כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
ממנו ציפינו ליותר

מול ההסתה הפרועה, גנץ סיפק תגובה מאכזבת // יחיאל גלאי

ביום בו ההסתה האנטי-חרדית נחשפה במלוא כיעורה, היה מצופה מהאיש שנוסק לאחרונה בסקרים, בעיקר בגלל הגישה המתונה בה הוא נוקט, לגנות את המילים הקשות שנאמרו באולפן ערוץ 12. אך בני גנץ בחר לפעול אחרת - ואיכזב

מול ההסתה הפרועה, גנץ סיפק תגובה מאכזבת // יחיאל גלאי
בני גנץ צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90

במהלך סוף השבוע יצא לי לשוחח עם איש תקשורת חרדי ותיק ומנוסה. באופן טבעי שיחתנו הגיעה מהר מאוד לפיל הלוהט שבחדר: דברי ההסתה הקשים נגד הציבור החרדי שנאמרו אמש (שישי) על ידי מגישה באולפן ערוץ 12. בן שיחי זרק שאלה לחלל החדר שהפתיעה אותי: "באיזו עיר לדעתך יתרחש הרצח הראשון של חרדי בישראל?".

האמת שהופתעתי מן השאלה, גם בגלל שמהיכרותי איתו אני יודע שמדובר ביהודי בעל דעות מתונות בדרך כלל. השבתי לו שאני לא חושב שאנחנו הולכים לשם, אמרתי שהחשש שהוא מעלה מוגזם לדעתי. הוא השיב שלדעתו זאת ההתפתחות הטבעית של הסתה. הסוף הטראגי הוא בלתי נמנע.

במהלך השבת חשבתי על דבריו לא מעט. אני עדיין חש סקפטי שבמדינת היהודים יכול לקרות דבר כזה. שעל רקע הסתה תקשורתית בגלל חלוקת כספים ייחודיים מישהו ייטול את נפשו של אחיו. סקפטי, אבל אולי מעט פחות ממה שהייתי בעבר.

"החרדים האלה שמוצצים לנו את הדם" המשפט הנורא כל-כך שנאמר בשלוות נפש באולפן ערוץ 12 ביום שישי על ידי המגישה גלית גוטמן זעזע את המדינה, ובצדק. המילים הללו כאילו לקוחות מטרמינולוגיה אחרת, כזאת שהייתה נפוצה באירופה של המחצית הראשונה של המאה הקודמת. אז זה כוון נגד יהודים באשר הם, היום, במדינת היהודים היא מכוונת נגד מי שמייצגים יותר מכל את דמותו של היהודי – הציבור החרדי.

הפגנת השמאל בבני ברק. צילום: פלאש90

במהלך יום שישי, בשעות שחלפו מאז נזרקו לחלל האוויר המלים האיומות הללו והתיעוד מהדברים הפך לוויראלי, חיפשתי את בני גנץ. יו"ר המחנה הציוני שלאחרונה מנצנץ בסקרים, הגיע להישג הזה דווקא בגלל הגישה המתונה שהוא מציג בכל הנוגע לסערת הרפורמה המשפטית שקורעת את העם. הוא חותר להידברות, לא נכנע לאיומים משמאל ומשדר לציבור הישראלי, שחש מיואש מהמידע שהוא מקבל בכלי התקשורת, תקווה וחזון לפשרה בהישג יד.

אך לאחר מספר שעות, כשגנץ שיגר הודעה בה התייחס לדבריה של גוטמן, התאכזבתי. ציפית לשמוע ממנו מילים אחרות, נחרצות יותר, כאלה שמראות כי הוא מבין שהטקסטים שנאמרו באולפן ערוץ 12 היו קשים ובלתי נסלחים. אך הוא בחר לשגר מסר אחר.

"כפי שאמרתי בראשית השבוע, בצע הכסף והדרישות של כל המגזרים בממשלה זועקים לשמיים, ויהיו לגורם מרכזי בכך שהתקציב והכלכלה שלנו יעברו מ"צמיחה לתמיכה", כתב גנץ. "זו טעות קשה, זו פגיעה בציבור הישראלי בכללותו וזה גם יעלה עוד מתחים חברתיים מוצדקים אך לא רצויים".

מאכזב היה לראות שבמקום לחתור למטרה ולהוקיע את הדברים הקשים, גנץ בחר דווקא להדהד את הנרטיב האנטי-חרדי, זה שהוביל את גוטמן לומר את פניניה בשידור חי.

גנץ הוסיף שמן למדורה: "החרדים, ככולם, צריכים לשרת את המדינה למען כולנו, ללמוד לימודי ליב"ה לצד לימוד התורה למענם הם, והחרדים צריכים לצאת יותר לעבוד ולהיות חלק פעיל ותורם בכלכלה. את המחלוקת הזו אי אפשר ולא צריך לטשטש. מה שעושה הממשלה כרגע הוא פגיעה קשה בחברה ובכלכלה הישראלית, ובכללה פגיעה בחרדים עצמם".

ברק סרי ואבי בניהו באולפן בשעה שהמגישה הסיתה נגד החרדים

לקראת סוף דבריו יו"ר המחנה הממלכתי עשה טובה והתייחס לעניין עצמו – ההסתה הפרועה נגד החרדים: "יחד עם זאת, אני שומע את הקולות נגד החרדים, רואה את האקטים הקיצוניים, את האמירות שחלקן הגיעו לכדי הסתה ואת הקריקטורות בעלות הגוון האנטישמי באופן חמור. אני מגנה זאת בכל תוקף. ליברליות היא גם להכיל. ההתנהלות הקיצונית, לא משפרת ולא משרתת דבר מלבד הוספת שנאה שתלך ותעמיק את המפריד בין חלקי החברה בישראל".

מותר לגנץ לעסוק בסוגיות הבוערות בחברה הישראלית, מותר לו לבקר את החברה החרדית. אבל דווקא ביום כזה, בו ההסתה מרימה ראש ונחשפת במלוא כיעורה, היה מצופה ממנו לגנות בחריפות ולא להוסיף מניפסט שלם עם דברי ביקורת על הציבור החרדי. את זה כבר שמענו מספיק במהלך השבוע החולף.

אפשר להניח שכל תגובה שיוצאת מטעמו של בני גנץ עוברת מסננת של יועצים שבוחנים כיצד יגיב לכך ציבור הבוחרים בישראל. כנראה אלה חשבו שתגובה שלא תסתור את ההסתה האנטי חרדית ותגנה באופן רפה בלבד את דברי המשטמה יהיו שווים לו יותר בסקר הבא. אותי באופן איש גנץ איכזב מאוד. ממנו אני מצפה ליותר.

בני גנץ הסתה נגד חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד