסת ואת חוסר היכולת של הכנסת לפקח על יעדי כספי הציבור.

ח"כ סתיו שפיר: "משרד האוצר הוכיח במגעים בינינו כי הפחד שלו משינוי ומאובדן המונופול המוחלט שיש לו על המדינה באמצעות התקציב, חזק מהכל. במהלך שלושת החודשים הללו היינו עדים לפרסומים חוזרים ונשנים המוכיחים כי יש מי שמנצל את השיטה הקלוקלת כדי להבריח כספים לכיסי מקורביו וליעדים מסתוריים אחרים.

"לא צריך לחכות לעוד הוכחות כי השיטה הזו פסולה וכי חוסר שקיפות מאפשר שחיתות בחסות המדינה. אנחנו חייבים לשנות את השיטה הזו על מנת שכספם של אזרחי ישראל לא יהיה הפקר. סירובו העיקש של האוצר לשתף אתי פעולה, לא הותיר לי ברירה אלא לחזור לבית המשפט".
בגץ וועדת כספים סתיו שפיר בית המשפט אוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד